GM slaví 100 LET (II)
Mezi největší světové společnosti automobilového průmyslu patří imperium General Motors, jenž slaví první století své existence, naplněné řadou legendárních modelů a převratných technologií.
General Motors nutně potřeboval auto schopné konkurovat Fordu T, a proto padla volba na Chevrolet, jehož zrození provází zajímavý příběh. Louise Chevrolet narozený ve Švýcarsku, pracoval nejdříve jako opravář kol ve Francii. Odtud se přestěhoval do Ameriky, kam za ním přicestoval i jeho bratr Arthur. Shodou okolností byli oba zaměstnáni u Duranta, s jehož finanční podporou založili vlastní podnik. V roce 1909 vyrobili šestiválec, o tři roky později první automobil. Jenže po vzájemné rozepři převzal GM také vysněnou značku Chevrolet a vytvořil z ní jednu z největších automobilek na světě. Počet vyrobených vozů ze 190 tisíc v roce 1919 postupně navyšovala na jeden milion před válkou.
Do GM patřila v té době také značka Marquetta, jejiž auta se prodávala v síti Buick, který také poskytl své výrobní kapacity. Ačkoliv byly automobily kvalitní a poměrně levné došlo v roce 1930 k jejímu možná trochu unáhlenému rozhodnutí, zrušení.
Vlastní automobily vyráběl také v letech 1921 - 1932William Durant. Nebyly sice ničím zvláštním, ale dobře se prodávaly. V roce 1923 si čtyř a šestiválcové modely zakoupilo na sto tisíc zájemců. Jenže v 30.letech klesl odbyt na pouhých 1135 automobilů, což donutilo Duranta firmu prodat.
Ještě než GM expandoval do Evropy, tak získal (1926) další exkluzivní značku - Pontiac, pojmenovanou po americkém indiánovi. Měla zaplnit mezeru mezi Chevroletem a Buickem. Vozy nejdříve vznikaly v továrních halách firmy Oakland, což se jí nakonec stalo tak trochu osudné. Přestože vozy Oakland patřily mezi nejlepší, tak lidé pokukovali po nových a zároveň levnějších modelech Pontiac. Netrvalo dlouho a Oakland byl vymazán ze světa automobilů (1931).
Ještě před druhou světovou válkou pohltil GM australský Holden, který vyráběl karoserie automobilů Morris. Po začlenění do GM se zabýval výhradně licenční výrobou vozů GM.
První evropskou značkou začleněnou do GM byl britský Vauxhall v roce 1925. Firmu na výrobu lokomotiv Vauxhall Iron Work založil roku 1857 Alexander Wilson. Po jeho odchodu z podniku se noví majitelé přeorientovali na výrobu lodních motorů a v roce 1903 sestrojili první automobil. Automobilka si vedla velice dobře, ale přesto správní rada přijala nabídku GM a firmu prodala (1928). Američané přizpůsobili její činnost svým představám velkosériové produkce. Dnes vyrábí pro domácí trh automobily identické s Opelem.
Tím jsme se dostali ke značce Opel, založené pěti bratry v roce 1989 jako továrnu na jízdní kola a šicí stroje. Po prvním licenčním voze Lutzmann přišel o čtyři roky později první Opel 10/12. Jakmile byla však německá značka prodána GM, hned se projevil americký vliv. Nejlepším příkladem jsou osudy osmiválce. Opel jako první německá firma představila v roce 1921osmiválec. Když se později snažila prorazit na trh luxusních vozů s modelem Regent, tak GM její plány překazilo a zájemci byli nuceni si koupit Cadillac.
Z automobilových značek patří dnes do GM ještě Hummer a částečně také Saab, jinak zahrnuje desítky dalších podniků z nejrůznějších odvětví.
Jindřich Lasík, 10.10.2008
Do GM patřila v té době také značka Marquetta, jejiž auta se prodávala v síti Buick, který také poskytl své výrobní kapacity. Ačkoliv byly automobily kvalitní a poměrně levné došlo v roce 1930 k jejímu možná trochu unáhlenému rozhodnutí, zrušení.
Vlastní automobily vyráběl také v letech 1921 - 1932William Durant. Nebyly sice ničím zvláštním, ale dobře se prodávaly. V roce 1923 si čtyř a šestiválcové modely zakoupilo na sto tisíc zájemců. Jenže v 30.letech klesl odbyt na pouhých 1135 automobilů, což donutilo Duranta firmu prodat.
Ještě než GM expandoval do Evropy, tak získal (1926) další exkluzivní značku - Pontiac, pojmenovanou po americkém indiánovi. Měla zaplnit mezeru mezi Chevroletem a Buickem. Vozy nejdříve vznikaly v továrních halách firmy Oakland, což se jí nakonec stalo tak trochu osudné. Přestože vozy Oakland patřily mezi nejlepší, tak lidé pokukovali po nových a zároveň levnějších modelech Pontiac. Netrvalo dlouho a Oakland byl vymazán ze světa automobilů (1931).
Ještě před druhou světovou válkou pohltil GM australský Holden, který vyráběl karoserie automobilů Morris. Po začlenění do GM se zabýval výhradně licenční výrobou vozů GM.
První evropskou značkou začleněnou do GM byl britský Vauxhall v roce 1925. Firmu na výrobu lokomotiv Vauxhall Iron Work založil roku 1857 Alexander Wilson. Po jeho odchodu z podniku se noví majitelé přeorientovali na výrobu lodních motorů a v roce 1903 sestrojili první automobil. Automobilka si vedla velice dobře, ale přesto správní rada přijala nabídku GM a firmu prodala (1928). Američané přizpůsobili její činnost svým představám velkosériové produkce. Dnes vyrábí pro domácí trh automobily identické s Opelem.
Tím jsme se dostali ke značce Opel, založené pěti bratry v roce 1989 jako továrnu na jízdní kola a šicí stroje. Po prvním licenčním voze Lutzmann přišel o čtyři roky později první Opel 10/12. Jakmile byla však německá značka prodána GM, hned se projevil americký vliv. Nejlepším příkladem jsou osudy osmiválce. Opel jako první německá firma představila v roce 1921osmiválec. Když se později snažila prorazit na trh luxusních vozů s modelem Regent, tak GM její plány překazilo a zájemci byli nuceni si koupit Cadillac.
Z automobilových značek patří dnes do GM ještě Hummer a částečně také Saab, jinak zahrnuje desítky dalších podniků z nejrůznějších odvětví.
Jindřich Lasík, 10.10.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout