Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

Fiat 124 Abarth - začátek úspěšné tradice

S plnokrevným soutěžním automobilem jsem se poprvé setkal v roce 1975. Do té doby jsem sice viděl Murariho Lancii Fulvia nebo Röhrlův Opel Ascona, ale nejvíce na mě zapůsobil Fiat 124 Abarth. Asi jen málokdo ví, že jeden originál je dnes také v Čechách.

Jede se Rajd Polski 1975, v té době jedna z nejtěžších soutěží Evropy. Postáváme u lesní kamenité cesty a už zdaleka je slyšet praskot ostrého motoru. Napětí se stupňuje, vůz známe zatím pouze z obrázků. Najednou se vynoří červený Abarth a za jeho volantem Maurizio Verini. Kamení létá na všechny strany, stačíme jen zmáčknout spoušť fotoaparátu a je pryč. Za pár okamžiků je tady Andrzej Jaroszewicz, na rozcestí se dopouští malé jezdecké chyby, brzdí, ale na kamínkách se Abarth ještě chvíli posunuje do špatného směru. Řadí zpátečku a je pryč. Ještě zbývá další výtečný Ital Fulvio Bacchelli. Ten jede snad ještě rychleji než jeho kolega Verini. Dodnes máme tyto okamžiky v paměti.

V roce 1970 se objevil nejdříve typ 124 Sport Spyder se čtyřválcovým motorem 1.6 o výkonu 150 k. Ryzí tovární vůz s podivnou staromódní „hadrovou" střechou byl nesmírně lehký (940 kg) a rychlý (185 km/h). Jeden z nejrychlejších jezdců světa Švéd Hakan Lindberg završil nejlepší léta své kariéry právě s tímto speciálem. Na Monte Carlu 71 s ním například zajel nejlepší čas na tehdy pověstné zkoušce Burzet, což dokumentovalo výborné jízdní vlastnosti.

V následujícím roce se dostavily první větší úspěchy - titul ME pro Raffaela Pinta a vítězství v Rallye Akropolis a rakouské Alpenfahrt pro Lindberga.

Ještě na podzim byl veřejnosti představen jeho nástupce Fiat 124 Abarth, jehož čtyřválec 1.8 měl zpočátku výkon 175 k, později se čtyřventilovou technikou až 210 k. U něho technici využili všech dosud získaných zkušeností z rallye. Vozu rovněž prospělo spojení Fiatu s firmou Abarth, která měla dlouholeté zkušenosti s laděním závodních vozů.V následujících třech letech se stal Fiat 124 Abarh nebezpečným konkurentem značce Renault Alpine, ale od roku 1973 musel naopak odolávat přesile vozů Lancia Stratos. Fiat získal zásluhou Veriniho v roce 1975 další titul ME a několik prvenství v klasických soutěžích. K největším úspěchům Fiatů 124 patří mj.vítězství v Portugalsku 74 (Pinto) a 75 (Alen) a v Polsku 73 (Warmbold). Druhá místa si připsaly například v Alpenfaht 71 (Paganelli), Portugalsku 74 (Paganelli), Akropolis 73 (Aaltonen), San Remu 73 (Verini), 74 (Bisulli), 75 (Verini) nebo v Monte Carlu 75 (Mikkola),

Ukázalo se, že dvojnásobné vynakládání finančních prostředků do nepotřebného boje uvnitř koncernu je nesmyslné, a proto došlo ke sjednocení sportovních oddělení. Zelenou dostala Lancia, ale po úspěšné éře Stratosu se v roce 1976 vrátil do rallye opět Fiat, aby světu dokázal, že i velkosériově vyráběný automobil, respektive model 131, se může prosadit ve sportu.

Na srazu vozů Fiat Multipla jsme objevili nádherně zrenovovaný Fiat 124 Abarth manželů Šipkových. Nejde sice přímo o automobil se sportovní minulostí, ale jediný originál na našem území. Při pohledu na soutěžáckou klasiku zaslzí nejedno oko příznivce automobilových rallye a vzpomínka na dobu, kdy rallye byly ještě opravdové rallye se vším všudy.

Jindřich Lasík, 29.5.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar