Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Erich Bitter staví auta pro náročné

Už při premiéře na autosalonu IAA ve Frankfurt se lidé často ptali – to je italské auto? Tak elegantně vůz vypadal. Při výběru názvu sehrál nemalou roli legendární Ferdinand Porsche, který mu tehdy řekl – „Napište své jméno…Porsche nezní lépe“

Když se řekne Bitter, tak se milovníkům alkoholu vybaví hořký nápoj a automobilovým enthusiastům rozzáří oči při vzpomínce na atraktivní sportťáky. Němec Erich Bitter se totiž proslavil konstrukcí vlastních automobilů, o které je mezi sběrateli nesmírný zájem.
Když se v roce 1968 pořádala první Motor Show v Essenu, tehdy ještě pod názvem Výstava sportovních a závodních automobilů, byl již přitom. Na místo činu se vrací letos se sportovním modelem Vero (viz Novinky), elegantním sedanem s moderní technikou a nezaměnitelným stylem.
Původně neměl Erich Bitter s automobilovou branží nic společného, neboť se věnoval profesionální cyklistice. Teprve když se nakazil benzinem, tak začal závodit s automobily, které také prodával a dovážel speciální závodnické oblečení, na které měla jeho firma Rallye Bitter v šedesátých letech minulého století monopol. Podílela se také na vývoji nehořlavých kombinéz.
Jeho snem bylo však vyrábět exkluzivní automobily s běžně dostupnou technikou, a proto založil značku Bitter. V roce 1973 se stal jeho první model Bitter CD doslova kultovním automobilem.
První automobil Bitter CD používal techniku Opelu Diplomat s vidlicovým osmiválcem o objemu 5,4 respektive 5,7 litru. Erich Bitter při jeho vzniku využili spolupráce s Georgem Gallionem, designerem GM. Výrobu vozu převzal firma Baur ve Stuttgartu, která přivedla na svět 395 kusů, z nichž se dochovala více než polovina.
Komponenty z Opelu Senator se třílitrovým šestiválcem používala pozdější řada SC, kterou v letech 1981 až 1989 tvořily kabriolet, sedan a kupé. Bitter nevyráběl jen malé série sportovních automobilů, ale vytvořil také několik zajímavých prototypů, jako třeba Tasco ve spolupráci s MGA.
Koncem listopadu jsme mohli pana Ericha Bittera (na snímku vlevo) a jeho nejnovější model Vero vidět také v Praze na výstavě mmotion. Firmu zastupuje v České republice a na Slovensku společnost IBS-motor.

1960Zastoupení NSU, založení Rallye Bitter
1962Zastoupení Volvo, Saab
1964Spolupráce Abarth
1971Založení Bitter GmbH, vývoj prvního vozu Bitter CD na technické bázi Opel Diplomat
1974Vývoj Opel Aero Kadett
1976Založení Bitter Automobile AG Schweiz
1978Začátek vývoje Bitter SC na bázi Opel Monza
1981Zahájení výroby řady SC
1983Vývoj agregátu 3,9 l, založení Bitter Automobile of America
1984Začátek výroby Bitter SC Cabrio a SC sedan, představení prototypu Bitter Rallye GT na bázi Opel Manta
1987Vývoj Bitter Type III na bázi Opel Omega 3000
1988Založení Bitter Automobile Company inc. Santa Monica
1991Představení studie Tasco
1992Vývoj Bitter Berlina na tech.bázi Opel Omega MV 6
1994Představení Bitter Berlina na Ženevském autosalonu
2003Představení studie Bitter CD Ii v Ženevě
2007Prezentace Bitter Vero



Jindřich Lasík, 17.3.2009


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar