Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 2CV Charleston slaví 40.narozeniny

V říjnu 1980 představil Citroën na svém stánku na pařížském autosalonu model 2CV 6 Charleston. Šlo o speciální edici v limitovaném rozsahu 8 000 kusů, která se setkala s takovým úspěchem, že se v červenci 1981 dostala do běžné nabídky, kde se udržela až do konce výroby vozu 2CV.

Před 40 lety, v roce 1980, představil Citroën speciální edici 8 000 kusů vozů pojmenovanou „Charleston“, která se prodávala za cenu 24 800 franků. Jak bylo tehdy uvedeno v tiskové zprávě: „abychom uspokojili ̦puristy̔, jsou světlomety 2CV kulaté s červeným pouzdrem“. Elegantní a současně nekonvenční 2CV 6 Charleston ztělesňuje nejvyšší úroveň provedení a výkonu, jaký kdy Citroën 2CV nabízel. 2CV 6 Charleston byl po modelu Spot z roku 1976 druhým modelem, který naskočil na vlnu nového fenoménu, kterým byly limitované série. Byl odvozen od provedení Club, od něhož se lišil specifickým čalouněním a kulatými světlomety, podobnými těm, kterými byl vybaven 2CV Spécial.

Limitovaná série byla tak úspěšná, že se z ní v následujícím roce, v červenci 1981, stala série nelimitovaná: v továrně v Levallois byla spuštěna sériová výroba a vůz se stal součástí standardní nabídky Citroën. Sériově vyráběná verze se od limitované lišila chromovanými světlomety a šedým čalouněním s kosočtverečným prošíváním.
Původní provedení Červená Delage/Černá doplnila varianta Žlutá Helios/Černá, kterou v červenci 1983 nahradila verze ve dvou odstínech šedé, Šedá Nocturne/Šedá Cormoran.


V roce 1988 výroba pokračovala v továrně v Mangualde v Portugalsku. Modely vyráběné v této továrně lze rozeznat díky nápisu španělského výrobce skel „Covina“ na oknech.
V červenci 1990 sjel z výrobních linek v Mangualde poslední vůz 2CV ve verzi Šedá Nocturne/Šedá Cormoran. Byl to 5 114 969. a poslední exemplář „Kachny“.

Ta zůstává ikonou automobilové historie, která sdružuje velké množství sběratelů po celém světě. K tomuto úspěchu přispívá i Charleston, který byl její součástí během posledních 10 let výroby.
Dnes lze pojí
zdnou verzi vozu 2CV Charleston v dobrém stavu možné prodat za 14 500 € v případě původní limitované série a za 10 500 €, pokud jde o sériovou verzi.


2CV CHARLESTON

Má nenapodobitelnou dvoubarevnou kapotu s jasně oddělenými barevnými plochami, která je současně příjemně zaoblená a připomíná linie prototypu 2CV z roku 1939. Tmavší odstín pokrývá spodní část karoserie, blatníky a střechu až po horní část čelního skla. Světlejší odstín se objevuje na dveřích kufru, kapotě, dveřích, liště kolem čelního skla a na kolech.

Horní zaoblenou část oken kopírují dvě bílé lišty a nad nimi se táhne pochromovaný okraj. Limitovaná edice Charlestonu je opatřena světlomety v odstínu Červená Delage, sériové modely měly světlomety chromované.

Nárazníky jsou v kovově šedém provedení a na dveřích kufru je nalepený monogram obdélníkového tvaru se jménem modelu. Chromované ozdobné lišty se objevují i u prahů a kola mají chromované ozdobné kryty vypůjčené od modelu Dyane.

Přístrojová deska převzatá od verze 2CV 6 Club je vybavena velkým otáčkoměrem a obdélníkovými tlačítky pro aktivaci stěračů a výstražných světel a nachází se zde i kontrolka hladiny brzdové kapaliny. Vůz je opatřen jednoramenným volantem, který je od roku 1976 montován do vyšších verzí 2CV. Vepředu jsou dvě sluneční clony, z nichž jedna je vybavena kosmetickým zrcátkem pro spolujezdce. Za nimi jsou dva háčky pro odblokování kapoty, aby se dala otevřít zevnitř.

Vnitřek dveří je pokryt šedou tkaninou, kolem kliky je černá plastová lišta, do níž je zabudováno držadlo, které pomáhá při zavírání, a za lištou je skrytý uzavírací systém. Pro 2CV 6 Charleston v limitované edici je typické čalounění „Pieds de Coq“ („kohoutí stopa“)", zatímco čalounění v sériové verzi je šedé s kosočtverečným prošíváním.

Na rozdíl od modelů 2CV 6 Club a Spécial zde chybí odstředivá spojka. Při uvedení na trh ani během celé kariéry vozu nezaznamenala motorizace 2CV 6 Charleston žádné významné změny. Vůz je nabízen s motorem A06/635 s výkonem 29 k při 5750/min. Tohoto výkonu bylo dosaženo v roce 1978 díky použití dvoukomorového karburátoru Solex 26/35 CSIC. Pokud jde o ostatní, tento motor o objemu 602 cm3, montovaný od února 1970, si zachovává své hlavní vlastnosti. Vrtání a zdvih jsou stále 74×70 mm, díky čemuž je kompresní poměr 8,5. Dvanáctivoltové elektrické zařízení zahrnuje alternátor 28 A spojený řemenem ke kladce pohánějící devítilopatkovou vrtuli chladiče. Odpružení reaguje s předními a zadními koly vybavenými spirálovými pružinami. Brzdy jsou bubnové vpředu i vzadu a ovládají se jedním hlavním válcem.



Citroën 20.11.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar