Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Chrysler LLC oslavuje 25. výročí vozů MPV

Psal se rok 1983. Prezidentem USA je Ronald Reagan. Lech Walesa je laureátem Nobelové ceny míru. Byl stvořen internet a vznikl první mobilní telefon pro veřejné použití. Američtí astronauté učinili první výstup do volného vesmíru a Chrysler představil první minivan, kterému se nejen v Evropě začalo říkat MPV.

Přestože první minivan Chrysleru se na trhu objevil v roce 1983, jeho vývoj začal již v roce 1977, kdy byly zaznamenány nové potřeby amerických zákazníků.
Na konci sedmdesátých let v USA stoupla porodnost a vznikaly rodiny s mnoha dětmi, které hledaly ekonomickou alternativu pro svoji přepravu. Tradiční sedany a kombi postupně ztrácely své tržní podíly a docházelo k přetransformování velkých užitkových dodávek na automobily pro přepravu osob. Jejich nevýhodou byl omezený komfort, velké rozměry a zadní pohon, což nebyly ideální vlastnosti pro roli rodinného automobilu. Vývojáři a technici nové potřeby amerických rodin brzy rozpoznali. Uvědomovali si nevýhody velkých dodávek a okamžitě začali s vývojem automobilu, který by početným rodinám posloužil. Před tím, než byl vývoj spuštěn naplno, byly stanoveny základní vlastnosti nového produktu: nízká spotřeba, snadné nastupování, praktické nápady uvnitř a menší rozměry než Dodge Ram Van.
Po mnoha návrzích a rozborech bylo rozhodnuto, že nový automobilu bude mít rovnou podlahu a motor umístěn vpředu. Kromě motoru vpředu byla poháněna také přední kola, sedadla jsou vyšší pro lepší nastupování a vystupování. V té době častěji požívaný pohon zadních kol by si vyžádal buď zvýšení podlahy nebo nutnost nepraktického vyvýšeného středového tunelu.
Nově vyvíjený „kouzelný“ minivan ale příliš neladil s obtížnou finanční situací automobilky. Vývoj mohl být dokončen až po garantování 1,5 miliardy dolarů pro investice do vývoje budoucích modelů. Technický vývoj se rozběhl až v roce 1980.
Díky finanční situaci a rozpočtu 600 mil dolarů Chrysler tehdy vsadil výhradně na úspěch programu nového minivanu. Program byl schválen a dostal vývojový kód „T-115“. Tehdejší ředitel Chrysleru Lee A. Iacocca a budoucí prezident společnosti Harold „Hal“ K. Sperlich rychle vedli vývoj „kouzelného vozu, stejně tak jako přípravu jeho výroby v továrně Windsor v kanadském Ontariu. Nový rodinný zázrak měl několik měsíců do startu prodeje.
První minivan sjel z výrobní linky v listopadu 1983. Pod názvy Dodge Caravan a Plynouth Voyager se s hlavičkou modelového roku 1984 brzo dostaly až k prodejcům, kde doplnily stávající modely Dodge Aries a Plymouth Reliant. Díky omezeným finančním zdrojům byly v koncernu Chrysler rozděleny priority. Zatímco značka Chrysler propagovala klasické „nízké“ modely, značky Dodge a Plymouth prosazovaly velkoprostorové rodinné vozy.
Představením nového minivanu v roce 1983 vznikl nový tržní segment. Americký automobilový časopis Road & Track k tomu poznamenal, „Chrysler vsadil na dostatečnou velikost tržního prostoru velkoprostorových vozů dané velikosti a snaží se oslovit také stávající majitele vozů kombi. Kromě toho cílí na současné majitele méně ekonomických velkých vanů, početnější mladé rodiny, ty, kteří již mají vozy kombi, ale nezdají se jim dostatečně stylové pro používání ve městech, ženy, které nemají rády řízení velkých osobních dodávek, stejně tak jako na lidi, kteří řídí klasické sedany, ale hledají více prostoru. Stranou samozřejmě nezůstávají ani ti, kteří oceňují novátorství tohoto typu automobilů.“
Velkoprostorové vozy dané velikosti se během 80. let staly skutečnou ikonou amerického rodinného automobilu a potom, co se začaly prodávat i v zámoří, zajistily celosvětové povědomí o značce Chrysler. V roce 1987 začal prodej také v Evropě, kde je známý pod zkratkou MPV. Pozici Chrysleru na trhu MPV upevnila v roce 1993 představená vznětová verze. Další trhy (Velké Británie, Japonska, Austrálie a Jižní Afriky) se otevřely v roce 1996, kdy byla představena verze s levostranným řízením.
Důraz na ekonomický provoz, který byl jedním ze základních kritérií při vývoji, To dokázal Chrysler Voyager SE se vznětovým motorem 2.5 CRD svojí dálkovou jízdou, kdy na jedinou nádrž paliva ujel 1724 km.
Nejnovější pátá generace minivanu koncernu Chrysler se prodává pod názvy Chrysler Town & Country, Chrysler Grand Voyager a Dodge Grand Caravan. Všechny vozy disponují více než 65 originálními řešeními, od uvedení pro prodeje prvního vozu.
Pokračování ve vývoji tohoto typu automobilu je jednou z priorit značek Chrysler a Dodge. Za celou dobu výroby jich vzniklo přes 12 miliónů, které získaly na 260 nejrůznějších ocenění – včetně zisku titulu „Minivan roku 2008“. Další titul udělila těmto vozům mezinárodní porota ankety Auto roku. Ocenění se jmenuje „International Truck of the Year“ a ukazuje, že minivany Chrysleru mají skvěle vyšlápnuto do budoucnosti.

JL, 21.11.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar