Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Expo Classic - veterány stále v módě

Mezinárodní veteránský veletrh Classic Expo v Salcburku má za sebou patnáct úspěšných let a jak dokazuje rekordní návštěvnost, tak historické automobily i motocykly stále táhnou zájem veřejnosti.

V deseti halách o rozloze 40 000 metrů čtverečných, se prezentovalo na čtyři stovky vystavovatelů z celé Evropy, přičemž na první výstavě jich bylo asi sto padesát. Trojnásobný zájem mluví sám za sebe. K vidění bylo šest stovek veteránů a sedm různých monotematických expozic. Jako například Bella Italia včetně 100 let Zagato, dále 60 let Puch Haflinger, 60 let Mini, 50 let Ford Capri atd.

Vstupní hala byla tradičně vyhrazena obchodníkům s historickými automobily, renovátorským společnostem, nejrůznějším doplňkům a příslušenství a poradenství. Tady jsme například objevily Tatru 87 z roku 1940, kterou pečlivě do posledního detailu zrenovovali přímo v Tatře Kopřivnice. Vzácný předválečný model vlastnila řada významných osobností jako třeba Eliška Junková, král Faruk I.Egyptský, architekt Norman Foster, letecký konstruktér Ernst Heinkel. V letech 1936 až 1950 bylo vyrobeno 3023 těchto krásných automobilů se vzduchem chlazeným osmiválcem. Jiný český automobil jsme na Expu nenašli.

Společnost Tatře dělaly další automobily jako Rolls Royce 20/25 Drophead Coupe H.J.Mulliner, který jste si mohli hned zakoupit za 225 000 eur. O něco levnější, 199 000 eur stál poslední velký šestiválec Rolls Royce Phantom II Continental s karosérií Freestone Webb z roku 1933. Na jeho vývoj osobně dohlížel sám F.Henry Royce.

Cenu vozu Bentley3 Litre Speed Vanden Plas z roku 1926 jsme se nedozvěděli, ale zato víme, že vůz byl poprvé představen v roce 1919, ale pouze s atrapou motoru. Vývoj třílitrového řadového čtyřválce se totiž protáhl do roku 1921.

Zajímavé automobily jsme našli u holandské společnosti Potomac Cars. Určitě musíme zmínit BMW Isetta 300 z roku 1957, které bylo v provedení cabrio vyrobeno pouze ve dvanácti kusech.

Vzácný je i malý užitkový Ape Pentaro z roku 1963. Jeho cena není právě nízká – 42 500 eur.
Zajímavým automobilem byl Austro Daimler AD 35 Double Phaeton z roku 1914, který dostala slečna Louise Porsche, dcera Ferdinanda Porsche, k šestnáctým narozeninám v roce 1920. V té době už dva roky vlastnila řidičský průkaz. Se čtyřválcem objemu 3,5 litru s výkonem 35 k vzniklo šest kusů a vůz byl využíván také v armádě.


Automobilů značky Alfa Romeo bylo vystaveno hned několik, ale největší obdiv sklízel bezpochyby model 6C 2500 Sport Turinga Berlinetta, dochovaný pouze ve dvou kusech. Její design je krásný i po 75 letech. To MG F Magna se šestiválcem a v provedení Salonette moc elegance nepobral. Zato je tak ojedinělý, že se prodával takřka za sto tisíc eur.

Zajímavé kousky bylo při pozorném hledání možné objevit také v dalších třech halách, kde byly automobily k prodeji. Někde s cenou, jako u Alpine A110 1,6 za 78 000 eur. Mít je po ruce, tak hned tento skvost po renovaci kupujeme. Naopak McLaren Trojan MG GTRF, slavící padesáté narozeniny s vidlicovým osmiválcem o výkonu 300 k je vhodný pro závody na okruzích. Raritou byl i Sbarro ACA Spider s technikou NSU TT. Myslíme, že v záplavě automobilů od těch nejstarších až po youngtimery by si vybral každý.

V jedné z hal proběhla také dražba aukční síně Dorotheum se 66 automobily. Hvězdou večera byl Mercedes Benz 300 SL „Flügeltürer“, jehož cena se vyšplhala na 1 067 000 eur. A takový rakouský Gräf Stift 7/20 PS překonal cenou 171 000 eur očekávání. V nabídce byly i takové skvosty jako Ferrrai F40 s cenovým rozpětím 750 000 eur až 950 000 eur nebo soutěžní Lancia 037 (370 000 až 510 000 eur).

Jubilejní Expo Classic si pochvalovali také obchodníci, protože lidé si nejen prohlíželi, ale také kupovali. Prostě veterány z módy nevyjdou.



J.Lasík 22.10.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar