Brno - Soběšice již v sobotu
Veteran Automoto Club Brno ve spolupráci s Městskou částí Brno-Sever a Brno-Královo Pole pořádá v sobotu 27. září závod do vrchu Brno–Soběšice. Je určený pro automobily nebo motocykly do roku 1955, pouze čtyřdobé motocykly mohou být vyrobené do roku 1965.
Trať závodu vede po okresní silnice se startem v Král.Poli (areál Ústavu sociální péče pro tělesně postiženou mládež Kociánka) a končí v Soběšicích. Tradičně bývají vypsány tyto zvláštní čestné ceny: za nejpůvodnější vozidlo, nejpůvodnější motocykl, sidecar nebo tříkolku, nejzajímavější vozidlo závodu, nejlépe zrenovovaný automobil a motocykl, nejvzdálenějšího motocyklistu, který přijel po vlastní ose, nejvzdálenější automobil, který přijel po vlastní ose, nejelegantnější dámu závodu, dámskou posádku, nejstarší motocykl a automobil nebo nejlepší čas, nejrychlejší motocykl Rudge apod.
Trénink probíhá od 9 hodin do 10.45 hodin, vlastní start je naplánován na 11. hodinu.
K závodu je přihlášeno na devadesát vozidel, v nichž sice převažují domácí značky Aero, Praga, Tatra, Škoda nebo Z, ale najdeme i několik skvostů a premiér. Poprvé se představí nádherná Hispano-Suiza/Škoda (1928) nebo obrovitý americký American La France z roku 1916, který před několika dny dovezlo Prague Classic Car Center. Z nejstarších vozidel jmenujme například Chenard Walcker (1912), Panhard Levassor (1912), Laurin Klement 110 (1925), Hispano Suiza (1926), Sunbeam 25 (1929) nebo Walter 6B (1930).
Na své si přijdou příznivce motocykl a sidekárů, neboť v této kategorii je přihlášeno 160 strojů dokumentující vývoj od roku 1914 (Rudge Multi) a 1919 (Douglas) až po rok 1964 (Matschless). Celý seznam najdete na www.veteranbrno.cz
Z historie
První ročník se uskutečnil v roce 1924 za účasti 54 závodníků a třiceti tisíc diváků, kteří dorazili i přes nevlídné počasí. Prvním vítězem v motocyklech se stal Švýcar After na Motosacoche, v automobilech vyhrál Wetzka na Austro-Daimleru. S okolními kluby byly zahájeny přátelské styky, které se projevily zájezdem na druhý mezinárodní závod Brno – Soběšice, který vyhráli št. kpt. Kučka na Brough Superior, v automobilech Čeněk Junek na Bugatti.
Třetí ročník v roce 1926 se odehrával za veliké účasti jak jezdců, tak i obecenstva. Přihlásilo se 80 závodníků a zlepšeno bylo 11 rekordů. V motocyklech zvítězili v mrtvém závodě Kučka a Turek, zatímco na čtyřech kolech Eliška Junková.
Zlatým hřebem sezony 1927 byl čtvrtý ročník s 55 jezdci. Zvítězili Belgičan Flintermann na FN a opět Junková. Také další ročník v roce 1928 uspokojil, třebaže počasí bylo jako obvykle nestálé. V motocyklech zvítězil Tichý na Terrotu, v automobilech pak Bondy na Bugatti časem 2:28,8.
Sportovní komise se usnesla, že se závod Brno – Soběšice pojede v roce 1929 naposledy, protože se již rýsovalo uspořádání velkého závodu na Masarykově okruhu. Poslední závod na historické trati se jel výjimečně za slunečného počasí, a proto byl ve znamení rekordů. Nejlepší čas měl Liška na Premieru a Bondy na Bugatti.
Oživení závodu Brno - Soběšice obstaral brněnský Veteran Automoto Club v roce 1974 jízdou do vrchu historických vozidel. V této tradici pokračoval pravidelně až do roku 1987, kdy pro rostoucí počet účastníků již nebylo možno zajistit ubytování. V roce 1999 Veteran Automoto Club Brno obnovil tradici jednodenním setkáním.
JL, 25.9.2008
Trénink probíhá od 9 hodin do 10.45 hodin, vlastní start je naplánován na 11. hodinu.
K závodu je přihlášeno na devadesát vozidel, v nichž sice převažují domácí značky Aero, Praga, Tatra, Škoda nebo Z, ale najdeme i několik skvostů a premiér. Poprvé se představí nádherná Hispano-Suiza/Škoda (1928) nebo obrovitý americký American La France z roku 1916, který před několika dny dovezlo Prague Classic Car Center. Z nejstarších vozidel jmenujme například Chenard Walcker (1912), Panhard Levassor (1912), Laurin Klement 110 (1925), Hispano Suiza (1926), Sunbeam 25 (1929) nebo Walter 6B (1930).
Na své si přijdou příznivce motocykl a sidekárů, neboť v této kategorii je přihlášeno 160 strojů dokumentující vývoj od roku 1914 (Rudge Multi) a 1919 (Douglas) až po rok 1964 (Matschless). Celý seznam najdete na www.veteranbrno.cz
Z historie
První ročník se uskutečnil v roce 1924 za účasti 54 závodníků a třiceti tisíc diváků, kteří dorazili i přes nevlídné počasí. Prvním vítězem v motocyklech se stal Švýcar After na Motosacoche, v automobilech vyhrál Wetzka na Austro-Daimleru. S okolními kluby byly zahájeny přátelské styky, které se projevily zájezdem na druhý mezinárodní závod Brno – Soběšice, který vyhráli št. kpt. Kučka na Brough Superior, v automobilech Čeněk Junek na Bugatti.
Třetí ročník v roce 1926 se odehrával za veliké účasti jak jezdců, tak i obecenstva. Přihlásilo se 80 závodníků a zlepšeno bylo 11 rekordů. V motocyklech zvítězili v mrtvém závodě Kučka a Turek, zatímco na čtyřech kolech Eliška Junková.
Zlatým hřebem sezony 1927 byl čtvrtý ročník s 55 jezdci. Zvítězili Belgičan Flintermann na FN a opět Junková. Také další ročník v roce 1928 uspokojil, třebaže počasí bylo jako obvykle nestálé. V motocyklech zvítězil Tichý na Terrotu, v automobilech pak Bondy na Bugatti časem 2:28,8.
Sportovní komise se usnesla, že se závod Brno – Soběšice pojede v roce 1929 naposledy, protože se již rýsovalo uspořádání velkého závodu na Masarykově okruhu. Poslední závod na historické trati se jel výjimečně za slunečného počasí, a proto byl ve znamení rekordů. Nejlepší čas měl Liška na Premieru a Bondy na Bugatti.
Oživení závodu Brno - Soběšice obstaral brněnský Veteran Automoto Club v roce 1974 jízdou do vrchu historických vozidel. V této tradici pokračoval pravidelně až do roku 1987, kdy pro rostoucí počet účastníků již nebylo možno zajistit ubytování. V roce 1999 Veteran Automoto Club Brno obnovil tradici jednodenním setkáním.
JL, 25.9.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











