Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ennstal Classic - výlet do veteránského ráje

Od dubna do října probíhají víkend co víkend stovky nejrůznějších veteránských akcí po celé Evropě, ale několik málo z nich se může pochlubit přívlastkem nej… Mezi ně patří rozhodně rakouská Ennstal Classic, jejíž centrum, malebný Gröbming se na tři dny stává Mekkou veteránistů.

Marendaz

Marendaz

Lancia Lambda

Lancia Lambda

Lagonda V12, Bentley 4 1/4

Lagonda V12, Bentley 4 1/4

Bugatti 51

Bugatti 51

Schladming

Schladming

Bentley Speed

Bentley Speed

Alvis Speed

Alvis Speed

Mercedes 300 SL Prototype

Mercedes 300 SL Prototype

Jen málokde lze vidět na 180 nádherných historických automobilů nejrůznějších značek a modelů, které psaly historii automobilového světa. Ovšem nejde jen o ledajaké setkání, ale účastníci musí mít v sobě pořádnou dávku nadšení a hlavně odvahy.

Nejdříve musí v jízdě pravidelnosti zdolat horskou silnici na Stoderzinken, letos navíc za extrémně vysokých teplot. Totéž pak absolvovat dolů, což znamená dvanáct kilometrů s nohou na brzdě. Stroje ani nestačily vychladnout a už Bentley 4 ¼ s číslem 1 z roku 1924 a s Markusem Danielem za volantem vyrazil do tzv. noční etapy, dlouhé 180 kilometrů s cílem ve Schladmingu.

Druhý den ráno si musí posádky s nízkými startovními čísly přivstat, aby stihly v sedm hodin vyrazit do nádherné rakouské přírody. Čekalo je na šest set kilometrů prošpikovaných horskými průsmyky a zkouškami pravidelnosti. Jde o velice náročnou etapu nejen pro jezdce, ale také jejich stroje, což dokazuje fakt, že letos nedokončilo soutěž, především pro technické problémy, třicet vozidel. Prakticky se jede z kopce do kopce, a to nikterak pomalým tempem. Zvláště úsek v národním parku Nockalm patří nejen k nejhezčím, ale také nejtěžším. Tam musí v krátkém časovém odstupu překonat dvakrát hranici dvou tisíc metrů. A kdo si pospíší a nějakou tu minutu najede, může se občerstvit v Glockenhütte.

Sledovali jsme automobily v zatáčkách těsně pod vrcholem a obdivovali řidiče hlavně předválečných strojů, jak bravurně vyjížděli prudké stoupání. Zvláště úchvatný byl pohled na mohutné zelené Bentleye s ohromnými drátěnými koly.

Známé značky jako Bugatti, Alfa Romeo, Aston Martin, BMW, Lagonda, MG střídaly méně známé a zapomenuté jako Lea Francis, Invicta, Railton, Riley nebo Marendaz či Denzel. Pozornost budily pochopitelně červené Alfy Romeo, především pak typy 8C 2900 Le Mans, Disco Volante Coupe nebo 750 Competitione, a tak bychom mohli pokračovat. Ennstal Classic to byla také přehlídka Ferrari, kterých se ať sportovních nebo civilních, sešlo letos hned patnáct.

Po krátké pause zase hned do vozů a ukrajovat další kilometry. Všichni si pochvalovali pěkné počasí, i vedro místy trochu polevilo, ale to ještě netušili, co je čeká večer. Jak už to na horách bývá, v jednom údolí je pěkně v druhém leje jako z konve, k tomu hromy a blesky. Řada posádek jela v otevřených vozech, schovat se nikam nemohla ani zastavit, neboť by jim hrozila penalizace. Nezbývalo nic jiného než i v tomto nečase pokračovat dál. Ovšem déšť a bouřky patří k Ennstal Classic stejně jako báječní lidé na burácejících strojích. Ani déšť je nezastaví.

Ennstal Classic však není jen setkání s překrásnými automobily, ale také možnost vidět řadu prominentů, zajímavých osobností z motoristického, sportovního, uměleckého nebo společenského života. Při vlastní rallye jsme za volanty viděli například Stirlinga Mosse (Mercedes 300 SL roadster) ex-pilota Jochena Masse (Mercedes Benz 300 SL Prototyp), pětinásobného vítěze Le Mans Dereka Bella (Lamborghini Miura), bývalé vynikající soutěžní jezdce Rauno Aaltonena (Porsche 911), Tony Falla (Ford Escort), hvězdu cestovních vozů Dietera Questera (BMW 328), ale také třeba šéfa sportovního oddělení BMW F1 dr. Mario Theissena (BMW 328 Berlin-Rom) nebo konstruktéra motorů F1 Mario Illiena (Ferrari 275 GTB). V roli spolujezdce se představil také dvojnásobný olympijský vítěz ve sjezdovém lyžování Markus Wasmeier.

Na sobotní Grand Prix Gröbmingu a demonstrační jízdy přijali pozvání mj. Michele Moutonová, Gerhard Berger, Helmut Marko, Christian Klien nebo Maria Terea de Felipps, která v listopadu oslaví osmdesátiny. Jako jediná žena vstoupila v roce 1958 do závodů F1, tehdy pilotavala, stejně jako v Rakousku závodní speciál Maserati 250.

K zajímavým automobilům z letošní Ennstal Classic se ještě vrátíme.

Jindřich Lasík, 24.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar