Citroën na Rétromobile v Paříži
Renomovaný veteránský veletrh Rétromobile je pro Citroën rovněž příležitostí k oslavě několika narozenin: 30 let modelu Citroën BX a 80 let vozu Citroën Rosalie. Ale kromě těchto dvou modelů představuje Citroën také výstavu věnovanou umění.
CITROËN ROSALIE
V září 1932 představil Citroën novinářům vozy Type 8, 10 a 15. Všechny se chlubily řadou výrazných novinek: plovoucí uložení motoru, synchronizovaná převodovka, okna „Securit“, hydraulické odpružení Houdaille, tichá náprava a tužší a lehčí podvozek složený z trubkových podélníků a příčníků. Díky karoserii z jednoho kusu jsou tyto modely navíc odolnější než modely s doposud používanou celoocelovou karosérií a cestujícím poskytují větší bezpečí.
Citroën Type 8 s plovoucím uložením motoru s objemem 1452 cm³ a výkonem 32 k byl vybaven třístupňovou převodovkou se dvěma synchronizovanými převodovými stupni a dokázal jet 90 km/h. Citroën Type 8 byl nabízen v šesti verzích karosérie: čtyřmístný sedan se zavazadlovým prostorem, falešný kabriolet s kufrem nebo spider, dvoumístný otevřený vůz, dále kabriolet Roadster s tovární karoserií typu spider, Coach Sical s pevnou nebo stahovací střechou – dokázal tedy ve své době uspokojit všechny potřeby zákazníků. Vyráběl se od října 1932 do ledna 1935, celkem 38 835 kusů. Na pařížském autosalonu v roce 1933 se objevila základní verze 8 Demi-luxe. Plakáty vyhrazené pro koncesionáře oznamovaly cenu 18 750 tehdejších franků, tedy o 1 100 franků méně než byla cena standardní verze. K předchozím typům karosérií přibylo šest dalších, včetně verze Torpédo.
Vůz se proslavil 27. července 1933, kdy slavná Petite Rosalie urazila na autodromu v Monthléry 300 000 km, které po odečtení zastávek ujela s průměrnou rychlostí 93 km/h. Po tomto výkonu získala celá řada 8, 10 a 15 jméno Rosalie.
Řadu 8 doplnil Citroën Type 10. Lišil se větším rozvorem (300 cm místo 270 cm) a byl v nabídce se dvěma rozchody: 134 cm (pro tzv. lehkou verzi, identickou s 8) a 142 cm pro normální verzi. I délka byla větší, 457,50 cm oproti 424 cm. Objem motoru je 1767 cm³, čehož bylo dosaženo díky zvětšení vrtání, výkon se zvýšil na 35 k. Maximální rychlost vozu byla 100 km/h. Vozu se vyrobilo 49 249 kusů.
A konečně karoserie Citroënu Type 15 měla stejné vlastnosti jako Type 10, kromě rozvoru, který je o 15 cm delší a dosahuje 472,50 cm. Citroën Type 15 byl vybaven prestižním silným šestiválcovým řadovým motorem – 2650 cm³/ 56 k. V březnu 1933 se řada obohatila o sérii Grand Luxe ve velmi elegantním provedení – vyrobilo se 700 kusů. Výroba Typu 15 dosáhla celkem 7 728 kusů.
V roce 1935 se řada Citroën Rosalie oživila, objevily se dva nové modely 7U a 11U, prodávané především v užitkové verzi. Vyráběly se do roku 1938, montoval se do nich invertní motor z vozu Traction Avant.
CITROËN BX
Citroën přišel pro zvýšení originality nového modelu s další novinkou, tentokrát v oblasti komunikace. V září 1982 začal z prvního patra Eiffelovky spouštět velkou dřevěnou bednu. Země se dotkla 23. září a byla otevřená za přítomnosti tehdejšího generálního ředitele společnosti Citroën. Poprvé se na veřejnosti ukázal Citroën BX. V letech 1982 až 1993 opustilo vrata továrny celkem 2 315 739 kusů, poté ho nahradil Citroën Xantia.
Citroën BX, vybavený hydropneumatickým odporužením, se vyznačoval bezkonkurenčními jízdními vlastnostmi společně s klasickým komfortem typickým pro Citroën. Pětidveřový pětimístný hatchback v roce 1985 doplnilo kombi. Během dlouhé kariéry byl vůz poháněn různými motory, ať už zážehovými nebo vznětovými. Nabídka zážehových motorů od základního modelu BX 14 (1360 cm³ a 62 k) po GTi (16V 160 k) umožnila každému najít si, co mu vyhovuje. V době, kdy nebyly vznětové motory zdaleka tak rozšířené jako dnes, měly velký úspěch i vznětové a později turbodieselové verze, které se na trhu objevily v září 1983. Důvod byl prostý: úspěšné motory XUD poskytovaly úctyhodné výkony, a přitom se ukázaly nesmírně úsporné. Značka přišla s řadou speciálních sérií Citroënu BX, první byl BX Leader, který se setkal s velkým úspěchem. Následoval BX Sport, na svou dobu velmi živý, s benzínovým motorem 1,9 l a výkonem více než 120 k.
V červenci 1986 se Citroën BX dočkal faceliftu a byl opatřen prvním motorem se vstřikováním – GTi s výkonem 125 k. V červenci 1987 následovala verze Gti/16V, první francouzský víceventilový motor, jehož výkon 160 k umožňoval rychlost 218 km/hod. V roce 1989 se objevil sedan i kombi s pohonem všech 4 kol. Kariéru vozu Citroën BX doprovázelo několik působivých reklam jako reklama Chevrons Sauvages („Divoké šípy“) při uvedení verze Citroën BX Sport.
JL 2.2.2012
V září 1932 představil Citroën novinářům vozy Type 8, 10 a 15. Všechny se chlubily řadou výrazných novinek: plovoucí uložení motoru, synchronizovaná převodovka, okna „Securit“, hydraulické odpružení Houdaille, tichá náprava a tužší a lehčí podvozek složený z trubkových podélníků a příčníků. Díky karoserii z jednoho kusu jsou tyto modely navíc odolnější než modely s doposud používanou celoocelovou karosérií a cestujícím poskytují větší bezpečí.
Citroën Type 8 s plovoucím uložením motoru s objemem 1452 cm³ a výkonem 32 k byl vybaven třístupňovou převodovkou se dvěma synchronizovanými převodovými stupni a dokázal jet 90 km/h. Citroën Type 8 byl nabízen v šesti verzích karosérie: čtyřmístný sedan se zavazadlovým prostorem, falešný kabriolet s kufrem nebo spider, dvoumístný otevřený vůz, dále kabriolet Roadster s tovární karoserií typu spider, Coach Sical s pevnou nebo stahovací střechou – dokázal tedy ve své době uspokojit všechny potřeby zákazníků. Vyráběl se od října 1932 do ledna 1935, celkem 38 835 kusů. Na pařížském autosalonu v roce 1933 se objevila základní verze 8 Demi-luxe. Plakáty vyhrazené pro koncesionáře oznamovaly cenu 18 750 tehdejších franků, tedy o 1 100 franků méně než byla cena standardní verze. K předchozím typům karosérií přibylo šest dalších, včetně verze Torpédo.
Vůz se proslavil 27. července 1933, kdy slavná Petite Rosalie urazila na autodromu v Monthléry 300 000 km, které po odečtení zastávek ujela s průměrnou rychlostí 93 km/h. Po tomto výkonu získala celá řada 8, 10 a 15 jméno Rosalie.
Řadu 8 doplnil Citroën Type 10. Lišil se větším rozvorem (300 cm místo 270 cm) a byl v nabídce se dvěma rozchody: 134 cm (pro tzv. lehkou verzi, identickou s 8) a 142 cm pro normální verzi. I délka byla větší, 457,50 cm oproti 424 cm. Objem motoru je 1767 cm³, čehož bylo dosaženo díky zvětšení vrtání, výkon se zvýšil na 35 k. Maximální rychlost vozu byla 100 km/h. Vozu se vyrobilo 49 249 kusů.
A konečně karoserie Citroënu Type 15 měla stejné vlastnosti jako Type 10, kromě rozvoru, který je o 15 cm delší a dosahuje 472,50 cm. Citroën Type 15 byl vybaven prestižním silným šestiválcovým řadovým motorem – 2650 cm³/ 56 k. V březnu 1933 se řada obohatila o sérii Grand Luxe ve velmi elegantním provedení – vyrobilo se 700 kusů. Výroba Typu 15 dosáhla celkem 7 728 kusů.
V roce 1935 se řada Citroën Rosalie oživila, objevily se dva nové modely 7U a 11U, prodávané především v užitkové verzi. Vyráběly se do roku 1938, montoval se do nich invertní motor z vozu Traction Avant.
CITROËN BX
Citroën přišel pro zvýšení originality nového modelu s další novinkou, tentokrát v oblasti komunikace. V září 1982 začal z prvního patra Eiffelovky spouštět velkou dřevěnou bednu. Země se dotkla 23. září a byla otevřená za přítomnosti tehdejšího generálního ředitele společnosti Citroën. Poprvé se na veřejnosti ukázal Citroën BX. V letech 1982 až 1993 opustilo vrata továrny celkem 2 315 739 kusů, poté ho nahradil Citroën Xantia.
Citroën BX, vybavený hydropneumatickým odporužením, se vyznačoval bezkonkurenčními jízdními vlastnostmi společně s klasickým komfortem typickým pro Citroën. Pětidveřový pětimístný hatchback v roce 1985 doplnilo kombi. Během dlouhé kariéry byl vůz poháněn různými motory, ať už zážehovými nebo vznětovými. Nabídka zážehových motorů od základního modelu BX 14 (1360 cm³ a 62 k) po GTi (16V 160 k) umožnila každému najít si, co mu vyhovuje. V době, kdy nebyly vznětové motory zdaleka tak rozšířené jako dnes, měly velký úspěch i vznětové a později turbodieselové verze, které se na trhu objevily v září 1983. Důvod byl prostý: úspěšné motory XUD poskytovaly úctyhodné výkony, a přitom se ukázaly nesmírně úsporné. Značka přišla s řadou speciálních sérií Citroënu BX, první byl BX Leader, který se setkal s velkým úspěchem. Následoval BX Sport, na svou dobu velmi živý, s benzínovým motorem 1,9 l a výkonem více než 120 k.
V červenci 1986 se Citroën BX dočkal faceliftu a byl opatřen prvním motorem se vstřikováním – GTi s výkonem 125 k. V červenci 1987 následovala verze Gti/16V, první francouzský víceventilový motor, jehož výkon 160 k umožňoval rychlost 218 km/hod. V roce 1989 se objevil sedan i kombi s pohonem všech 4 kol. Kariéru vozu Citroën BX doprovázelo několik působivých reklam jako reklama Chevrons Sauvages („Divoké šípy“) při uvedení verze Citroën BX Sport.
JL 2.2.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















