Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ennstal Classic - krásné počasí, krásná auta, krásná příroda

V roce 1993 přišel rakouský motoristický novinář Helmut Zwickl s nápadem uspořádat velkou veteránskou akci a posadit ji do krásné alpské přírody. Jak řekl, tak udělal. Zvolil malé městečko Gröbming, nedaleko lyžařského střediska Schladming a příští rok se tady uskuteční jíž čtyřicátý ročník.

Trať dlouhou přes osm set kilometrů doznala za tu dobu mnoha změn, jen litujeme, že se již nejezdí úsek přes Nockalm, který patřil k ozobám soutěže. Ale zůstal naštěstí Sölkpass, který musely posádky zdolat hned na úvod. Původně je měl čekat ještě Postalm, ale silnice byla po deštích nesjízdná, tak se musela najít objízdná trasa.


První den čekalo na dvě stovky historických automobilů 397 kilometrů od 8 hodin do ca 16 hodin s krátkou přestávkou na oběd v zámeckém parku Bad Ischl. Tady je přišel pozdravit samotný císař Franz Joseph. Mezi nejkrásnější úseky patřila například silnička z Oppenbergu do Aigenu, za kterou by se nemusela stydět ani světová rallye WRC. A na závěr pak sjezd z Ramsau do údolí, který dokonale prověřil brzdy a hned zase výjezd na protější kopec a následně sjezd do Schladmingu.


Druhá etapa byla ještě delší - 424 kilometrů přes Wildalpen, Mariazell, Waidhoffen/Ybbs, Vorderstoder opět do Gröbmingu. Oproti minulým letům soutěž uzavíral sobotní ranní výjezd na Stoderzinken a následně show v ulicích Gröbmingu.


Z původně 224 přihlášených posádek odstartovalo 194 včetně třiceti vozů vyrobených do roku 1947. Nejstarším byl American La France se 14,5 litrovým motorem z roku 1918. S tímto strojem absolvoval Richard Gebert před lety Rallye Peking-Paris, jejíž část vedla přes Schladming. Právě posádky nejstarších automobilů zaslouží největší obdiv. Letos jim aspoň přálo počasí a mohli jet stále bez střechy, pokud vůbec nějakou mají.

Mezi zajímavé automobily patřily dále MG C (1931), Sunbeam Supersport (1930), Lagonda 3.0 (1933), Talbot London (1933), Auburn 652 (1934), Aston Martin MK II (1935), Bentley 4 ½ Litre (1937) nebo ruský Gaz G (1938) či Lancia Aprilia Zagato (1938) atd.


Z poválečné doby, kde se to jen hemžily různými Mercedesy, Jaguary nebo Porsche zaslouží pozornost malý Fiat 750 Sport s objemem 747 cm a výkonem 51 k. Posádka se musela k sobě hodně mačkat. To takový Steyr Puch je proti tomu luxus.


Vrcholem byly pak tři nádherné závodní vozy Maserati A6GCS z let 1954 a 1955 nebo OSCA MT 4 a nesmíme zapomenout ani na Porsche 550 spyder z továrního muzea, který pilotoval Mark Webber.
Když už jsme u jmen, tak k inventáři patří dva jezdci Dieter Quester s BMW 328 a finský soutěž Rauno Aaltonen tradičně s Mini. Letos vzal sebou i svého krajana, dalšího vynikajícího soutěžního jezdce Simo Lampinena s Lancií Flavia Coupe z roku 1964.



Nejméně trestných bodů ve zvláštních zkouškách nasbírali Friedrich Radinger a Thomas Wagner s Mini před dámskou posádkou, kterou tvořily sestry Margarita a Magdalena Vogla s Alfou Romeo Giulia. Třetí skončili manželé Erich a Roswitha Volk s Fordem Mustang.



Rakouskou má dnes čtyři krásné soutěže, po Arlberg Classic, Silvretta Classic a Ennstal Classic se v polovině září pojede ještě Kitzbüheler Alpenrally.



JL 25.7.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar