Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Classic Expo v Salzburgu v komornější atmosféře

Cesta na Classic Expo do Salzburgu začíná být pro českého návštěvníka této motoristické přehlídky poměrně snadná. Po dálnici D3 dojedete téměř až na hranice. Ta zatím sice končí u kaplického nádraží, ale k „čáře“ s Rakouskem zbývá dostavět už jen posledních pár kilometrů.

Rakouská strana se také rozpohybovala a cestou do příhraničního Freistadtu je patrný stavební ruch. Vypadá to, že se tedy co nevidět dočkáme pohodlného dálničního propojení z Tábora přes České Budějovice do Lince, Salzburgu a pro milovníky přímořských letovisek třeba až do slunné Itálie.


My jsme se v sobotu 18. října ovšem tak daleko nevydali, naším cílem bylo multifunkční výstavní centrum na severním okraji Salzburgu, které se o třetím říjnovém víkendu proměnilo na středoevropskou veteránskou Mekku. A to již po jednadvacáté.


Od naší poslední návštěvy Classic Expa již uplynulo několik let, a tak jsme byli zvědavi, zda nás pořadatelé něčím překvapí. Lákavě znělo hned několik významných jubileí, která naznačovala, že bude co prozkoumávat.


Předně se jednalo o 150 let od narození Ferdinanda Porsche, jemuž byla věnována celá hala číslo 9. Jedenáct automobilů z období 1899 až 1942 mapovalo jeho putování po rakouských a německých konstrukčních kancelářích a připomínalo nejvýznamnější výsledky jeho spolupráce s evropskými automobilovými značkami z první poloviny 20. století. Expozici připravilo zážitkové muzeum „fahr(T)raum“ z Mattsee, vzdáleného pouhých 20 km od Salzburgu. O prostor se dělilo se soukromou sbírkou Hanse-Petera Porsche, vnuka Ferdinanda Porsche, který na několika modelech typu 911 ukázal nadčasovost designu tohoto nesmrtelného sportovního vozu.


V sousední hale číslo 10 pokračovala téměř nekonečná přehlídka automobilů značky Porsche, až člověk mohl podlehnout falešnému dojmu, že slavný typ 911 je vlastně běžně dostupným dopravním prostředkem. Neméně rozsáhlou plochu zaujímal další z letošních jubilantů, kterým byl VW Bulli v nepřeberném množství provedení, jehož první generace vstoupila na trh právě před 75 lety. A nesmíme zapomenout ani na čerstvého padesátníka, kterým se letos stal Jaguar XJS, poprvé představený veřejnosti v roce 1975. Jemu byla věnována část haly číslo 2.


Classic Expo v Salzburgu je typickým veteránským veletrhem, který svou pestrobarevností nabízí každému něco. Vedle sportovních a závodních strojů tak stály komerční cestovní automobily z různých historických období, nescházely sanitní nebo hasičské automobily a stále hlasitěji se o pozornost hlásí také zemědělská technika, reprezentovaná především historickými traktory.


Oproti jiným výstavám podobného střihu byly mezi exponáty skromně zastoupeny americké značky. Jejich čest zachraňoval US Car Club z Lengau, vystavující výkonné muscle-car ze 60. a 70. let tradičních zaoceánských výrobců Dodge, Chrysler, Ford nebo Pontiac.


Vedle slavných jmen jako Ferrari, Maserati, Abarth, Mercedes, BMW, Citroën a další, působících na automobilovém trhu nepřetržitě do současnosti, se nám podařilo najít i několik dnes již neexistujících značek. Mezi nimi se nedal přehlédnout západoněmecký Borgward s elegantním typem Isabella z přelomu 50. a 60. let minulého století, a to ve všech svých karosářských variantách hezky vedle sebe coby coupé, kabriolet i méně obvyklé kombi.

Obdobně exoticky působilo například italské Gran Turismo ISO Rivolta GL z roku 1966, nabízené za úctyhodných 130 tisíc Euro.


Classic Expo ale nebylo pouze o autech. Prodejní výstavu doprovázela bohatá přehlídka motoristických i módních doplňků a na své si přišli také obdivovatelé odborné literatury nebo automobilových zmenšenin v různých měřítcích, případně hledači chybějících náhradních dílů.



Zkušený návštěvník, který zažil výstavní giganty v Essenu nebo Stuttgartu, by mohl namítnout, že 23.000 diváků během tří dnů a 350 oficiálních vystavovatelů v deseti halách, nestaví salcburskou výstavu mezi největší světové veteránské přehlídky. Kdo ovšem netouží po bombastickém představení a spíše přivítá komornější výstavní atmosféru, tomu rodinné prostředí a klidnější průběh s volným přístupem k vystaveným exponátům musí rozhodně vyhovovat.


Popisky


Austro Daimler ADM-R (1927)
Austro Daimler Prinz Heinrich Wagen (1910)
Borgward Isabella Combi (1961)
Lamborghini 5C
Lamborghini Urraco P250 (1973)
Lohner-Porsche (1899)
Lohner-Porsche Mixte (1901)
Mercedes 24 (1926)
Porsche 911 (1969)
Riley 9 Lynx (1933)
Steyer Type 84 (1956)
VW Bulli a Formel V




Marcel Gause 7.11.2025
Messezentrum Salzburg, Rakousko

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar