Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën GS vyjel před padesáti roky

Model GS byl představen na pařížském autosalonu v roce 1970 a hned se stal jeho hvězdou. V roce 1971 získal ocenění Evropský automobil roku. Mezi roky 1970 a 1987 se ho prodalo téměř 2,5 milionu kusů (včetně verze GSA), což svědčí o obchodním úspěchu modelu, který má za sebou mimořádnou komerční kariéru.

Recept takového úspěchu je prostý: pětimístný vůz střední třídy (délka 412 cm, šířka 160 cm, výška 134 cm, pohotovostní hmotnost 900 kg), který vyhovuje potřebám své doby. Model, vyráběný v bretaňském závodě Rennes-la-Janais, nabízel moderní aerodynamický tvar, nový plochý čtyřválcový motor a propracovanou kabinu.


Vše završovalo hydraulické odpružení, které mu zajišťovalo komfort a jízdní vlastnosti, jež konkurenční vozy nebyly schopny nabídnout. Předběhl dobu i dalšími vlastnostmi, jako byly kotoučové brzdy nebo objem zavazadlového prostoru 465 litrů (kombi 710 litrů). GS nabízel i originální prvky: parkovací brzdu s vytahovací páčkou zabudovanou doprostřed palubní desky nebo otočný tachometr s lupou.


V jeho dlouhé kariéře se objevila řada novinek, ať už z hlediska karoserie (kombi, celkový facelifting, jehož výsledkem byla verze GSA), či mechaniky (zdvihový objem, pětistupňová převodovka, převodovka C-Matic) či krátce vyráběná verze Birotor, které bylo v letech 1974 a 1975 vyhotoveno 847 kusů.


Model GSA vystřídal GS v roce 1979. Vůz dostal plastové nárazníky a praktické výklopné zadní dveře. Byl také vybaven „diagnostickou“ zásuvkou pod kapotou, která umožňovala provádět různá nastavení a kontroly: napětí baterie na prázdno při nastartování, úhel a symetrie vaček, volnoběžné otáčky atd.


Jak uvedl jistý novinář té doby: „S vozem GS se Citroën trefil do černého“. Díky své inovativní linii a designu a vynikajícím jízdním vlastnostem je model GS oblíbený i mezi sběrateli. V řadě starých Citroënů ho některé starší či mladší modely občas zastínily, ale i tak má věrné fanoušky, kteří letos oslaví jeho 50. narozeniny.



CITROËN GS PAR TRISTAN AUER POUR LES BAINS

Citroën představuje u příležitosti 50 let modelu GS verzi Citroën GS par Tristan Auer pour Les Bains. Citroën svěřil model GS bytovému architektovi a návrháři interiérů Tristanu Auerovi, aby ho přestavěl a představil na výstavě Rétromobile, odkud poputuje na tři roky do místa, kde od roku 1978 - tedy od doby vzniku GS - funguje nejslavnější pařížský noční klub!


Pro uvedenou proměnu si Citroën vybral model GS 1015 Confort z roku 1972.
Denis Huille, Citroën Heritage: „Restaurování a koordinaci přestavby vedl tým Citroën Heritage, který má na starost historický odkaz značky, nejdůležitější součástí byla generální oprava mechaniky v depozitáři Conservatoire Citroën. Pod uměleckým vedením Tristana Auera došlo také ke kompletní renovaci interiéru a exteriéru, kterou provedli špičkoví řemeslníci. Ti se věnovali sedadlům, přístrojové desce, konzole, stropu, zadní odkládací ploše, koberečku, obložení dveří, kufru a pochopitelně i laku.“




Citroën 11.2.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar