Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Cabrio Gallery s mnoha unikáty

Malá obec Dobřenice nedaleko Hradce Králové ožila v sobotu historickými automobily. Pan Pavel Kalina tady společně s Georgem J.Pollakem, švýcarským novinářem, otevíral muzeum československých kabrioletů, sportovních a závodních automobilů.

Během let se jim podařilo nashromáždit dost vozidel, které měli uskladněny, jak se dalo, po stodolách a garážích. Jejich snem bylo umístit je všechny pod jednu střechu. Až padla volba na objekt bývalé rozpadlé cihelny. Následovala řada jednání s paní Karlou Katschnerovou, dcerou JUDr. Karla Loevensteina. A tady začíná vlastně spojitost s jednou z nejvlivnějších osobností hospodářského a politického života první republiky, královéhradeckého rodáka, významného českého průmyslníka a manažera, dlouholetého generálního ředitele koncernu ŠKODA Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni (1919 – 1939).

JUDr. Karel Loevenstein totiž v roce 1925 zakoupil automobilku Laurin & Klement, která mířila do úpadku. Přesunutím výroby osobních vozidel z Plzně do Boleslavi, modernizací a racionalizací výroby dosáhl toho, že automobilka začala opět vydělávat a dala základ dnešní automobilce ŠKODA Mladá Boleslav.

Zájmové sdružení se bude věnovat pořádání výstav československých automobilů a závodních monopostů československé výroby - pořádání sportovních a společenských akcí, závodů a soutěží, - reklamní a osvětové činnosti při organizování vlastních akcí, ochraně historických dokumentů a další obecně prospěšné aktivity.

Nejstarším exponátem je Škoda Rapid II, kabriolet de luxe z roku 1937. Než se dostal domů, tak údajně objel půl světa a při renovaci získal přezdívku Jiřík. Hned vedle stojí dva nepříliš známé kabriolety. Roadster Škoda 1102 byl vystaven na autosalonu v Paříži 1948 a ve stejném roce se dostal i do výroby. Prototyp Škoda 1200 sedan vypadal s plátěnou střechou docela sportovně, ale výkonem zaostával. Oba vozy jsou ještě v renovátorském stavu.

Asi nejzajímavějším vozem je Škoda 440 Spartak se speciální karosérií z roku 1956, o kterém se více dočtete v samostatném článku. Asi ještě méně známý je Roadster Sport postavený v roce 1963 Svazarmem z Košic.

Návštěvníci slavnostního otevření se mohli svézt unikátní Škodou buggy 1000 MB, o jediný dochovaný kus, ze série deseti kusů vyrobených v roce 1968 pro švédského zástupce Auto Škoda. Design navrhl Václav Král.

V roce 1984 vznikl monopost MTX 1-06, Původně závodní vůz formule Easter s motorem VAZ Lada 1,3 litru byl následně přestavěný na Mondial s motorem VAZ Lada 1.6. Vůz používal převodovka Škoda 130 RS, kotoučové brzdy a trubkový rám pokrývala laminátová karosérie. S tímto vozem startoval jeden z našich nejúspěšnějších jezdců osmdesátých let brněný Jiří Mičánek. Jednomístný závodní monopost s motorem uprostřed a pohonem zadních kol poháněl čtyřválec Lada 1.6. S hmotností 425 kg umožňoval rychlost 230 km/h.

Cabrio Gallery v Dobřenicích bude zatím otevřena vždy první sobotu v měsíci pro odbornou veřejnost nebo po dohodě.


JL 7.4.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar