Gran Premio Nuvolari na počest Létajícího Mantovana
Itálie je bohatá nejen na historické památky, automobilové dějiny, významné osobnosti, ale také automobilové závodníky. Vždyť jména Ascari, Divo, Taruffi, Campari, Villoresi, Varzi a další patřila kdysi k absolutní špičce. Za největšího je však považován Tazio Nuvolari.
Není proto divu, že při Grand Premio Nuvolari nesl vystavený automobil Auto Union Typ D symbolickou jedničku a ve startovní listině ji měl přidělenu také „Létající Mantovan“. To z úcty k velkému závodníkovi, jenž v letech1937 až 39 jezdil právě se Stříbrným šípem Auto Union. Ovšem další úspěchy získával za volantem vozů Bugatti, Alfa Romeo nebo Maserati.
Soutěž historických vozidel Grand Premio Nuvolari je jednak vzpomínkou na tohoto velikána automobilového sportu, ale také závod, jehož čtyři ročníky se uskutečnily v Mantově v letech 1954 až 57. Tehdy jej vyhráli Ascari, Moss, Castelloti a Gendebien..
Od roku 1991, s výjimkou tří let, se pořádá jízda pravidelnosti historických vozidel, letos rozdělená do tří etap s celkovou délkou tisíc kilometrů. První vedla z Mantovy do Rimini, druhá v toskánských horách a třetí podél pobřeží z Rimini do Mantovy. Na start se dostavily na tři stovky posádek, z nichž osmdesát na předválečných vozech. Bohatě byla zastoupena také padesátá léta a nejmladší vozy jako Fiat Dino, NSU TT, Porsche 911 nebo Lancia Fulvia pocházely z roku 1969.
Jako první vyrazil na trať nejstarší automobil, před zrakem Nuvolariho, který vzhlížel na vozy z velké fotografie, Bentley 3 Litre z roku 1923, za ním pak pět Bugatti – Typy 23, 35, 35 T GP, dále dva Amilcary včetně kompresorového, další dvě Bugatti 37 a OM 665 MM a další skvosty. Zlatou dobu automobilového sportu dále zastupovaly značky jako Riley, Delage, Stutz, Mercedes Benz 710 SSK, Alfa Romeo, MG, Fiat, Lagonda
Vedle automobilů, které bývají k vidění i na jiných podobných akcích, bylo možné vidět i řadu zajímavých, a pro nás často neznámých strojů, jako třeba Stanguellini 1100(1947), který měl pod kapotou zhotovenou firmou Bertone čtyřválec z Fiatu 1100. Nebo sportovní vůz Gilco, které vyráběl Gilberto Colombo ze součástek nakoupených u Fiatu. Do svých automobilů instaloval různé motory, přičemž největšího uznání si vysloužily modely poháněné jednotkami Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Stanguellini nebo Nardi. Mnohem známější jsou sportovní vozy OSCA od bratří Maseratiů.
A protože jsme v Itálii, tak jsme viděli celou plejádu nejrůznějších modelů Alfa Romeo, Maserati, Fiat, ale i několik Ferrrai, včetně české posádky Fiala – Fialová s 330 GT 2+2.
K překvapení všech nezvítězil trojnásobný pokořitel Mille Migla a jeden z nejlepších jezdců jízd pravidelnosti Luciano Viaro, který obsadil se svým synem na voze Alfa Romeo C6 1750 Gran Sport čtvrtou příčku. Nejméně trestných bodů nasbírali Passanaute a Messina s Fiatem 508.
Jindřich Lasík, 24.9.2008
Soutěž historických vozidel Grand Premio Nuvolari je jednak vzpomínkou na tohoto velikána automobilového sportu, ale také závod, jehož čtyři ročníky se uskutečnily v Mantově v letech 1954 až 57. Tehdy jej vyhráli Ascari, Moss, Castelloti a Gendebien..
Od roku 1991, s výjimkou tří let, se pořádá jízda pravidelnosti historických vozidel, letos rozdělená do tří etap s celkovou délkou tisíc kilometrů. První vedla z Mantovy do Rimini, druhá v toskánských horách a třetí podél pobřeží z Rimini do Mantovy. Na start se dostavily na tři stovky posádek, z nichž osmdesát na předválečných vozech. Bohatě byla zastoupena také padesátá léta a nejmladší vozy jako Fiat Dino, NSU TT, Porsche 911 nebo Lancia Fulvia pocházely z roku 1969.
Jako první vyrazil na trať nejstarší automobil, před zrakem Nuvolariho, který vzhlížel na vozy z velké fotografie, Bentley 3 Litre z roku 1923, za ním pak pět Bugatti – Typy 23, 35, 35 T GP, dále dva Amilcary včetně kompresorového, další dvě Bugatti 37 a OM 665 MM a další skvosty. Zlatou dobu automobilového sportu dále zastupovaly značky jako Riley, Delage, Stutz, Mercedes Benz 710 SSK, Alfa Romeo, MG, Fiat, Lagonda
Vedle automobilů, které bývají k vidění i na jiných podobných akcích, bylo možné vidět i řadu zajímavých, a pro nás často neznámých strojů, jako třeba Stanguellini 1100(1947), který měl pod kapotou zhotovenou firmou Bertone čtyřválec z Fiatu 1100. Nebo sportovní vůz Gilco, které vyráběl Gilberto Colombo ze součástek nakoupených u Fiatu. Do svých automobilů instaloval různé motory, přičemž největšího uznání si vysloužily modely poháněné jednotkami Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Stanguellini nebo Nardi. Mnohem známější jsou sportovní vozy OSCA od bratří Maseratiů.
A protože jsme v Itálii, tak jsme viděli celou plejádu nejrůznějších modelů Alfa Romeo, Maserati, Fiat, ale i několik Ferrrai, včetně české posádky Fiala – Fialová s 330 GT 2+2.
K překvapení všech nezvítězil trojnásobný pokořitel Mille Migla a jeden z nejlepších jezdců jízd pravidelnosti Luciano Viaro, který obsadil se svým synem na voze Alfa Romeo C6 1750 Gran Sport čtvrtou příčku. Nejméně trestných bodů nasbírali Passanaute a Messina s Fiatem 508.
Jindřich Lasík, 24.9.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout