Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dynastie Melkusů (II) - nejslavnější model

Nejzajímavější z vozů značky Melkus, pocházející z malé drážďanské rodinné automobilky, nesl označení RS1000. V roce 1964 si tak Heinz Melkus splnil jeden velký sen a postavil si, na svoji dobu, velice elegantní dvoumístné kupé.

Aby mu tehdejší vláda umožnila vůbec atraktivní kupé s motorem Wartburg postavit, tak musel svůj záměr odůvodnit tím, že jde o příspěvek k 20. výročí založení NDR. Během patnácti let vzniklo pouhých 101 kusů jednak pro závodní účely, jednak v cestovní verzi. Dnes patří sportovní kupé s křídlovými dveřmi k vyhledávaným sběratelským kouskům a odhaduje se, že zhruba osm desítek jich je stále v pojízdném stavu.

Čtyři metry dlouhý automobil a jen metr vysoký vycházel ze skříňového rámu, které měly od roku 1962 také vozy Wartburg 353, z nichž pocházela rovněž většina komponentů včetně dvoudobého tříválce o objemu 980 cm³. Rám byl zesílen ještě podélnou traversou.

Melkus RS100 se pochopitelně od sériového modelu Wartburga odlišoval jednak karosérií, tak i dalšími specifickými konstrukčními prvky. Zatímco Wartburg měl motor vpředu a pohon předních kol, tak v Melkusu byl umístěn před zadní nápravou a poháněl zadní kola. Vyladěním sériového motoru se výkon zvýšil o 20 k na 70 k při 4500/min. U závodní verze dokonce na 115 k.
Z Wartburgu pocházel také podvozek se zadní kyvnou nápravou. Vpředu bylo nezávislé zavěšení na nestejně dlouhých trojúhelníkových ramenech a zkrácených pružicích vzpěrách McPherson. Jen 700 kg lehký Melkus dosahoval na svoji dobu velice pozoruhodných jízdních vlastností. Přední a zadní část karoserie byla z polyuretanu zesíleného uhlíkovými vlákny. Vlastní kabina, křídlové dveře a střecha byly z hliníku nebo oceli, část podlahy z hliníkového plechu. Pro sportovní účely byl vybaven skořepinovými sedadly, závodním volantem a speciálními pneumatiky.

Později byl motor Wartburg nahrazen čtyřválcem Lada 1300, s nímž dosahoval rychlosti až 165 km/h, v závodní verzi dokonce 210 kg.

Melkus také zkoušel zkombinovat dva motory Wartburg, to znamená objem 2x 980 cm³. Ovšem bez úspěchu. Klikový hřídel dvou motorů Wartburg převáděl svoji sílu přes ozubený převod na společnou spojku. Problém spočíval především v synchronizaci šesti motocyklových karburátorů.

Na sklonku letošního roku byla zahájena výroba originálních replik atraktivních kupé, pochopitelně jak jinak než z dílů vozů Wartburg včetně dvoudobého tříválce. Zatímco v 60. letech stál automobil zhruba necelých 30 tisíc východoněmeckých marek, replika z „drážďanské manufaktury“ přijde na 50 tisíc eur. Jde o limitovanou sérii patnácti kousků, které jistě budou velmi brzy rozebrané a zároveň začátek nové produkce sportovních automobilů Melkus RS2000. Ale ten představíme až zítra.


Jindřich Lasík, 27.4.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar