Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Classic Show - veteránský veletrh v Brně

Od pátku odpoledne do neděle patřil pavilon A brněnského výstaviště veteránistům z celé České republiky, ale i ze Slovenska. Výstava Classic Show nechce jen předvádět nablýskané automobily a motocykly, ale klade důraz také na řemesla spojená s renovací historických vozidel.

Dva zajímavé automobily mohli vidět návštěvníci na stánku Chropyňské strojírny a.s. Divize 7. Jednak krásně zrenovovaný De Dion Bouton z roku 1910, objevený ve Francii v hodně žalostném stavu. Druhým byl Renault 40 CV Coupe landaulet firmy Kellner. Tento největší automobil francouzské automobily byl vyráběn v letech 1919 až 1921 a o přízeň soutěžil s takovými automobily jako Isotta Fraschini 8, Hispano Suiza H6, Rolls Royce 40/50 apod. Z 35 vyrobených kusů se jich dochovalo pouhých sed, Vůz poháněl šestiválec objemu 9,1 litru a při rychlosti 70 km/h spotřeboval na sto kilometrů 27 litrů benzinu. Restaurování by mělo být provedeno co možná nejvíce citlivě, aby vůz zůstal v původním stavu.

Na Classic Show bylo možné některé automobily zakoupit. Například Ford T z roku 1912 se prodával za 32 tisíc eur, šestiválcový Hudson Super six z roku 1929 za 62 tisíc eur nebo méně známý Fiat 130 Coupe, rok výroby 1973, stál 399 000 Kč.

Velice pěkná byla přehlídka automobilů značky Z, prezentující úplný přehled modelů vyráběných brněnskou zbrojovkou od prvního nazvaného Omega až po Z5 Express, luxusní automobil střední třídy. V roce 1935 vyrobený automobil poháněl zážehový čtyřválec objemu 1,5 litru o výkonu 40 k. Levnější verzi představoval Z6 Hurvínek ze stejného roku, ale pouze s objemem 735 cm³ Expozici připravil pan Karel Jareš, který díky zachráněným výkresům a dochovaným fragmentům dostavěl automobily, které by byly jinak nenávratně ztraceny.

Pozornost budil i prototyp Škody 765 kombi, jediný exemplář, který letos slaví čtyřicáté narozeniny. Vpředu uložený čtyřválec objemu 1,5 litru dosahoval výkonu 63 kW.

Naopak Walter P IV. 9/36 je jednou tak starý, neboť vznikl už v roce 1927. Vůz je kromě laku a čalounění v původním stavu. Podle zatím ne stoprocentně ověřených informací měl patřit „Edisonovi z Moravy“, továrníku Josefu Sousedíkovi ze Vsetína. Označení P znamenalo, že automobil zkonstruoval ing. Plocek. Čtyřválec 2,3 litru disponoval výkonem 36 k.

Asi za nejzajímavější stánek považujeme expozici Czech Bugatti Clubu, kde byl k vidění nejen malý model Brescia, ale také několik bloků motoru.

Replika závodního speciálu Aero 750 Sport Coupe lákala návštěvníky výstavy na 48. ročník závodu 1000 mil československých na trase Praha – Bratislava – Praha. S tímto automobilem startoval Otto Nimshaus v roce 1934 při druhém ročníku. Karosérii dodala firma Uhlík jen čtyři dny před startem. Dvoudobý dvouválec objemu 750 cm³ dosahoval výkonu 22 k při 3250 otáčkách za minutu, což umožnilo rychlost až 130 km/h. Vůz měl dvě nádrže – přední na 38 litrů, zadní na 60 litrů, a při spotřebě 8 litrů na sto kilometrů dokázal údajně ujet 1225 kilometrů.

Čestné místo zaujímaly na Classic Show tři repliky bugatek, které se pod názvem Nostalgic Edition vyrábějí u Samohýlů ve Zlíně. Laická veřejnost je od originálů nepozná. Před těmito automobily se během veletrhu konal salon první republiky, komentované dobové módní přehlídky, které se rovněž těšily velkému zájmu veřejnosti.


J.Lasík 20.3.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar