Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Čtyřicetiletá veteránská tradice v Roztokách

Prvním veteránským podnikem na začátku sezony bývala soutěž elegance v roztokách u Prahy, pořádaná pražským Veteran Clubem. První ročník se uskutečnil v roce 1979, kdy doprovázel výstavu obrazů mistra Kamila Lhotáka.

„V parku tedy bylo zaparkováno několik desítek naleštěných automobilů, tvořící doprovod kouzelných obrazů Kamila Lhotáka. Na obloze se vznášel balon, vozy doplnilo i několik motocyklů v čele předlouhlé Čechie z roku 1927. Krátce řečeno - byla to prostě nádhera. Tehdy vznikla tato dlouholetá tradice velmi oblíbené výstavy, divácké ankety pro vyhlášení vítězů a samozřejmě závěrečné předváděcí jízdy do vrchu roztockou serpentýnou“, vzpomíná na začátky pan Jiří V.Černý, který po celou dobu zastával funkci ředitele soutěže.


Už několik let vyhrožoval, že 40. ročník bude opravdu poslední, pak žezlo předá. Jestli dodrží slovo, uvidíme 8. května příští rok. „Rád bych zde byl jezdcem a do kopce se také svezl“, vysvětluje pan Černý, proč už nechce šéfovat.


Dnes už soutěž předběhla jiná setkání, ale pojem „Roztoky“ zůstal, o čemž svědčí jak počet účastníků tak i návštěvnost. Do Roztok jezdíme mnoho let, ale tolik veteránů, převážně automobilů, i když motocykly byly také zastoupeny, jsme tady ještě neviděli. Radši přicházíme hned po ránu, kdy se účastníci teprve sjíždějí, protože kolem jedenácté hodiny už fotografii neuděláte. Odcházeli jsme po jedenácté hodině, a v tu dobu stály desítky lidí frontu skoro až k nádraží.


A v parku, hlavně dole pod zámkem stály ameriky v místech, kde ještě žádný automobil nezaparkoval. Pořadatelé vydali 150 označení na veteránská vozidla, a na některé se ani nedostalo. Proč je o akci takový zájem? Asi proto, že se nemusí předem přihlašovat, stačí jen přijet a nic se neplatí. Možná by stálo omezit mladší ročníky, protože jak se říká kvantita není kvalita. Pěkné předválečné automobily pak v tom množství vozidel úplně zanikají.


A že jich letos nebylo málo. Nejstarším byl opět Renault Freres z roku 1898 pana Vošahlíka, dále zajímavý Ford T Speedster Rajo (1918) nebo Cadillac s pětilitrovým motorem z roku 1917. O pět let mladší, ale ještě se silnějším objemem (5,5 litru) byl jeho bratr Phaeton. Z českých automobilů byl nejstarší čtyřlitrová Praga Grand (1924) s původním lakem.


Diváci mohli obdivovat i um českých konstruktérů při pohledu na Walter Super (1930) a Walter Lord v původním stavu, rok výroby 1932. Poprvé jsme viděli americký Hudson Eight, vyrobený v roce 1936.


Paní Markéta Profeldová s manželem Standou dorazili stylově v kopii Bugatti 35 s názvem Nostalgic, vyrobenou panem Ladislavem Samohýlem ze Zlína. Banner nad jejím vozem lákal k závodu Zbraslav – Jíloviště, který se pojede v sobotu 7.září.



JL 17.5.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar