Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakarský Citroën a další skvosty v Lučanech

Auto Moto muzeum v Lučanech nad Nisou letos prakticky vstoupilo do třetí sezony a aby přilákalo návštěvníky tak čas od času obměňuje expozici. Může se tedy stát, pokud do muzea zavítáte, že uvidíte zčásti jiné automobily, než byly vystaveny v době naší návštěvy.

Mezi největší novinky a zároveň i taháky patři několik italských automobilů. Jako například Alfa Romeo Sprint Zagato, vysoce výkonné sportovní kupé. Jedná se o společné dílo Centro Stile Zagato, Centro Stile Alfa Romeo a Centro Stile Fiat. Krásné a originální, i když ne zcela obvykle tvarování karoserie z kompozitu měl na starosti Robert Opron z Fiatu, který využíval novou technologií CDA/CA. Vůz vychází z úspěšné Alfy 75 a používá podvozkové uspořádání Transaxle, tedy motor umístěný podélně vpředu, pohon zadních kol a převodovku u zadní nápravy kvůli rozložení váhy. Odpružení bylo upraveno specialisty soutěžního oddělení Lancia pod vedením Giorgia Pianty, brzdný systém Brembo pochází z Alfy 75 Turbo Evoluzione. Vůz postrádá všechny asistenční systémy, což umocňuje radost z řízení Designovou specialitou je trojice předních světlometů. Alfa Romeo Zagato z roku 1992 byla vyrobena pouze v 1035 kusech. Vůz pohání třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 210 k, což umožňuje rychlost 250 km/h.


Další lahůdkou je Bizzarrini Europa 1900 GT z roku 1969. Giotto Bizzarrini byl sice vynikající konstruktér automobilů kategorie Gran Turismo (zasloužil se mj. o Ferrari 250 GTO, dvanáctiválec Lamborghini, řadu vozů ISO atd), ale neosvědčil se jako obchodník. Proto bylo vyrobeno pouze asi dvacet kusů. Jedná se v podstatě o lidovější alternativu modelu Bizzarrini 5300 GT. Řadový zážehový čtyřválec Opel 1,9 litru vyvinul výkon 112 k.


Tovární speciál Citroën pro soutěže typu rally raid byl postaven začátkem 90. let a vychází z konstrukce svého předchůdce – Peugeotu 205 Turbo 16 ze zaniklé rallye skupiny B. Vozy Citroën ZX prakticky okamžitě vyhrávaly vše, co bylo tehdy možné, včetně pěti titulů ve Světovém poháru dálkových rally. Ze 42 soutěžích jich vyhrály 36. S vozem jezdili mistři světa v rally Ari Vatanen, Björn Waldegaard a Timo Salonen. Dnešní stav vozu pochází z posledního Dakaru (1993), který dokončil Vatanen na osmém místě. Poté sloužil Citroenu k testování nového motoru XU15, který byl o 100 k silnější. Nakonec skončil speciál v továrním muzeu, které ale není veřejně přístupné. Proto se také dochoval v originálním stavu. Citroën ZX Rally- Raid Evo 2 s řadovým čtyřválcem 2,5 litru umožnil výkon 410 k.

Zajímavých exponátů najdete samozřejmě mnohem víc,jako například expozice motocyklů a čtyřkolek z Dakaru včetně "kachny" dvojice Holická - Engová. Nezapomnělo se ani na vynikající liberecké závodníky Zdeňka Vojtěcha a jeho syny Štěpána a Tomáše, nebo na Břetislava Engeho a syna Tomáše. Nebudeme všechno vypisovat, raději se sem raději přijďte podívat sami.

Radek Dvořák, který vlastnil sbírku 180 historických motocyklů a asi 45 automobilů. Ale kam všechny vozidla uskladnit. V té době byla k mání zrušená sklárna v Lučanech nad Nisou postavená v roce 1911 a fungovala až do roku 2008. Od té doby objekt pomalu chátral a lidé si odnášeli domů šamotové cihly a další materiál.


Rekonstrukce trvala pět let, a aby si nemusel půjčovat, tak větší část sbírky rozprodal. I tak třikrát překročil rozpočet. Uprostřed objektu stojí velká dvoupodlaž¬ní hala (asi 2500 m² výstavních prostor) s ocelovým příhradovým krovem, kde stávaly kdysi sklářské pece. Kvůli statice musel být nahrazen replikou s vyšší únosností. Původní krov totiž počítal s nepřetržitým provozem pecí, tudíž se neřešila zátěž sněhem. Postranní trakty, tzv. tažírny, mají dřevěné krovy, které se podařilo zrestaurovat. A dnes tu odpočívají převážně motocykly.

Majitel chtěl co nejvíce zachovat autenticitu objektu, a to se podařilo. Budova sklárny je zároveň výjimečným architektonickým počinem, v soutěži Karla Hubáčka Stavba roku Libereckého kraje získala v anketě hlasování veřejnosti první cenu.


„Viděl jsem hodně muzeí u nás i v zahraničí. Chci, aby vozy nestály natěsno vedle sebe, ale aby vynikla jejich krása, a tudíž byl kolem prostor. Sbírku stále obměňujeme, mám přislíbené i různé exponáty ze zahraničí. Moc vozidel mi nezůstalo, ale kamarádi, jimž jsem je prodal, je teď rádi půjčili,“ vysvětluje Radek Dvořák, který původně muzeum nechtěl.


Muzeum je zaměřené na sportovní a závodní vozy a motocykly. Své si tady najde každý fanda, protože tu bude průřez celým automobilovým stoletím. Nejstarším, ale také zároveň nejsilnějším je pak Simplex 90 HP se čtyřválcem 9,7 litru z roku 1907.


V muzeu najdeme i několik originálních závodních nebo soutěžních automobilů. Jedním z nich je Peugeot 206 WRC s výrobním číslem 8. V roce 1988 s ním havaroval Marcus Grönholm v britské rally, o rok později dojel druhý se ztrátou 6,5 sekundy na Richarda Burnse v portugalské rally. Od roku 2014 je ve vlastnictví Štěpána Vojtěcha. Dalším skvostem je Martini MK 73 F3 s dvoulitrem Opel. S tímto vozem absolvoval německý šampionát F3 jezdec Pierre Kafer. Se stejným monopostem startoval tehdy i Tomáš Enge.


Vedle automobilů nabízí muzeum i kolekci sedmdesáti motocyklů převážně zahraničních značek. Ale najdeme tu i Jawu 350 2xOHC z roku 1961. Jde o nejúspěšnější československý motocykl všech dob, hlavně zásluhou Františka Šťastného a Gustava Havla, kteří s ním v MS obsadili druhé a třetí místo.
Protože Radek Dvořák tíhne k supersportovním vozům, tak tady pochopitelně nemohou chybět. Asi největší zajímavostí je Innotech Mysterro z roku 1995. Ve vystaveném exempláři je osmiválcový motor 5,7 litru z Corvetty. Vůz nese rukopis Václava Krále, stejně jako MTX Tatra V8, na nějž v podstatě konstrukčně navazuje. Jde o jediný vyrobený kus a nikde jinde ho nenajdeme.


Otevřeno je v sootu a v neděli od 10 do 18 hodin. www.automoto-museum.cz

JL
5.5.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar