Chystá se 1000 mil československých
V letošním roce chce Veteran Car Club Praha po mnoha letech připomenout slávu závodu 1000 mil československých, jehož tři ročníky se uskutečnily v letech 1933 až 1935. Ve své době šlo o největší automobilový závod na našem území.
Už v roce 1970 si VCC Praha poprvé připomněl tento závod vzpomínkovou jízdou na polovině původní tratě, tedy pouze z Prahy do Bratislavy a zpět. Do „závodu“ se tehdy vydalo 56 automobilů, do cíle jich dojelo 39. Absolutní vítěz Milan Vaníček dosáhl na voze Salmson času 10.17.45 hodin, kategorii Classic vyhrál ing. Jaroslav Hausmann na MG z roku 1936 v čase 8:26.50.
Po několika ročnících, kdy rostla hustota a rychlost silničního provozu, od této myšlenky pořadatelé ustoupili a místo toho začali pořádat oblíbenou Pražskou veteran rallye.
Jízda 1000 mil československých se pojede opět na poloviční trati ve dnech 25. až 27. května. Do závodu bude přijatou maximálně 60 automobilů vyrobených do roku 1939.
Závod 1000 mil československých byl naším největším závodem cestovních sériově vyráběných automobilů a uskutečnil se v první polovině 30. let. Na jeho hladkém průběhu se podílela řada organizací. Radiožurnál dal k dispozici služby rozhlasu, který bylo možné ovládat celou trať z budovy Autoklubu po celých 24 hodin. Firma Mikrofona zařídila s poštovní správou přímé telefonní spojení s velitelstvím všech etap. S Autoklubem spolupracovaly úřady státní i samosprávy, vojsko, policie, četnictvo, silniční i železniční personál na přejezdech, sbory dobrovolných hasičů, červený kříž, členové autoklubů a motoklubů a tisíce dobrovolníků. Závod se konal sice za běžného silničního provozu, ale jelo se prakticky po uzavřené trati. Cestáři se postarali o opravy, úpravy a vybavení tratě dopravními značkami.
V letech 1933 a 34 vedla trať přes Kolín, Jihlavu, Brno, Hodonín, Břeclav, Malacky do Bratislavy a zpět, tedy 796, 4 kilometrů a to samé ještě jednou. V posledním ročníku se jelo z Brna přes Pohořelice, Mikulov do Břeclavi a dále po původní trati (770 km). Každý musel trať absolvovat dvakrát tam i zpět bez přestávky a jezdci se v řízení střídali.
Účast jezdců byla vždy mimořádná, ač si každý hradil náklady sám, pokud nebyl členem továrního týmu. Na startu tří ročníků byli všichni významní čeští jezdci – Knapp, Vitvar, bratři Pohlové, Turek, Hausmann, Kubíček, Sochor, Nimshaus, Chovanec, ing. Mucha, ale také ženy Slavíková, Zavřelová nebo Vlčková-Kavalierová. V letech 34 a 35 k nám zavítali také jezdci ze zahraničí, hlavně z Itálie nebo Německa s vozy BMW, Adler, Fiat, Lancia nebo Alfa Romeo. Rok od roku se měnilo také zastoupení českých značek, v roce 1934 se jich sešlo dokonce osm – Aero, Walter, Z, Wikov, Jawa, Tatra, Praga a Škoda
Přehled vítězů
Ovšem 1000 mil není jedinou akcí pražského VCC, který letos slaví 40 let od svého založení. V rámci závodu uspořádá na holešovickém výstavišti Veteran Motor Show Praha.
Ovšem sezona začne již v úterý 8. května tradiční Soutěží elegance historických vozidel v Roztokách u Prahy. Pořádá se nepřetržitě od roku 1979, kdy zástupci Středočeského muzea oslovili VCC Praha, aby předvedl několik svých veteránů v areálu zámku u příležitosti výstavy Kamila Lhotáka.
Na 8. září připravují ještě už tradiční Jízdu historických vozidel do vrchu Zbraslav – Jíloviště. Loňského 39. ročníku se zúčastnilo 84 motocyklů a 111 automobilů z let 1905 až 1972.
Jindřich Lasík, 5.1.2007
Po několika ročnících, kdy rostla hustota a rychlost silničního provozu, od této myšlenky pořadatelé ustoupili a místo toho začali pořádat oblíbenou Pražskou veteran rallye.
Jízda 1000 mil československých se pojede opět na poloviční trati ve dnech 25. až 27. května. Do závodu bude přijatou maximálně 60 automobilů vyrobených do roku 1939.
Závod 1000 mil československých byl naším největším závodem cestovních sériově vyráběných automobilů a uskutečnil se v první polovině 30. let. Na jeho hladkém průběhu se podílela řada organizací. Radiožurnál dal k dispozici služby rozhlasu, který bylo možné ovládat celou trať z budovy Autoklubu po celých 24 hodin. Firma Mikrofona zařídila s poštovní správou přímé telefonní spojení s velitelstvím všech etap. S Autoklubem spolupracovaly úřady státní i samosprávy, vojsko, policie, četnictvo, silniční i železniční personál na přejezdech, sbory dobrovolných hasičů, červený kříž, členové autoklubů a motoklubů a tisíce dobrovolníků. Závod se konal sice za běžného silničního provozu, ale jelo se prakticky po uzavřené trati. Cestáři se postarali o opravy, úpravy a vybavení tratě dopravními značkami.
V letech 1933 a 34 vedla trať přes Kolín, Jihlavu, Brno, Hodonín, Břeclav, Malacky do Bratislavy a zpět, tedy 796, 4 kilometrů a to samé ještě jednou. V posledním ročníku se jelo z Brna přes Pohořelice, Mikulov do Břeclavi a dále po původní trati (770 km). Každý musel trať absolvovat dvakrát tam i zpět bez přestávky a jezdci se v řízení střídali.
Účast jezdců byla vždy mimořádná, ač si každý hradil náklady sám, pokud nebyl členem továrního týmu. Na startu tří ročníků byli všichni významní čeští jezdci – Knapp, Vitvar, bratři Pohlové, Turek, Hausmann, Kubíček, Sochor, Nimshaus, Chovanec, ing. Mucha, ale také ženy Slavíková, Zavřelová nebo Vlčková-Kavalierová. V letech 34 a 35 k nám zavítali také jezdci ze zahraničí, hlavně z Itálie nebo Německa s vozy BMW, Adler, Fiat, Lancia nebo Alfa Romeo. Rok od roku se měnilo také zastoupení českých značek, v roce 1934 se jich sešlo dokonce osm – Aero, Walter, Z, Wikov, Jawa, Tatra, Praga a Škoda
Přehled vítězů
1933 | Mucha – Urban | Praga Alfa | 19:01.15 | 83,76 km/h |
1934 | Knapp – Vojíř | Walter Super | 15:22.37 | 103,59 km/h |
1935 | Kubíček – Smažík | Bugatti | 15:46.12 | 97,68 km/h |
Ovšem 1000 mil není jedinou akcí pražského VCC, který letos slaví 40 let od svého založení. V rámci závodu uspořádá na holešovickém výstavišti Veteran Motor Show Praha.
Ovšem sezona začne již v úterý 8. května tradiční Soutěží elegance historických vozidel v Roztokách u Prahy. Pořádá se nepřetržitě od roku 1979, kdy zástupci Středočeského muzea oslovili VCC Praha, aby předvedl několik svých veteránů v areálu zámku u příležitosti výstavy Kamila Lhotáka.
Na 8. září připravují ještě už tradiční Jízdu historických vozidel do vrchu Zbraslav – Jíloviště. Loňského 39. ročníku se zúčastnilo 84 motocyklů a 111 automobilů z let 1905 až 1972.
Jindřich Lasík, 5.1.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout