Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën na Rétromobile v Paříži

Renomovaný veteránský veletrh Rétromobile je pro Citroën rovněž příležitostí k oslavě několika narozenin: 30 let modelu Citroën BX a 80 let vozu Citroën Rosalie. Ale kromě těchto dvou modelů představuje Citroën také výstavu věnovanou umění.

CITROËN ROSALIE

V září 1932 představil Citroën novinářům vozy Type 8, 10 a 15. Všechny se chlubily řadou výrazných novinek: plovoucí uložení motoru, synchronizovaná převodovka, okna „Securit“, hydraulické odpružení Houdaille, tichá náprava a tužší a lehčí podvozek složený z trubkových podélníků a příčníků. Díky karoserii z jednoho kusu jsou tyto modely navíc odolnější než modely s doposud používanou celoocelovou karosérií a cestujícím poskytují větší bezpečí.
Citroën Type 8 s plovoucím uložením motoru s objemem 1452 cm³ a výkonem 32 k byl vybaven třístupňovou převodovkou se dvěma synchronizovanými převodovými stupni a dokázal jet 90 km/h. Citroën Type 8 byl nabízen v šesti verzích karosérie: čtyřmístný sedan se zavazadlovým prostorem, falešný kabriolet s kufrem nebo spider, dvoumístný otevřený vůz, dále kabriolet Roadster s tovární karoserií typu spider, Coach Sical s pevnou nebo stahovací střechou – dokázal tedy ve své době uspokojit všechny potřeby zákazníků. Vyráběl se od října 1932 do ledna 1935, celkem 38 835 kusů. Na pařížském autosalonu v roce 1933 se objevila základní verze 8 Demi-luxe. Plakáty vyhrazené pro koncesionáře oznamovaly cenu 18 750 tehdejších franků, tedy o 1 100 franků méně než byla cena standardní verze. K předchozím typům karosérií přibylo šest dalších, včetně verze Torpédo.
Vůz se proslavil 27. července 1933, kdy slavná Petite Rosalie urazila na autodromu v Monthléry 300 000 km, které po odečtení zastávek ujela s průměrnou rychlostí 93 km/h. Po tomto výkonu získala celá řada 8, 10 a 15 jméno Rosalie.
Řadu 8 doplnil Citroën Type 10. Lišil se větším rozvorem (300 cm místo 270 cm) a byl v nabídce se dvěma rozchody: 134 cm (pro tzv. lehkou verzi, identickou s 8) a 142 cm pro normální verzi. I délka byla větší, 457,50 cm oproti 424 cm. Objem motoru je 1767 cm³, čehož bylo dosaženo díky zvětšení vrtání, výkon se zvýšil na 35 k. Maximální rychlost vozu byla 100 km/h. Vozu se vyrobilo 49 249 kusů.
A konečně karoserie Citroënu Type 15 měla stejné vlastnosti jako Type 10, kromě rozvoru, který je o 15 cm delší a dosahuje 472,50 cm. Citroën Type 15 byl vybaven prestižním silným šestiválcovým řadovým motorem – 2650 cm³/ 56 k. V březnu 1933 se řada obohatila o sérii Grand Luxe ve velmi elegantním provedení – vyrobilo se 700 kusů. Výroba Typu 15 dosáhla celkem 7 728 kusů.
V roce 1935 se řada Citroën Rosalie oživila, objevily se dva nové modely 7U a 11U, prodávané především v užitkové verzi. Vyráběly se do roku 1938, montoval se do nich invertní motor z vozu Traction Avant.



CITROËN BX

Citroën přišel pro zvýšení originality nového modelu s další novinkou, tentokrát v oblasti komunikace. V září 1982 začal z prvního patra Eiffelovky spouštět velkou dřevěnou bednu. Země se dotkla 23. září a byla otevřená za přítomnosti tehdejšího generálního ředitele společnosti Citroën. Poprvé se na veřejnosti ukázal Citroën BX. V letech 1982 až 1993 opustilo vrata továrny celkem 2 315 739 kusů, poté ho nahradil Citroën Xantia.
Citroën BX, vybavený hydropneumatickým odporužením, se vyznačoval bezkonkurenčními jízdními vlastnostmi společně s klasickým komfortem typickým pro Citroën. Pětidveřový pětimístný hatchback v roce 1985 doplnilo kombi. Během dlouhé kariéry byl vůz poháněn různými motory, ať už zážehovými nebo vznětovými. Nabídka zážehových motorů od základního modelu BX 14 (1360 cm³ a 62 k) po GTi (16V 160 k) umožnila každému najít si, co mu vyhovuje. V době, kdy nebyly vznětové motory zdaleka tak rozšířené jako dnes, měly velký úspěch i vznětové a později turbodieselové verze, které se na trhu objevily v září 1983. Důvod byl prostý: úspěšné motory XUD poskytovaly úctyhodné výkony, a přitom se ukázaly nesmírně úsporné. Značka přišla s řadou speciálních sérií Citroënu BX, první byl BX Leader, který se setkal s velkým úspěchem. Následoval BX Sport, na svou dobu velmi živý, s benzínovým motorem 1,9 l a výkonem více než 120 k.
V červenci 1986 se Citroën BX dočkal faceliftu a byl opatřen prvním motorem se vstřikováním – GTi s výkonem 125 k. V červenci 1987 následovala verze Gti/16V, první francouzský víceventilový motor, jehož výkon 160 k umožňoval rychlost 218 km/hod. V roce 1989 se objevil sedan i kombi s pohonem všech 4 kol. Kariéru vozu Citroën BX doprovázelo několik působivých reklam jako reklama Chevrons Sauvages („Divoké šípy“) při uvedení verze Citroën BX Sport.


JL 2.2.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar