Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Konfigurátor kol

Classic days na vodním zámku Dyck (II)

Dnes se ještě jednou vracíme k vodnímu zámku Dyck, kde proběhly Classic Days, takový menší Goodwood, i když si v mnohém se slavnějším a známějším festivalem příliš nezadá. K vidění bylo hodně zajímavého jak v parku, tak při jízdě.

A co teprve když vyjely na trať monstra s lodními motory, které dovezl britský nadšenec Chris Williams. Jediný kousek s americkým lodním dvanáctiválcem objemu 42 litrů z první světové války. Dosahuje výkonu 1495 k a 2700 Nm. Na podvozku vozu Bentley 8 Litre, v roce 1930 postavený „pekelný stroj“, disponuje 24 výfukovými rourami


Stejný majitel udělal radost divákům ještě jedním strojem. Závodní Napier Bentley vznikl původně na podvozku vozu Sunbeam, ale po těžké nehodě byl přestavěn rovněž na podvozek Bentley 8 Litre. Pohání jej 24litrový dvanáctiválec Napier Sea Lion s výkonem 550 k, odvozený z leteckého motoru. Není divu, že jeho zvuk připomíná dvouplošník z první světové války.


Třetí lahůdkou byl Napier Railton, 24litrový rekordní automobil z roku 1933, majetek muzea v Brooklands. Postavil jej jezdec John Cobb a designoval Reid Railton v dílně přímo na závodním okruhu v Brooklands, kde si také před 85 lety odbyl svoji premiéru. Na jezeře v Bonneville v USA vytvořil světový rekord v jízdě na 24 hodin průměrnou rychlostí 150,6 mil za hodin, nebo chcete-li 240 km/h. O dva roky později ustanovil rekord na domovské dráze s dvěma klopenými zatáčkami rychlostí 231 km/h.


Ale Classic Days není jen o veteránech, ale každoročně sem přijíždějí osobnosti automobilového sportu. Lidé tak mohli získat autogram Artura Merzaria, Klause Ludwiga, Dietera Glemsera, Jochena Masse, Hanse Joachima Stucka, Waltera Röhrla nebo Hanse Herrmanna, který tady slavil devadesáté narozeniny.


Přijel i současný jezdec DTM Mike Rockenfeller, aby demonstroval sílu a zvuk vidlicového osmiválce Audi RS5 DTM. Kinosál připomínala závodní trať, když se objevil legendární „Bullit“ Ford Mustang v honičce s originálním Dodge Charger R/T z filmu se Steve McQuennem.


Mnohem poklidnější atmosféra panovala na „poloostrově“, kde bylo vystaveno na šest desítek opravdových klenotů. Mezinárodní Jury hodnotila jejich stav v FIVA-A-Concours v osmi kategoriích. Miláčkem publika se stal Horch 853 Coupe „Manuela“, postavený v roce 1937 berlínskou karosárnou Erdmann & Rossi pro závodního jezdce Bernd Rosemeyer. Mimochodem značka Horch slaví letos sté narozeniny.


U příležitosti devadesátých narozenin bylo prezentováno několik unikátů Luigi Colaniho včetně nové knihy Colani – GT.


Součástí Classic Days byla také dražba automobilů aukční síně Coys. V nabídce nás zaujal například Maserati Tipo 60/61 Birdcage z roku 1959, u něhož ale nebyla ani zveřejněna vyvolávací cena. Zajímavostí byl jediný automobil vyrobený u firmy Fichtel Sachs. Jednalo se o prototyp skupiny C, s nímž startoval v závodech do vrchu Herbert Stenger. Cena 65 000 až 75 000 eur. O „něco“ dražší byl Renault Alpine 110 za ca 110 000 eur, majestátní Packard Deluxe Eight z roku 1930 za 180 000 až 220 000 eur nebo Ferrari 512 Berlinetta Boxer za 200 000 až 250 000 eur.


Mezi pěti tisíci automobily jsme hledali české a našli jsme pouze Škodu Laurin Klement 110, poslední model Laurin Klement před spojením se Škodou Plzeň, dále soutěžní Škodu 130 RS Mathiase Kahleho a nepříliš zdařilou repliku Škody 200 RS.


Classic Days na zámku Dyck je opravdu takový malý Goodwood se vším všudy a ráj pro všechny příznivce převážně automobilové historie, i když motocykly také nechyběl. Příští rok se koná opět první srpnový víkend.


JL 15.9.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar