Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Ennstal Classic - ráj v panenské přírodě

Jedna z nejkrásnějších veteránských akcí Ennstal Classic se poprvé uskutečnila v roce 1993 na popud Helmuta Zwickla, předního evropského motoristického novináře. My jsme do Gröbmingu zavítali poprvé v roce 1992 a od té doby vynechali jen pár ročníků.

Ennstal Classic, to je prostě veteránský svátek s krásnými stroji a v překrásné přírodě. Stejně jako většina těch nejhodnotnějších akcí nepatří do žádného kalendáře FIVA (jako si na to hrají někteří naši pořadatelé). Za ty roky si udělala zvuk sama, jak ostatně dokazuje poptávka převyšující možnosti. Z několika set přihlášek mohli letos pořadatelů potvrdit účast „jen“ dvě stě deseti.
Vzhledem k tomu, že se však startuje po půl minutě, tak průjezdy pěkně odsejpají a diváci se mají stále nač dívat.
Už ve čtvrtek před polednem čeká na účastníky jízda pravidelnosti na deset kilometrů dlouhé silničce na Stoderzinken do výšky nějakých 1800 metrů nad mořem. Ve dvě hodiny se přímo z vrcholu startovalo do první etapy dlouhé 336 kilometrů, kterou museli ujet za sedm hodin. Do Gröbmingu dojížděly posádky po deváté hodině večer a druhý den, v 7 hodin ráno, už zase startovaly ho hlavní části 510 kilometrů, tentokrát s cílem ve Schladmingu. Sobota je pak už věnována převážně demonstračním jízdám závodních automobilů za účasti mnoha slavných jezdců minulosti i současnosti, v ulicích Gröbmingu.
Více než dvě stovky historických automobilů z let 1924 až 1972 nabídlo opravdu neskutečnou podívanou a prakticky nevyčíslitelné hodnoty. Jen dvanáct nejrůznějších Ferrari mělo cenu dvaceti milionů eur. Předválečných automobilů jame ve startovní listině napočítali padesát, včetně pěti slavných Bentleyů. Jejich majitelé Peter Flood a Richard Louis vyrazili z Angliie po ose nejdříve na Le Mans Classic, poté se přemístili do Rakouska a po skončení soutěže zase pokračovali po „vlastních“ do Anglie. Ze sportovních automobilů třicátých let nechyběly třeba Bugatti 51A, Lea Francis, Alfa Romeo 6C Pescara nebo 8C Monza, Lancia Lambda, Lagonda M45 Le Mans, Talbot AV atd. BMW Classic přivezlo na Ennstal Classic hned čtyři kousky – jeden lepší než druhý. Hlavně pak nedávno zrenovované 328 Kamm Coupe nebo 328 MM Coupe (za volantem Marc Surer) či 328 MM roadster. Techniku vozů BMW 328 včetně šestiválců používaly také vozy Veritas, které se tentokrát pohybovaly po trati hned ve třech exemplářích. Mnoho automobilů se mohlo pochlubit také bohatou historií, ale o ní si povíme někdy příště.
Mezi ně patří třeba i slavná Alfa Romeo Disco Volante z roku 1952, pozoruhodná svým stylingem. Vůz zapůjčený přímo z Muzea Alfa Romeo řídil slavný rakouský lyžař Hans Knaus, zatímco populární herec Thobias Moretti proháněl Alfu Romeo 1900 Sport Spider, rok výroby 1954. Slavných osobností jste mohli v akci vidět však mnohem víc, ale o nich také až příště.
Letošní Ennstal Classic přálo i počasí, když se celých osm set kilometrů odjelo prakticky jen v teple a pod zářícími paprsky slunce. Takové ráno na Sölkpassu ve výšce 1790 metrů nad mořem patří vždy k silným zážitkům. Ti nejvěrnější nadšenci včetně fotografů si ráno přivstanou, aby byli za ranního rozbřesku a vycházejícího slunce, v centru panenské přírody, při tom. Ani my jsme nemohli chybět.
Na Ennstal Classic vždy zapomeneme na starosti všedného života. To je prostě ráj na zemi.


J.Lasík, 19.7.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar