Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Čtyřicet let s veterány na Chodsku

Jen málo veteránských akcí v České republice se může pochlubit nepřetržitou čtyřicetiletou historií. Jednou z nich je mezinárodní Jízda spolehlivosti historických vozidel, jejíž 40. ročník uspořádá Veteran car club Domažlice v sobotu 23. srpna.

Historie jízdy se shodou okolností začala psát také 23. srpna, ale v roce 1975. Jednalo se tehdy o první veřejnou akci nově založeného klubu. Pamětníci si určitě vzpomenou, že se tehdy jezdilo do vrchu Vavřineček. Na start prvního ročníku se postavilo 31 motocyklistů a 55 řidičů automobilů se stroji vyrobenými do roku 1945. Čekaly je dva výjezdy dvoukilometrovou tratí s převýšením 150 metrů a vítězem se stal ten, komu byl naměřen nejmenší rozdíl mezi časy dosaženými při prvním a druhém absolvování trasy.
Účastníků rychle přibývalo a už záhy mohla mít domažlická veteránská jízda přívlastek mezinárodní, protože se mezi jejími účastníky objevili také jezdci z tehdejší NDR. Na Vavřineček se jezdilo 14 let, naposledy v roce 1988. I když účast byla limitována rokem výroby 1945, třikrát počet startujících překročil dvě stovky. Absolutní rekord znamenal rok 1984, kdy na Vavřineček vyjelo 210 soutěžících.

V roce 1988 byla mezi účastníky provedena anketa, v níž soutěžící projevili přání svézt se více než jen dvakrát na Vavřineček. Proto domažličtí organizátoři přistoupili k pořádání veterán rallye Chodskem. První trasa měřila 35 kilometrů. Tento charakter veteránské jízdy zpestřené několika úkoly zůstal zachován dodnes, ale délka trati narostla na 70 až 75 kilometrů. Od roku 2009 pak platí současný limit pro účast daný rokem výroby 1955. Soutěž má každoročně hojnou zahraniční účast, díky níž můžeme vidět velmi pestré startovní pole, v němž nechybí ani mnohé unikátní stroje.

Jak vyplývá ze statistik, které vypracoval předseda VCC Domažlice Ing. Václav Hána, dosud konaných 39 ročníků domažlické veteránské jízdy se zúčastnilo celkem 5 839 strojů. Převahu měly motocykly, kterých bylo 3 572, automobilů startovalo 2 267. Pravidelní soutěžící jsou v této statistice samozřejmě započítáni opakovaně.

Také letos pořadatelé z Veteran car clubu Domažlice očekávají početnou účast a diváci se mohou těšit na řadu pozoruhodných strojů. Jen počet přihlášených motocyklů starých 80 a více let již přesáhl tři desítky, automobily s datem výroby do roku 1934 by mělo předvést 36 majitelů z naší republiky i z Německa.

Úplně nejstarším vozidlem v předběžné startovní listině je Ford T z roku 1918, ale ani Cadillac V 63 Coupé z roku 1924 nebo stejně starý německý Protos Siemens nejsou vidět na každé veteránské akci. Motocyklové nadšence určitě zaujme stroj dávno zapomenuté značky Itar z roku 1924, trojice Čechií-Böhmerland 600 či dva Indiany Four. Paleta přihlášených strojů je velmi široká, abecedně vzato sahá od Arielu až po Zündapp.

Všechna historická vozidla přijedou v sobotu 23. srpna kolem 10. srpna dopoledne na domažlické náměstí, kde budou vystavena až do startu v 11. hodin. Přestávku na oběd budou mít všichni účastníci v městysu Koloveč, kde jsou první motocyklisté očekáváni krátce po půl dvanácté. Také tam budou mít diváci příležitost k důkladné prohlídce všech krásných starých strojů. Cíl 40. ročníku domažlické veteránské jízdy bude v autokempu v rekreační obci Babylon, kam začnou první soutěžící přijíždět již krátce po 14. hodině.

Trasa:


Domažlice, Luženičky, Luženice, Němčice, Valdorf, Horšovský Týn, Lazce, Blížejov, Přívozec, Chotiměř, Osvračín, Močerady, Srbice, Koloveč, Zlíchov, Chocomyšl, Únějovice, Všepadly, Němčice, Nový Dvůr, Kout na Šumavě, Mrákov, Nevolice, Stráž, Pasečnice, Babylon.


Jan Pek, 20.8.2014


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar