Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Dakarská Tatra 815 6x6 opět vyjela

V Kopřivnici byl představen zrestaurovaný vůz Tatra 815 6x6VE „Ostrý II“, který se zúčastnil slavného závodu Paříž-Alžír-Dakar 1986. Po svém účinkování na Dakaru tři desítky let jezdil v soukromých službách v severní a západní Africe. Loni se vrátil zpět do České republiky.

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, přičemž cílem restaurátorských a rekonstrukčních prací bylo zachránit co možná nejvíce originálních dílů vozu, resp. jeho původního provedení, což se díky důslednosti a precizní práci odborníků podařilo.

Technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka k tomu uvedl: „Chtěli jsme renovaci dakarského speciálu dokončit co nejdříve, aby bylo důstojným příspěvkem k letošním oslavám 120 let výroby automobilů v naší automobilce. Renovační práce trvaly 270 dní a to, co jsme si předsevzali, se nám povedlo. Vše jsme museli navíc skloubit s tím, co nás živí, tedy s normální výrobou a vývojovými programy.“

Historický vůz se v autentické podobě, v jaké absolvoval svůj premiérový závod v roce 1986, dnes předvedl za jízdy na tatrováckém polygonu před zraky hostů i novinářů. Do kabiny usedli členové původní posádky Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina

Tatra T 815 6x6 VE „Ostrý-II“ z roku 1986 byla minulý rok nalezena ve Francii v majetku pana Jeana Philippa, vlastníka a provozovatele cestovní agentury New Gate Travel. Třicet let byla původní soutěžní Tatra využívána k podnikání ve státech severní a západní Afriky. V těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila obrovské množství kilometrů, přičemž ani jednou za tu dobu nenechala svého majitele a provozovatele „na holičkách“. Originalitu vozu a jeho vynikající technický stav včetně zachování všech původních agregátů a jejich technických periferií potvrdil loni do Francie vyslaný tým oborníků.
V září 2016 proběhla na tatrováckém polygonu slavnostní výměna soutěžního speciálu T 815 6x6 VE „Ostrý-II“ za čtyřnápravový vůz Tatra Phoenix Euro 6 představující po technické stránce a v efektivitě provozu to nejlepší z civilní produkce, co automobilka TATRA TRUCKS v současné době svým zákazníkům nabízí. Klíče od obou vozů si navzájem předali osobně Jean Philippe s technickým ředitelem automobilky Radomírem Smolkou.

Kompletní renovace vozidla si vyžádala znovu osvojení původních pracovních a technologických postupů. Přesto, že je to „jen“ 30 let organizace výroby, konstrukce vozidel a samotné postupy včetně původní hutní prvovýroby, vše se výrazně změnilo. Při renovačních pracích se důsledně dodržovaly všechny původní postupy a standardy výroby. Některé části vozidla bylo třeba vyrobit znovu. Šlo především o nástavbu včetně roštu a některé části kabiny, které byly „spotřebovány“ dlouhodobým provozem v silně agresivním prostředí v blízkosti moře. Pro kompletaci vozidla byly využity originální součásti a díly včetně spojovacího materiálu. Vůz dostal též originální vybavení – odkládací místa v kabině včetně tzv. „kredence“ či přesně umístěné a originálně pojednané dopravní bedny na nástavbě. Vozidlo je v originálním barevném provedení včetně všech dobových reklamních polepů.



Tatra 9.6.2017

PS.Pokud se chcete dozvědět, jaké bylo závodění s Tatrou, potom vám můžeme doporučit knihu Josefa Kaliny - Dlouhá křivolaká cesta

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar