Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dědictví minulosti

V nedávných letech přišly do módy miniautomobily, za všechny jmenujme třeba Smart. Není to však nic nového, podobné projekty již automobilová historie zaznamenala. V minulosti se malé automobily objevovaly jako houby po dešti, zejména v dobách hospodářských krizí a v poválečných letech.

Jejich výrobci se snažili zákazníkům poskytnout finančně co nejdostupnější dvoustopý dopravní prostředek. Dějiny minivozů se sice začaly psát už před rokem 1914, v dobách voiturett, avšak největší rozkvět prožily po druhé světové válce. Důvodem byl nedostatek benzinu a malá kupní síla obyvatelstva. To přiměly i proslulé automobilky vyvíjet cenově dostupné a úsporné vozy. Zvlášť v Německu vznikla v té době řada pozoruhodných projektů s motory o relativně velkém výkonu, jejichž objem zřídka přesáhl 500 cm3. Většina tehdejších vozidel měla pouze dvě sedadla a šlo vesměs o kompaktní konstrukce, které by se ještě dnes dobře prodávaly, hlavně ve velkoměstech.
V letech 1948 až 1960 obohatily trh nejrozmanitější modely malých vozidel. Komu to finanční situace dovolila, přesedlal z motocyklu do miniautomobilu. Každý zájemce o dopravní prostředek si nemohl koupit lidového „brouka“, zatímco luxusní mercedesy, opely a bavoráky byly jen pro pár vyvolených.
Řada vozítek vznikla také ve Francii, Itálii a Velké Británii. Nereálné myšlenky soupeřily s konstrukcemi, které byly naopak životaschopné. Za příklad může posloužit třeba unikátní vůz Gutbrod-Superior poháněný dvoudobým jednoválcem 600 cm3 se vstřikováním benzinu (1947) proti Citroënu 2 CV (1949). Rostoucí kupní síla se odrazila v poptávce po komfortnějších, prostornějších a rychlejších vozech, což byl konec pro řadu malosériových výrobců miniautomobilů. Připomeňme si alespoň několik nejvýznamnějších typů.


BMW Isetta (1955-1962)

BMW získalo licenci od italské firmy ISO, vyrábějící podobné vozítko. Použilo však čtyřdobý jednoválec (245 cm³, 12 k). Do dvoumístného vozu se nastupovalo zepředu, sloupek řízení se při otevření dveří vyklápěl. Ideální vozítko pro ty, kteří nechtěli jezdit na motocyklu (160 000 ks).


Heinkel (1956-57)

Tříkolový dvoumístný vozík se čtyřdobým jednoválcem ze skútru (198 cm³, 10 k) přichystala letecká továrna Heinkel. Proslul lehkou konstrukcí s prosklená kabinou, s předními dveřmi a snímatelným střešním oknem Při nízké váze 245 kg a příznivé aerodynamice dosahoval 82 km/h. Po skončení výroby v Německu (29 000) byla licence prodána ještě britské firmě Trojan.


Fuldamobil (1950-1960)

Při masopustním průvodu v městě Fulda před více než půl stoletím upoutal pozornost jistý N.Stevenson s tříkolovým vozidlem Lidé takové auto chtěli, a tak se v roce 1951 rozeběhla výroba nekonvenční modelu. Aby moc nevážily, měly karoserii z překližky pokrytou kůží a dvoudobý jednoválce 247 cm³ určený pro použití v řetězových pilách. Další typ N2 měl karoserii z tepaného hliníku a objem 359 cm³ (9,5 k). Později dostal ještě elegantní plastovou karoserii. Jako stavebnice byl prodán později ještě mj. do Anglie, kde se vyráběl pod názvem Nobel 200. (3000 ks)


NSU Prinz (1958-1962)

Odbytová krize motocyklů přiměla NSU ke stavbě Prinze, jenž díky vzduchem chlazenému čtyřdobému dvouválci (583 cm³, 23 k) patřil mezi nejrychlejší miniauta. „Brok“ od VW byl pro mnoho lidí nedostupný a právě Prinz, vyvinutý v několika generacích, měl obohatit trh. (94 549 ks)


Messerschmidt KR 200 (1953-64)

Z malé jednomístné tříkolky leteckého inženýra Fenda vznikl časem kabinový skútr se vzduchem chlazeným dvoudobým jednoválcem (191 cm³, 10 k). Cestující seděli za sebou, ovládal se řidítkami. Vzhledem k ceně a rychlosti 90 km/h patřil mezi nejoblíbenější (40 000 ks).


Glas Goggomobil (1954-69)

Jen pouze několika modelům se podařilo pevně etablovat na trhu jako Goggomobilu. Hans Glas pochopil, že lidem je třeba nabídnout víc než čtyři kola. V roce 1955 předvedl čtyřmístné auto které vypadalo jako opravdový automobil. Vyrábělo se v provedení sedan i kupé a dvoudobý dvouválec (250 cm³, 14 k nebo 300 cm³, 16 k) pracoval na směs benzinu a oleje v poměru 25:1. Vozy pojmenoval po svém vnukovi s přezdívkou „Goggo“. Díky oblibě v celé Evropě přežil až do roku 1969. Zvlášť líbivé bylo i kupé TS 250 jehož mřížka chladiče vpředu byla jen pro ozdobu. Motor byl uložený vzadu. (300 000 ks)


[b]BMW 600 (1957 – 59)[/b[

Poptávka po malých autech přivedla BMW k modelu 600, dalšímu vývojovému stupni Isetty s dvouválcem boxer (582 cm³, 23 k). Čelní dveře zůstaly zachovány, přibyly ještě pravé boční na straně spolujezdce. Aby byl konkurenceschopný využíval hodně komponentů z Isetty.


Zündapp Janus (1957-58)

Firma, kterou proslavila výroba motocyklů, zakoupila výrobní práva na vozík Delta německého výrobce Dornier a nazvalo ho Janus. Podle boha času, jenž měl dvě tváře a hleděl tak dopředu i dozadu. To symbolizuje také konstrukce, jejíž přední i zadní část, resp. dveře se liší pouze předními světlomety. Cestující seděli zády k sobě, mezi sedadly byla nádrž a prostor na zavazadla. Jednoválec 248 cm³ (14 k) umístěný uprostřed poháněl zadní kolo. Na největší rychlost 80 km/h potřeboval 33 sekund (6900 ks).


Subaru 360 (1958 – 1962)

Ačkoliv první Subaru s pohonem 4x4 přišlo na svět v roce 1972, kořeny automobilky sahají mnohem dál. První Subaru, zhruba o velikosti Fiatu 500, vzniklo už v roce 1958. Mělo se stát co možná nejdostupnější pro široké vrstvy. Proto zadní kola poháněl jednoduchý vzduchem chlazený dvouválec 356 cm³ (16 k). Měl samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení kol


Renault 4CV (1946 – 1962)

Letos uplyne 60 let od chvíle, kdy byl představen Renault 4CV, jenž byl jedním z vozů, který zahajoval éru výroby plnohodnotných malých automobilů. I přes malé rozměry poskytoval pohodlí čtyřem osobám. Benzinové čtyřválce uložené vzadu měly zpočátku objem 747 cm³ (23 k). Do roku 1962 vznikl přes jeden milion kusů. (1 105 543 ks)


Lloyd 600 (1955 – 61)
Lloyd byl jednou ze tří značek vyráběných Crl F.W. Borgwardem. Německá přezdívka prvního typu 300 naznačovala, že vůz drží pohromadě jen díky leukoplasti. Karoserie byla vyrobena z třívrstvé překližky čalouněné kůží. Odtud přezdívka leukoplastová bomba. Modernější model 600 měl už ocelovou karoserii a čtyřdobý dvouválec 596 cm³ (25 k), takže akceleroval rychleji než VW Brouk (176 524 ks)


J.Lasík, 1.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar