Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

GM slaví 100 let (I)

Mezi největší světové společnosti automobilového průmyslu patří imperium General Motors, jenž slaví první století své existence, naplněné řadou legendárních modelů a převratných technologií.

Společnost General Motors, kterou založil 16. září 1908 William C. Durant, prodala během 100 let své existence více než 450 milionů osobních a užitkových automobilů. GM dnes vyrábí ve 33 zemích světa a po celém světě má téměř 24 000 dealerů – to z GM dělá největšího světového automobilového výrobce.
Během právě uplynulých sta let zavedly značky koncernu GM do sériové výroby řadu inovací. Mezi nejvýznamnější patří elektrický spouštěč, automatická převodovka, katalyzátor výfukových plynů, netříštivé bezpečnostní sklo, deformovatelný sloupek volantu
Aktivity koncernu GM ale mířily a míří za hranice automobilové branže – značky GM vyrobily jako první na světě například mechanickou srdeční pumpu, lunární vozítko pro posádku vesmírné lodi Apollo 15, specialisté koncernu GM pomáhali i při vývoji prvního počítačového systému na světě.


První byl Buick
Buick + Ford T

Buick + Ford T

Buick LeSabre

Buick LeSabre

Oldsmobile

Oldsmobile

Cadillac V16

Cadillac V16

LaSalle

LaSalle

Jako první získal značku Buick, kterou má na svědomí instalatér a inženýr vodního stavitelství David Dunbar Buick. Přišel totiž na způsob jak spojit keramiku s kovem. Převrtaný vynález prodal za sto tisíc dolarů a založil dvě společnosti, z nichž v roce 1903 vznikl Buick Motor Company. Auta však nepřinesla očekávaný úspěch, a proto přivítal nabídku prodat ji J.Whittingovi, který jmenoval presidentem Williama Crapa Duranta, nejdůležitější osobnost, v dějinách General Motors. Z firmy Buick udělal nejen prosperující podnik, který se v roce 1908 stal základem General Motors.
Prvním na seznamu dalších podniků, které chtěl Durant získat, byla nejstarší americká automobilová značka Oldsmobile, založená v roce 1897 Ransomem Eli Oldsem. Ten se proslavil malým vozítkem Curved Dash, jenž patřil na počátku minulého století mezi nejoblíbenější automobily. Firmu koupil za 170 tisíc dolarů v hotovosti a tři miliony dolarů v akciích.
Další značkou začleněnou do GM byl poměrně málo známý Oakland. Alanson Brush navrhl první Cadillac a hned zahájil provoz strojírenského podniku v Detroitu, kde zkonstruoval dvouválec pro Edwarda Murphyho. A tak se narodil automobil Oakland. Jenže malý odbyt donutil majitele prodat firmu GM, která se ji v roce 1930 pokusila zachránit s levným osmiválcem. Katastrofální výsledky donutily stáhnout značku z trhu.
Durant potřeboval pro svoji společnost reprezentativní vozidla nejvyšší třídy a proto pošilhával po značce Cadillac. Ten nakonec získal v roce 1909 za 4,5 milionu dolarů. O zrod značky se zasloužil Henry Martin Leland. V roce 1902 založil malou továrnu pojmenovanou po francouzském dobyvateli Antoine de la Mothe Cadillacovi, který v roce 1701 založil osadu Ville d Etroit, pozdější Detroit. Nejdříve vyráběl motory pro Oldsmobile, pak začal s automobily Cadillac, které nikdy nepatřily k levným. Cadillac byl vždy o krok napřed – 1905 uvedl čtyřválec, 1910 přišel s uzavřenou karoserií, 1912 s elektrickým startérem, 1915 s vidlicovým osmiválcem a 1930 se šestnáctiválcem atd.
Součástí koncernu Cadillac byla značka La Salle, jejíž vozy se Cadillacu kvalitou vyrovnaly, neboť používaly většinu jeho dílů. GM chtěl nejdříve samostatnou značku zrušit, ale nestalo se tak díky designerovi a konstruktérovi Harleye Earlovi, který navrhl nové karoserie a vymyslel levnější způsob výroby. Před 65 lety nakonec stejně značka zanikla.
Dokončení zítra

Jindřich Lasík, 9.10.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar