Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Classic Show Brno - hodně vydařený veletrh

O Classic Show Brno jsme už v minulých letech slyšeli, ale zatím nebyla příležitost do moravské metropole zajet. Až letos, a nelitovali jsme. Za celou akcí stojí pan Karel Kupka, vydavatel Motor Journalu s dcerou Katkou a dalšími několika přáteli.

Celou výstavu se mu před lety podařilo umístit do bývalé slévárny, dlouho pak nevyužívané a nakonec předělané ve stylové Richard Adam Gallery (dříve Wannieck Gallery). Jak jsme se mohli přesvědčit, tyto prostory jsou na podobné akce jako dělané. Navíc je objekt umístění jen pár kroků od hlavního nádraží, a tak nebyla nouze o návštěvníky.

Každý rok představí veletrh řadu zajímavých historických automobilů i motocyklů, často k vidění vůbec poprvé. První mezi dlouho očekávanými novinkami byl odhalen automobil Omega, historicky první vozidlo brněnské Zbrojovky, které v roce 1923 zkonstruoval Břetislav Novotný.

Firma Pavla Kaliny – Cabrio.cz prezentovala rekonstruovaný laminátový kabriolet od Otakara Diblíka na podvozku Škody 440 Spartak, kterou vyrobila vysokomýtská Karose. Vůz byl poprvé představen veřejnosti v roce 1956 v Mladé Boleslavi, kde však při exhibiční jízdě havaroval. K tomuto automobilu se ještě vrátíme.

Na společném stánku brněnských firem Truhlářství Hemzal, Aero Service, Moto Reno budil pozornost Delahaye Type 87 z roku 1924. Jeho karoserie se nedochovala, a tak zruční mistři truhlářští se problému nezalekli a pustili se do celkové výroby jak kostry, tak i potahu karoserie 2,5 mm teakovou dýhou a to ve třech vrstvách, přesně podle dobových postupů, které používala francouzská firma Labourdette na zakázkové karoserie, které vycházely z principů konstrukce lodí.

Závodní stroje mají na Classic Show Brno také své významné postavení. Letos zde bylo například možné spatřit ještě vonící barvou unikátní Formuli 3 s názvem Drak I, postavenou na přelomu let 1963/64. Konstruktérem podvozku a jezdcem byl Otto Buchberger, o ladění motoru Wartburg se postaral Karel Jaroš, kotoučové brzdy zkonstruoval Julius Kubínský, karoserii navrhl arch. Vladimír Valenta. Hned vedle stála Bugatti 37 z roku 1926, která dosáhla mnoha významných vítězství. Automobil pohání řadový čtyřválec s objemem 1496 cm³ o výkonu 60 až 90 k a maximální rychlosti okolo 150 km/h.
Letos slaví Automotodrom 50. závod mistrovství světa motocyklů, a proto nechyběla Honda RC213V-RS týmu AB Motoracing pro sezónu 2015. Stánek doplnily panely mapující historii motocyklových závodů na Masarykově okruhu.

Historii automobilových závodů na starém brněnském okruhu připomněla krásná replika Fordu Capri RS, s jakým v 70. letech sbírali vavříny například Jochen Mass nebo Dieter Glemser.

Škoda Muzeum představilo závodní automobil Škoda Supersport s doutníkovou karoserií, který byl po náročné renovaci dokončen vloni. Tento typ s motorem se speciální V-hlavou a kompresorem byl svého času s hodnotou 197,7 km/h nejrychlejším československým vozem. Společnost mu dělala Škoda Popular Monte Carlo.

Na stánku Monty Jawa bylo k vidění několik motocyklů ze specializované sbírky zahraničních motocyklů s československými komponenty. Socovel s motorem Jawa 250 Pérák se vyráběl v Belgii, Carabela 350 RS s motorem Jawa typ 634 pochází z Mexika a Leonette s motorem Stadion z Brazílie. V expozici firmy etovar.cz byl vystaven miliontý motocykl Jawa ve zlaté barvě v původním dochovaném stavu.

Hlavním exponátem na stánku Míšovy Dílny byl kompletně zrenovovaný motocykl Bianchi Tonale 175 zakoupený v původním, ale velmi zuboženém stavu na aukci Auctum konané během Classic Show 2014.

Ale Classic Show nejsou jen automobily a motocykly nebo renovátoři, ale prostor dostávají také výtvarníci nebo fotografové. Napříkad do zadního sálu galerie byla umístěna prodejní výstava unikátních fotografií Viléma Heckela, našeho fotografa a horolezce. Věnoval se propagační a krajinářské fotografii, slavné jsou jeho snímky velehor. Jeho práce ve formátu A2 jsou vyrobeny chemickou cestou a v limitované sérii.

Classic Show Brno ukázala, že i v našich skromných podmínkách umíme udělat pěkný a hodnotný veletrh pro všechny fandy motoristické historie. Slibujeme, že se k některým exponátům ještě vrátíme. Karle, Díky!



JL, 23.3. 2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar