Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ennstal Classic prostě nemá chybu

Rakousko se může pochlubit hned několika krásnými a velkými veteránskými soutěžemi, namátkou jmenujme Silvretta Classic, Arlberg Classic, Kitzbüheler Alpenfahrt nebo Ennstal Classic. Každá je něčím zvláštní a kouzelná. Všechny ale probíhají v krásné přírodě.

Před 22 lety dostal rakouský novinář Helmut Zwickl nápad uspořádat veteránskou soutěž Ennstal Classic. Prvního ročníku se zúčastnilo pětatřicet vozidel a zvítězil Walter Röhrl se svojí paní Monikou. Letos se na start postavilo 197 posádek, v minulých letech až 220. Ale vzhledem k tomu, že se startuje v půl sekundových intervalech, tak průjezdy pěkně „odsýpají“.

Vítězství si pak dvojnásobný mistr světa zopakoval ještě v roce 1997 s Peterem Falkem. Ukázal tak, že v dobách největší slávy uměl jezdit neskutečně rychle prakticky se vším, do čeho sednul. Po skončení kariéry mu ale nedělalo problém účastnit se veteránských soutěží, a jezdit na přesnost, na setiny sekundy. A není sám, ve startovním poli lze spatřit i další osobnosti ze sportovního a veřejného života. Donedávna patřil k pravidelným účastník třeba Eric Carlsson nebo Stirling Moss, letos jel celopu soutěž mj. Rauno Aaltonen s Mini, a tak bychom mohli pokračovat.

Ennstal Classic začíná a končí v Gröbmingu, když cíl páteční etapy byl ve Schladmingu. Ale rozhodně nejde o výlet. Zkuste si v historickém automobilu ujet denně až čtyři stovky kilometrů po úzkých silničkách, neustále nahoru a dolů. Proto se také začíná ve čtvrtek ráno v 8 hodin zvláštní zkouškou na Stoderzinken, tedy deset kilometrů do výšky zhruba 1800 metrů nad mořem. V půl jedenácté začíná pak na kopci první etapa, která letos měřila 368 kilometrů a vedla přes Obertauern na Nockalm a dále přes A1 Ring a Sölkpass do Gröbmingu, kde diváci vítali od sedmi hodin večer takřka dvě stovky posádek.
Na nějaké dlouhé ponocování nebyl čas, protože v 8 hodin ráno startovala druhá etapa dlouhá 428 kilometrů.Tím Ennstal Classic prakticky končí, v sobotu je pak na programu už jen spíš divácká show v ulicích Gröbmingu.

Do soutěže jsou vybrána pouze automobily do roku 1972, když nejstarším byla letos krásná Hispano Suiza s karosérií Chapron, vyrobená v roce 1922. O tři roky mladší byl Bentley ¾ Monthergun, z roku 1929 pocházel Ford A Special Race nebo Bentley 4 ½. Celkem startovalo čtyřicet předválečných automobilů. Naopak mezi nejmladší patřily replika Renaultu 17 Gordini, s nímž v 70. letech jezdil rallye vynikající maďarský soutěžák Attila Ferjancz. Další replikou byl obrovitý Opel Commodere GS Waltera Röhrla z Rallye Monte Carlo 1972. Stejný rok výroby má ve svém průkazu i Ferrari Dino, Porsche 911 nebo Ginetta.
Automobily vyrobené do roku 1950 měly ve zvláštních zkouškách pravidelnosti předepsaný průměr 40 km/h, mladší ročníky 50 km/h.

Ačkoliv letošní Ennstal Classic počasí právě dvakrát nepřálo, o čemž by mohly dlouho povídat posádky v otevřených automobilech. Ale ani vytrvalý déšť a teploty kolem šesti stupňů nad nulou nemohou veteránisty zastavit a ani diváky, kterých bylo kolem tratě více než sto tisíc. Prostě Ennstal nemá chybu, a proto se sem rádi vracíme.


J.Lasík 15.7.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar