Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën na pařížském Retromobile 2022

Jeden z největších evropských veletrhů historických automobilů a motocyklů byl letos přeložen z tradičního únorového termínu na březnový z důvodu koronaviru. Ale pak už byl svět v pořádku a výstava se mohla uskutečnit. Mezi vystavovateli tradičně nechyběla značka Citroën.

BX SLAVÍ 40. NAROZENINY

Představení BX, které se konalo 23. září 1982 pod Eiffelovou věží, zanechalo trvalý dojem jak z hlediska své prezentace, tak z hlediska stylu a avantgardy. O několik dní později se na výstavišti Porte de Versailles otevřel 69. pařížský autosalon a BX se stal jednou z jeho hvězd. Vůz BX, vyráběný v bretaňském závodě Rennes La Janais a španělském závodě Vigo, byl komerčně velmi úspěšný, do definitivního ukončení výroby v červnu 1994 se ho prodalo více než 2,3 milionu kusů.

Citroën se pro návrh karoserie obrátil na slavné italské studio Bertone. Designér Marcello Gandini navrhl originální tvar, který v tehdejším automobilovém prostředí vynikl a stal se symbolem modelu BX. BX je 4,23 m dlouhý hatchback se zadními pátými dveřmi, který mohl pohodlně pojmout až pět cestujících, jejichž pohodlí zajišťovalo hydropneumatické odpružení s konstantní výškou. Přístrojová deska inspirovaná modelem CX je vybavena ikonickými prvky, jako jsou skupiny ovladačů soustředěné po obou stranách volantu a podsvícený otáčkoměr. Díky výkonným motorům (62 k a 72 k – 1360 cm3, 90 k – 1580 cm3) překvapuje BX svou dynamikou. Díky inovativnímu použití kompozitních materiálů na díly, jako je nárazník, víko zavazadlového prostoru, kapota a zadní trojúhelníková okénka, je pohotovostní hmotnost vozu BX pouhých 885 kg.

Během dvanácti let, kdy byl Citroën BX na trhu, došlo k četným změnám jeho karoserie (verze kombi, výrazný restyling, firemní verze), výbavy (střešní okno, klimatizace, digitální přístroje) a pohonných jednotek (výkon až 160 k, elektronické vstřikování, automatická převodovka, stálý pohon všech kol). K dispozici byla dokonce limitovaná série 200 kusů civilní verze závodního vozu BX 4 TC skupiny B (2141 cm3, 200 k, 220 km/h).
K zásadní přestavbě došlo v roce 1987. Model BX měl oblejší tvar a zcela novou přístrojovou desku.

Kariéra BX zahrnovala také řadu limitovaných edic (Tonic, Image, Calanque, Leader atd.), včetně slavného modelu Digit s kompletně digitální přístrojovou deskou.

Vůz BX se tak bohatým životem a úspěchem výrazně zapsal do historie značky Citroën. Přirozeně si získal místo v srdcích sběratelů, kteří s nadšením oslaví jeho 40 let.




Další historické automobily
Vedle modelu C5 X nabízí Citroën – s pomocí sběratelských klubů – možnost znovu se setkat s některými ikonickými modely, které se zapsaly do historie velkých vozů GT značky. Vydejme se na cestu mezi tradicí, know-how a inovacemi od 30. let 20. století až po současnost...


Rosalie 10

Rosalie, představená na pařížském autosalonu v roce 1932, byla k dispozici ve třech provedeních: Rosalie 8 a 10 se čtyřválcovým motorem o výkonu 8 k, resp. 10 k a Rosalie 15 se šestiválcovým motorem o výkonu 15 k. Byla nabízena v různých karosářských provedeních a do roku 1941 bylo vyrobeno 162 468 kusů.






Traction Avant 15/6

Vůz prodávaný 23 let, a to v letech 1934–1957, kterého bylo vyrobeno 758 948 kusů. K dispozici byl ve verzích čtyřdveřový sedan, kupé nebo kabriolet. Legendární vůz, který se zapsal do dějin Francie během druhé světové války, byl z technického hlediska revoluční: šlo o první sériově vyráběný vůz s pohonem předních kol, nezávislým zavěšením předních kol, hydropneumatickým odpružením zadních kol u verze 15/6 H v roce 1954, hydraulickými brzdami, samonosnou karoserií atd., který nabízel jízdní stabilitu, jež mu mohla závidět většina jeho současníků. Vozu Traction se právem přezdívalo „král silnic“.





CX 2000 Pallas

CX ztělesňoval vrchol nabídky značky Citroën v letech 1974 až 1991. Celkem bylo vyrobeno 1 042 460 kusů. Za svůj obchodní úspěch byl CX v roce 1975 vyhlášen autem roku. CX je navzdory své siluetě hatchbacku čtyřdveřovým vozem a představuje samotnou esenci vozů značky Citroën: nabízí hydropneumatické odpružení, 4 kotoučové brzdy a pohon předních kol. Model CX se do paměti zapsal použitím jediného stěrače čelního skla, konkávním zadním oknem, oválnou přístrojovou deskou a slavnou prodlouženou verzí „Prestige“.



2 CV Sahara

Jak by někdo mohl nesnít o dobrodružství před jedním z 694 exemplářů modelu 2 CV 4×4 Sahara. Byl jednoduchý, robustní, s jedním motorem vpředu a druhým vzadu, měl výš posazenou karoserii, rezervní kolo na kapotě, ... vše, co je nezbytné pro přejezd pouště.





Méhari US

Ano, slavný model Méhari se dostal i na druhou stranu Atlantiku. V letech 1970 a 1971 dorazila do USA tisícovka těchto vozů. Americká verze Méhari US, přizpůsobená místním normám, se od svých francouzských příbuzných lišil velkými kulatými světlomety. Ačkoli se jednalo o ideální vozidlo pro volný čas na Floridě, zaznamenal tam Méhari jen malý úspěch.







Citroën 3.4.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar