Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Ennstal Classic - muzeum v pohybu pod Alpami

Na počátku devadesátých let vymyslel rakouský motoristický novinář Helmut Zwickl veteránskou soutěž Ennstal Classic, jejíž centrum „usadil“ do malého městečka Gröbming, nedaleko lyžařského střediska Schladming. První ročník se uskutečnil v roce 1993 a vyhrál jej Walter Röhrl s manželkou Monikou.

O čtyři roky později vítězství zopakoval a dokázal tak, že umí jezdit nejen rychle, ale také hodně přesně. Druhým soutěžákem, kterému se to podařilo byl Rauno Aaltonen. Jinak ve výsledkové listině najdeme jen specialisty na tzv.setinové rally. Letošní vítězové Friedrich Radinger a Thomas Wagner s Mini 1275 si odvezli prvenství letos už potřetí.


Během let se rozrůstalo startovní pole tak, jak se zvyšovala popularita akce, jejíž význam dnes přesahuje hranice Rakouska a řadí se mezi nejprestižnější v Evropě. Do Gröbmingu se sjelo 220 historických automobilů od roku 1920 do 1972. Nejstarším byl Ballot 3/8 LL GP z roku 1920. Ten bohužel jen odstartoval, a ačkoliv jsme byli zhruba třicet kilometrů od startu, už jsme vůz neviděli. A tak nejstarším byl vlastně Bentley Speed 3 4/5 z roku 1925 a nejsilnějším mezi automobily do toku 1950 pak Bentley Blower 4 ½ o výkonu 240 k, který řídil dvojnásobný vítěz 24h Le Mans Derek Bell.


Mezi vyloženě sportovními předválečnými automobily se objevily i dva cestovní – Rolls Royce Phantom I a málo známý Ford 5 Window de Luxe Coupe z roku 1934.


Když už jsme vzpomněli Dereka Bella, pravidelného účastníka, tak musíme ještě zmínit další velké postavy automobilového sportu a těmi byly Dieter Quester s BMW 328, Hans Joachim Stuck s Porsche 356 B2000 GS-GT (1963), Jochem Mass s Chryslerem 300 (1962) nebo Rauno Aaltonen s Austin Healey 3000 MK III (1964).


Ennstal Classic začínala tradičně ve čtvrtek ráno v Gröbmingu, aby se po 422 kilometrech a deseti hodinách posádky vrátily večer do Schladmingu. Mezitím ale musely zdolat horskou silnici na Postalm nebo Sölkpass. Ovšem asi nejzajímavější byl patnáctikilometrový úsek v okolí Oppenburgu. Jedna zatáčka střídala druhou, žádné osady, úzká cesta na jedno auto, prostě paráda. Za takový úsek by se nemusela stydět ani soutěž mistrovství světa WRC.
V pátek se startovalo už v osm hodin a tentokrát nebyla trasa tak horská, ale vedla malebnými městy jako Mariazell, Steyr, Spital…


Ani letos nechyběla horská silnička na Stoderzinken, ale už nikoliv na úvod, ale až na závěr v sobotu ráno a pak už jen show v ulicích Gröbmingu. Jen jsme litovali, že Ennstal Classic už nevede na Nockalm, který jsme považovali na nejkrásnější část tratě. Snad se sem soutěž jednou vrátí.



J.Lasík

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar