Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ennstal Classic s Tatrou 87

Když v roce 1993 zakládal rakouský světově uznávaný novinář Helmut Zwickl veteránskou soutěž Ennstal Classic určitě netušil, jaké popularity dosáhne. Navíc Rakousko má hned další tři prvotřídní akce – Silvretta Classic, Arlberg Classic a Kitzbüheler Alpenfahrt.

Opravdu jedna kvalitnější než druhá, ale Ennstal má jedno specifikum nebo řekli bychom bonus a tím je show Grand Prix von Gröbming. K té se ale vrátíme samostatným článkem.


Ennstal Classic začíná v Gröbmingu (asi 20 km od lyžařského střediska Schladming) ve čtvrtek tzv. prologem, dlouhým 423 kilometrů. My bychom ji nazvali horskou, neboť její součástí byl průjezd po silnici Nockalm. To znamená 34 kilometrů, dvakrát nahoru a dvakrát dolů. První polovina posádek ji absolvovala za hustého deště, druhá pak v podvečerním slunci.


Druhý den se začíná už v 7 hodin a do 19 hodin musely posádky 476 kilometrů, včetně zkoušky na Salzburgringu a zavítali až do Welsu a Steyeru. Mnozí se shodli na tom, že vedla z Gröbmingu hodně daleko.


V sobotu se začínalo také tradiční zkouškou po horské silnici na Stoderzinken. Ještě v šest ráno, když jsme vyjeli po deset kilometrech s velkým stoupáním na vrchol, svítilo sluníčko. Než ale přijeli první, tak se kopec zahalil bohužel do mraků. O pěkných fotografiích jsme si mohli jen zdát. Často byla viditelnost jen několik metrů. Během dne se mraky přesouvaly sem a tam, a když sjížděla druhá skupina, tak už svíilo sluníčko.


Nevydrželo dlouho a závěrečnou zkoušku v ulicích Gröbmingu už zase zkrápěl déšť, prakticky stejně jako při startu páteční etapy. Obdivovali jsme posádky převážně v předválečných automobilech bez střechy. Některé mohly natáhnout aspoň plátěnou, ale ostatní neměly nic. Humor jim ale nechyběl.



Trať se mění každý rok, pochopitelně, že se některé úseky občas opakují, ale letos došlo také ke změně měření zvláštních zkoušek. Poprvé bylo zavedeno pomocí GPS, které je přes transpondéry spolehlivější a na desetinu přesné, ev. na některých zkouškách na setiny. S použitím GPS mohl být počet zkoušek zvýšen z 29 na 49, čímž se snížily „přejezdové“ kilometry.



Startovní listina čítala 180 posádek s automobily z let 1924 až 1072, reprezentovaný dvěma Ferrari Dino 246 GT. Předválečných automobilů se tentokrát sešlo 36, včetně šesti vozů Bentley, dále byly zastoupeny mj. Lancia Lambda a Astura Grand Prix atd, Mercedes Benz SS 710, Alfa Romeo 6C Zagato, Talbot London atd. Nejmladším předválečným vozem byla Tatra 87 z roku 1939. Vzduchem chlazený třílitrový osmiválec pod aerodynamikou karosérii budil zájem, jak veřejnosti, tak ostatních účastníků. S tatrou startovala dvojice pořadatelů 500 km slovenských – Šimon Hůlka a Honza Čapka.




Hned za nimi se vydaly na trať dva vozy AFM 47 a AFM 50 z konce čtyřicátých let a jedna vzácný Cisitalia 202. Následovaly další mladší a mladší ročníky a mezi nimi i se startovním číslem 127 také Ferrari 330 GTC s Darinou Pavlů za volantem.



Napočítali jsme čtyřicet různých automobilových značek, vedle Mercedesů Benz Ferrari nebo Jaguar také „kuriozity“ jako AC ACE, Steyer Puch, Devin D, Plymouth Roadrunner, Renault Alpine nebo Arnold Bristol.


Vítězi se už počtvrté stali Helmut Schramke a Peter Umfahrer s Jaguarem XK 150 z roku 1960.




JL 24.7.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar