Český ráj a auto-moto veterány patří k sobě
O úspěchu veteránské akce rozhoduje hned několik faktorů – počasí, trať, historická vozidla, pořadatelé. A tohle všechno hrálo tentokrát do karet jičínskému veteran klubu při právě proběhlé soutěži Veteránem Českým rájem.
Počasí bylo po všechny tři dny nádherné, teploty letní, atraktivně zvolená trať malebnou krajinou Českého ráje, kvalitní historické automobily i motocykly včetně posádek ve slušivých oblečcích a šatech a všude dobrá pohoda. Co víc si přát. Před několika roky se pořadatelé rozhodli pustit na tuto akci pouze vozidla vyrobená do roku 1945 a rozhodně udělali dobře. Skladba a hlavně kvalita automobilů šla rázem nahoru. Ale nemyslete si, že by snad diskriminovali majitele novějších automobilů. Pro ty pořádají 4. července jednodenní akci s názvem Cena Prachovských skal.
Akce začínala už počátečním odpoledním výletem „kolem Trosek“, v sobotu se pak vyjíždělo z jičínského Valdštejnova náměstí směr Mnichovo Hradiště, kde se podařilo vyjednat vjezd a parkování na zámeckém nádvoří. Nedělní Spanilá jízda vedle kolem Kumburku a Bradlece na náměstí v Lomnici nad Popelkou, kde si mohli účastnící prohlédnout v Městském muzeu unikátní výstavu Václava Zapadlíka a Jiří Rameše (trvá až do 12. července). Na závěr byla ještě vyhodnocena soutěž elegance a majitelé oceněných vozidel si odvezli pěkné poháry. K akci se ještě vrátíme samostatným článkem, teď se podívejme, jaké automobily byly k vidění.
Nejstaršími byly dva Fordy T, pro které bylo takřka třicetistupňové vedro mnohem těžší než náročná trať. Kdo měl možnost si vozidla prohlédnout, nám dá zřejmě za pravdu, že nejkrásnější vozidla pocházela z druhé poloviny dvacátých let minulého století. Pan Miroslav Krejsa předvedl automobil Laurin Klement Škoda 110 z roku 1927. Vůz poháněl kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu dvou litrů a výkonu 30 k. Jedná se o tzv. ředitelskou limuzínu s přepážkou mezi řidičem a posádkou. Vůz byl vyroben pro ředitelství a.s. Škoda v Plzni Tento typ se vyráběl v mnoha karosářských variací od otevřených faetonů až po luxusní limuzíny. Vůz získal před třinácti let Miroslav Krejsa ve zbědovaném stavu, jestli lze tak vůbec „laurinku“ vůbec nazvat. Ale po několika letech jej přivedl do stavu, před kterým nezbývá než smeknout. Jak sám přiznává během renovace se vyučil mnoha řemeslům. Není divu, že je na něj patřičný hrdý.
Jen o rok mladší byla Praga Mignon pana Petra Egidyho z Kutné Hory. V tomto případě pohání zadní kola řadový šestiválec o objemu 2636 cm³ a výkonu 45 k. Typ Mignon se řadil spíš mezi luxusní automobily, neboť ve své době stál 89 tisíc korun. Před více než pětatřiceti lety získal vůz od hasičů, kteří jej používali k tahání stříkačky. Na sto kilometrů spotřeboval kolem 18 litrů benzínu a dosahoval rychlosti 90 km/h.
Atmosféru Veteránem Českým rájem vám alespoň trochu přiblíží několik fotografií a slibujeme, že se k vydařené akci tento týden ještě vrátíme.
J.Lasík, 6.6.2011
Akce začínala už počátečním odpoledním výletem „kolem Trosek“, v sobotu se pak vyjíždělo z jičínského Valdštejnova náměstí směr Mnichovo Hradiště, kde se podařilo vyjednat vjezd a parkování na zámeckém nádvoří. Nedělní Spanilá jízda vedle kolem Kumburku a Bradlece na náměstí v Lomnici nad Popelkou, kde si mohli účastnící prohlédnout v Městském muzeu unikátní výstavu Václava Zapadlíka a Jiří Rameše (trvá až do 12. července). Na závěr byla ještě vyhodnocena soutěž elegance a majitelé oceněných vozidel si odvezli pěkné poháry. K akci se ještě vrátíme samostatným článkem, teď se podívejme, jaké automobily byly k vidění.
Nejstaršími byly dva Fordy T, pro které bylo takřka třicetistupňové vedro mnohem těžší než náročná trať. Kdo měl možnost si vozidla prohlédnout, nám dá zřejmě za pravdu, že nejkrásnější vozidla pocházela z druhé poloviny dvacátých let minulého století. Pan Miroslav Krejsa předvedl automobil Laurin Klement Škoda 110 z roku 1927. Vůz poháněl kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu dvou litrů a výkonu 30 k. Jedná se o tzv. ředitelskou limuzínu s přepážkou mezi řidičem a posádkou. Vůz byl vyroben pro ředitelství a.s. Škoda v Plzni Tento typ se vyráběl v mnoha karosářských variací od otevřených faetonů až po luxusní limuzíny. Vůz získal před třinácti let Miroslav Krejsa ve zbědovaném stavu, jestli lze tak vůbec „laurinku“ vůbec nazvat. Ale po několika letech jej přivedl do stavu, před kterým nezbývá než smeknout. Jak sám přiznává během renovace se vyučil mnoha řemeslům. Není divu, že je na něj patřičný hrdý.
Jen o rok mladší byla Praga Mignon pana Petra Egidyho z Kutné Hory. V tomto případě pohání zadní kola řadový šestiválec o objemu 2636 cm³ a výkonu 45 k. Typ Mignon se řadil spíš mezi luxusní automobily, neboť ve své době stál 89 tisíc korun. Před více než pětatřiceti lety získal vůz od hasičů, kteří jej používali k tahání stříkačky. Na sto kilometrů spotřeboval kolem 18 litrů benzínu a dosahoval rychlosti 90 km/h.
Atmosféru Veteránem Českým rájem vám alespoň trochu přiblíží několik fotografií a slibujeme, že se k vydařené akci tento týden ještě vrátíme.
J.Lasík, 6.6.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout