Dějiny automobilů na českých silnicích
V pátek a v sobotu bylo možno spatřit na silnicích v okolí Prahy na osmdesát historických automobilů a tři motocykly, které se zúčastnily dalšího ročníku Auto Štangl Bohemia Historic Rallye. Pocházely z let 1905 až 1970.
Zatímco při první etapě vedoucí do Kutné Hory bylo počasí spíše pod mrakem a obloha nevěstila nic dobrého, v sobotu si už posádky užily v křivoklátských lesích tepla až dost. Houbaři, kterých byli plné lesy, nevěděli zda mají hledat hřiby a nebo se kochat krásou veteránů. Až na úsek z Prahy do Mukařova a zpět, kde se jelo za velice hustého pátečního provozu, vedla trať především po vedlejších silnicích.
Jak už jsme se zmínili v předchozím článku, startovní pole bylo velice pestré a zvláště předválečné epocha se hemžila zajímavými automobily, byť celá řada jejich majitelů patří k pravidelným účastníkům. Někteří sice soutěží v jízdě pravidelnosti a snaží se dodržovat zvolený jízdní průměr, ale pak je druhá skupina, která si „závod“ užívá a jede si jen pro radost.
Bylo až s podivem s jakou lehkostí zvládal trať nejstarší automobil – Renault VI, jako by ani nebyl vyroben v roce 1905. Mnoho mladších vozidel by mu mohlo jen závidět. Pravda, po kapotou měl 4,4litrový čtyřválec, ale to nic neubírá na jeho rychlosti. Po úvodních technických problémech se rozjel také další skvost Premier Runabout z roku 1907 řízený zkušeným Anatolem Daňhou. Naopak smůlu měl třeba Jan Zápotocký z Jičína, jenž páteční etapu nedokončil pro technické potíže svého Renaultu, a tak v sobotu usedl alespoň do velice podobného Renaultu Normandie vedle Ivo Daňka. Ani jim se nevyhnuly problémy, hlavně s přehříváním litrového čtyřválce v prudkých kopcích, v jednu chvíli nalili do chladiče i slazenou minerálku, ale do cíle dorazili. Jejich výkon zaslouží opravdu obdiv.
Značnou pozornost na sebe poutala pochopitelně obří Hispano Suiza H6B Vladislava Nováka z Uherského Hradiště. Tento unikátní automobil měl na rallye svoji premiéru. Model H6 se stal symbolem rychlosti a prestiže, u movitých vrstev si získal velký ohlas, ale pro svoji cenu si jej nemohl dovolit každý. Tento typ vyráběla v letech 1924 až 27 v licenci také plzeňská firma Škoda. Byl vyvinutý v roce 1919 a stal se měřítkem luxusní třídy. Firma byla založena v roce 1904 ve Španělsku a ačkoliv je pod symbolem letící volavky španělská a švýcarská vlajka, tak se ve Švýcarsku nikdy nevyráběl. Během první světové války vyráběla Hispano letecké motory, z jejichž konstrukce přenesl švýcarský konstruktér Marc Birgit řadu poznatků do výroby automobilů. Výsledkem byl typ H6, ve své době jeden z technicky nejvyspělejších vozů. Například mechanicky ovládaný systém brzd na všechna kola s posilovačem později okopíroval dokonce i Rolls Royce. Jediný automobil z roku 1923 na našem území pohání šestiválec o objemu 3,4 litru.
Američan Terry Spilsburri představil Rolls Royce Phantom II se zajímavou na zakázku postavenou karosérií, jenž si objednal indický maharádža Bundi. Jeho délka byla opravdu úctyhodná.
Zajímavý osud má také Peugeot 12 Six-183, který byl po renovaci nedávno vyvezen z Čech a nyní se k nám opět vrátil. Dvoulitrový šestiválec se vyznačoval tichým chodem a s třístupňovou převodovkou a lehkým stálým převodem nevyžadoval časté řazení. Karoserie dodával jak Peugeot, tak specializované firmy, vůz na snímku „karosoval“ Václav Zapadlík, neboť v době nálezu byl přestavěn na nákladní valník.
Retro Prague skončila a dalšími veteránskými akcemi bude závod Zbraslav – Jíloviště (8. září) a Tour de Moravia (9. – 13. září).
Jindřich Lasík, 16.7.2007
Jak už jsme se zmínili v předchozím článku, startovní pole bylo velice pestré a zvláště předválečné epocha se hemžila zajímavými automobily, byť celá řada jejich majitelů patří k pravidelným účastníkům. Někteří sice soutěží v jízdě pravidelnosti a snaží se dodržovat zvolený jízdní průměr, ale pak je druhá skupina, která si „závod“ užívá a jede si jen pro radost.
Bylo až s podivem s jakou lehkostí zvládal trať nejstarší automobil – Renault VI, jako by ani nebyl vyroben v roce 1905. Mnoho mladších vozidel by mu mohlo jen závidět. Pravda, po kapotou měl 4,4litrový čtyřválec, ale to nic neubírá na jeho rychlosti. Po úvodních technických problémech se rozjel také další skvost Premier Runabout z roku 1907 řízený zkušeným Anatolem Daňhou. Naopak smůlu měl třeba Jan Zápotocký z Jičína, jenž páteční etapu nedokončil pro technické potíže svého Renaultu, a tak v sobotu usedl alespoň do velice podobného Renaultu Normandie vedle Ivo Daňka. Ani jim se nevyhnuly problémy, hlavně s přehříváním litrového čtyřválce v prudkých kopcích, v jednu chvíli nalili do chladiče i slazenou minerálku, ale do cíle dorazili. Jejich výkon zaslouží opravdu obdiv.
Značnou pozornost na sebe poutala pochopitelně obří Hispano Suiza H6B Vladislava Nováka z Uherského Hradiště. Tento unikátní automobil měl na rallye svoji premiéru. Model H6 se stal symbolem rychlosti a prestiže, u movitých vrstev si získal velký ohlas, ale pro svoji cenu si jej nemohl dovolit každý. Tento typ vyráběla v letech 1924 až 27 v licenci také plzeňská firma Škoda. Byl vyvinutý v roce 1919 a stal se měřítkem luxusní třídy. Firma byla založena v roce 1904 ve Španělsku a ačkoliv je pod symbolem letící volavky španělská a švýcarská vlajka, tak se ve Švýcarsku nikdy nevyráběl. Během první světové války vyráběla Hispano letecké motory, z jejichž konstrukce přenesl švýcarský konstruktér Marc Birgit řadu poznatků do výroby automobilů. Výsledkem byl typ H6, ve své době jeden z technicky nejvyspělejších vozů. Například mechanicky ovládaný systém brzd na všechna kola s posilovačem později okopíroval dokonce i Rolls Royce. Jediný automobil z roku 1923 na našem území pohání šestiválec o objemu 3,4 litru.
Američan Terry Spilsburri představil Rolls Royce Phantom II se zajímavou na zakázku postavenou karosérií, jenž si objednal indický maharádža Bundi. Jeho délka byla opravdu úctyhodná.
Zajímavý osud má také Peugeot 12 Six-183, který byl po renovaci nedávno vyvezen z Čech a nyní se k nám opět vrátil. Dvoulitrový šestiválec se vyznačoval tichým chodem a s třístupňovou převodovkou a lehkým stálým převodem nevyžadoval časté řazení. Karoserie dodával jak Peugeot, tak specializované firmy, vůz na snímku „karosoval“ Václav Zapadlík, neboť v době nálezu byl přestavěn na nákladní valník.
Retro Prague skončila a dalšími veteránskými akcemi bude závod Zbraslav – Jíloviště (8. září) a Tour de Moravia (9. – 13. září).
Jindřich Lasík, 16.7.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout