Daimler Motor - nejstarší v Anglii
Označení Daimler považují mnozí za německé, což je sice pravda, ale ne tak docela. Gottlieb Daimler byl sice Němec, ale společnost Daimler Motor Company, založená v roce 1896, byla ovšem ryze anglická a jako nejstarší anglická značka vyrábí automobily dodnes.
Frederick Richard Simms se dlouhá léta zajímal o motory, a proto uzavřel s Gottliebem Daimlerem smlouvu na dodávku motorů, a také koupil práva na Daimlerovy patenty i design. Sám je však nevyužil, ale přenechal, včetně své společnosti, obchodníku Harrymu J.Lawsonovi, který v roce 1896 založil společnost Daimler Motor Company.
O rok později vyrobila první automobil, respektive dovezla z evropského kontinentu. Dvouválec pocházel z Německa, podvozek z Paříže a byl hodně podobný vozu Panhard Levassor. První v Anglii vyrobený automobil si údajně zakoupil generál Montgomery, v dalších letech se stala dodavatelem vozů pro královskou rodinu. Vůz měl mj. automatické sací ventily, pákové řízení, zapalování indukční trubicí, čtyřrychlostní a reverzní převodovku, pohon řetězem, pevné ráfky a stál mezi 398 až 418 librami.
Záhy začala firma vyrábět také vlastní motory, v roce 1903 si mohl zákazník vybrat ze dvanácti dvou- nebo čtyřválcových motorů s objemy od 1,1 do 4,5 litru. Od roku 1910 stavěla firma jen drahé luxusní automobily se čtyř a šestiválcovými motory. Špatně si nevedla ani za první světové války, kdy dodávala pro armádu mj. služební automobily, traktory, děla, pancéřové automobily apod. Ve dvacátých letech vyvinula vidlicový dvanáctiválec a v letech 1909 až 1932 vybavovala automobily šoupátkovými motory Knight. V roce 1930 zavedla hydraulickou spojku místo dosud používaného setrvačníku.
Daimler DB 18 Sports Special
V evropských muzeích se britské Daimlery příliš často neobjevují, jeden – vzácný model DB 18 Sports Special jsme objevily v rakouském muzeu v Heldenbergu (vz Historie).
Jde o vzácné kupé se skládací střechou, které ač bylo těžké a nepříliš sportovní, tak se na silnici chovalo poměrně dobře. Bylo vyvinuto ještě před druhou světovou válkou a poháněné šestiválcem 2,5 litru o výkonu 90 k. Dosahovalo rychlosti až 130 km/h. V letech 1946 až 53 vzniklo celkem 8223 kusů modelu DB 18, zatímco třímístného kupé (třetí sedadlo bylo vzadu), karosovaného firmou Baker, se vyrobilo mezi roky 1948 až 52 pouhých 608 kusů.
Daimler Dart SP 250
Velkého úspěchu dosáhla firma Daimler se sportovním modelem, zpočátku označovaného jako Dart (než se proti tomu ohradila firma Dodge, která jej vlastnila již dříve), později jako SP 250. Jde o dílo Edwarda Turnera, původního návrháře motorů Triumph, a tak není divu, že podvozek i zavěšení pocházelo rovněž z modelu TR3 A. Tento automobil překvapil návštěvníky autosalonu v New Yorku 1959, neboť nabízel dvoumístnou laminátovou karosérii, kotoučové brzdy na všech kolech (v té době rarita), a vynikající vidlicový osmiválec (2548 cm³, 140 k při 5800/min).
Bohužel se objevil poměrně pozdě a jeho úspěch už nedokázal zabránit ústupu značky Daimler. Do roku 1964 bylo vyrobeno 2650 těchto, dnes sběrateli vyhledávaných automobilů. Konec výroby měla na svědomí firma Jaguar, která v roce 1960 převzala automobilku Daimler. Důvodem byla konkurence pro Jaguar E. Od roku 1990 patří pod Ford Motor Company.
Jindřich Lasík, 12.11.2007
O rok později vyrobila první automobil, respektive dovezla z evropského kontinentu. Dvouválec pocházel z Německa, podvozek z Paříže a byl hodně podobný vozu Panhard Levassor. První v Anglii vyrobený automobil si údajně zakoupil generál Montgomery, v dalších letech se stala dodavatelem vozů pro královskou rodinu. Vůz měl mj. automatické sací ventily, pákové řízení, zapalování indukční trubicí, čtyřrychlostní a reverzní převodovku, pohon řetězem, pevné ráfky a stál mezi 398 až 418 librami.
Záhy začala firma vyrábět také vlastní motory, v roce 1903 si mohl zákazník vybrat ze dvanácti dvou- nebo čtyřválcových motorů s objemy od 1,1 do 4,5 litru. Od roku 1910 stavěla firma jen drahé luxusní automobily se čtyř a šestiválcovými motory. Špatně si nevedla ani za první světové války, kdy dodávala pro armádu mj. služební automobily, traktory, děla, pancéřové automobily apod. Ve dvacátých letech vyvinula vidlicový dvanáctiválec a v letech 1909 až 1932 vybavovala automobily šoupátkovými motory Knight. V roce 1930 zavedla hydraulickou spojku místo dosud používaného setrvačníku.
Daimler DB 18 Sports Special
V evropských muzeích se britské Daimlery příliš často neobjevují, jeden – vzácný model DB 18 Sports Special jsme objevily v rakouském muzeu v Heldenbergu (vz Historie).
Jde o vzácné kupé se skládací střechou, které ač bylo těžké a nepříliš sportovní, tak se na silnici chovalo poměrně dobře. Bylo vyvinuto ještě před druhou světovou válkou a poháněné šestiválcem 2,5 litru o výkonu 90 k. Dosahovalo rychlosti až 130 km/h. V letech 1946 až 53 vzniklo celkem 8223 kusů modelu DB 18, zatímco třímístného kupé (třetí sedadlo bylo vzadu), karosovaného firmou Baker, se vyrobilo mezi roky 1948 až 52 pouhých 608 kusů.
Daimler Dart SP 250
Velkého úspěchu dosáhla firma Daimler se sportovním modelem, zpočátku označovaného jako Dart (než se proti tomu ohradila firma Dodge, která jej vlastnila již dříve), později jako SP 250. Jde o dílo Edwarda Turnera, původního návrháře motorů Triumph, a tak není divu, že podvozek i zavěšení pocházelo rovněž z modelu TR3 A. Tento automobil překvapil návštěvníky autosalonu v New Yorku 1959, neboť nabízel dvoumístnou laminátovou karosérii, kotoučové brzdy na všech kolech (v té době rarita), a vynikající vidlicový osmiválec (2548 cm³, 140 k při 5800/min).
Bohužel se objevil poměrně pozdě a jeho úspěch už nedokázal zabránit ústupu značky Daimler. Do roku 1964 bylo vyrobeno 2650 těchto, dnes sběrateli vyhledávaných automobilů. Konec výroby měla na svědomí firma Jaguar, která v roce 1960 převzala automobilku Daimler. Důvodem byla konkurence pro Jaguar E. Od roku 1990 patří pod Ford Motor Company.
Jindřich Lasík, 12.11.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout