Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dynastie Melkusů (II) - nejslavnější model

Nejzajímavější z vozů značky Melkus, pocházející z malé drážďanské rodinné automobilky, nesl označení RS1000. V roce 1964 si tak Heinz Melkus splnil jeden velký sen a postavil si, na svoji dobu, velice elegantní dvoumístné kupé.

Aby mu tehdejší vláda umožnila vůbec atraktivní kupé s motorem Wartburg postavit, tak musel svůj záměr odůvodnit tím, že jde o příspěvek k 20. výročí založení NDR. Během patnácti let vzniklo pouhých 101 kusů jednak pro závodní účely, jednak v cestovní verzi. Dnes patří sportovní kupé s křídlovými dveřmi k vyhledávaným sběratelským kouskům a odhaduje se, že zhruba osm desítek jich je stále v pojízdném stavu.

Čtyři metry dlouhý automobil a jen metr vysoký vycházel ze skříňového rámu, které měly od roku 1962 také vozy Wartburg 353, z nichž pocházela rovněž většina komponentů včetně dvoudobého tříválce o objemu 980 cm³. Rám byl zesílen ještě podélnou traversou.

Melkus RS100 se pochopitelně od sériového modelu Wartburga odlišoval jednak karosérií, tak i dalšími specifickými konstrukčními prvky. Zatímco Wartburg měl motor vpředu a pohon předních kol, tak v Melkusu byl umístěn před zadní nápravou a poháněl zadní kola. Vyladěním sériového motoru se výkon zvýšil o 20 k na 70 k při 4500/min. U závodní verze dokonce na 115 k.
Z Wartburgu pocházel také podvozek se zadní kyvnou nápravou. Vpředu bylo nezávislé zavěšení na nestejně dlouhých trojúhelníkových ramenech a zkrácených pružicích vzpěrách McPherson. Jen 700 kg lehký Melkus dosahoval na svoji dobu velice pozoruhodných jízdních vlastností. Přední a zadní část karoserie byla z polyuretanu zesíleného uhlíkovými vlákny. Vlastní kabina, křídlové dveře a střecha byly z hliníku nebo oceli, část podlahy z hliníkového plechu. Pro sportovní účely byl vybaven skořepinovými sedadly, závodním volantem a speciálními pneumatiky.

Později byl motor Wartburg nahrazen čtyřválcem Lada 1300, s nímž dosahoval rychlosti až 165 km/h, v závodní verzi dokonce 210 kg.

Melkus také zkoušel zkombinovat dva motory Wartburg, to znamená objem 2x 980 cm³. Ovšem bez úspěchu. Klikový hřídel dvou motorů Wartburg převáděl svoji sílu přes ozubený převod na společnou spojku. Problém spočíval především v synchronizaci šesti motocyklových karburátorů.

Na sklonku letošního roku byla zahájena výroba originálních replik atraktivních kupé, pochopitelně jak jinak než z dílů vozů Wartburg včetně dvoudobého tříválce. Zatímco v 60. letech stál automobil zhruba necelých 30 tisíc východoněmeckých marek, replika z „drážďanské manufaktury“ přijde na 50 tisíc eur. Jde o limitovanou sérii patnácti kousků, které jistě budou velmi brzy rozebrané a zároveň začátek nové produkce sportovních automobilů Melkus RS2000. Ale ten představíme až zítra.


Jindřich Lasík, 27.4.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar