Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Brno - Soběšice již v sobotu

Veteran Automoto Club Brno ve spolupráci s Městskou částí Brno-Sever a Brno-Královo Pole pořádá v sobotu 27. září závod do vrchu Brno–Soběšice. Je určený pro automobily nebo motocykly do roku 1955, pouze čtyřdobé motocykly mohou být vyrobené do roku 1965.

Hispano Suiza, Sunbeam

Hispano Suiza/Škoda

Chenard Walcker

Panhard Levassor

Trať závodu vede po okresní silnice se startem v Král.Poli (areál Ústavu sociální péče pro tělesně postiženou mládež Kociánka) a končí v Soběšicích. Tradičně bývají vypsány tyto zvláštní čestné ceny: za nejpůvodnější vozidlo, nejpůvodnější motocykl, sidecar nebo tříkolku, nejzajímavější vozidlo závodu, nejlépe zrenovovaný automobil a motocykl, nejvzdálenějšího motocyklistu, který přijel po vlastní ose, nejvzdálenější automobil, který přijel po vlastní ose, nejelegantnější dámu závodu, dámskou posádku, nejstarší motocykl a automobil nebo nejlepší čas, nejrychlejší motocykl Rudge apod.
Trénink probíhá od 9 hodin do 10.45 hodin, vlastní start je naplánován na 11. hodinu.
K závodu je přihlášeno na devadesát vozidel, v nichž sice převažují domácí značky Aero, Praga, Tatra, Škoda nebo Z, ale najdeme i několik skvostů a premiér. Poprvé se představí nádherná Hispano-Suiza/Škoda (1928) nebo obrovitý americký American La France z roku 1916, který před několika dny dovezlo Prague Classic Car Center. Z nejstarších vozidel jmenujme například Chenard Walcker (1912), Panhard Levassor (1912), Laurin Klement 110 (1925), Hispano Suiza (1926), Sunbeam 25 (1929) nebo Walter 6B (1930).
Na své si přijdou příznivce motocykl a sidekárů, neboť v této kategorii je přihlášeno 160 strojů dokumentující vývoj od roku 1914 (Rudge Multi) a 1919 (Douglas) až po rok 1964 (Matschless). Celý seznam najdete na www.veteranbrno.cz


Z historie
První ročník se uskutečnil v roce 1924 za účasti 54 závodníků a třiceti tisíc diváků, kteří dorazili i přes nevlídné počasí. Prvním vítězem v motocyklech se stal Švýcar After na Motosacoche, v automobilech vyhrál Wetzka na Austro-Daimleru. S okolními kluby byly zahájeny přátelské styky, které se projevily zájezdem na druhý mezinárodní závod Brno – Soběšice, který vyhráli št. kpt. Kučka na Brough Superior, v automobilech Čeněk Junek na Bugatti.
Třetí ročník v roce 1926 se odehrával za veliké účasti jak jezdců, tak i obecenstva. Přihlásilo se 80 závodníků a zlepšeno bylo 11 rekordů. V motocyklech zvítězili v mrtvém závodě Kučka a Turek, zatímco na čtyřech kolech Eliška Junková.
Zlatým hřebem sezony 1927 byl čtvrtý ročník s 55 jezdci. Zvítězili Belgičan Flintermann na FN a opět Junková. Také další ročník v roce 1928 uspokojil, třebaže počasí bylo jako obvykle nestálé. V motocyklech zvítězil Tichý na Terrotu, v automobilech pak Bondy na Bugatti časem 2:28,8.
Sportovní komise se usnesla, že se závod Brno – Soběšice pojede v roce 1929 naposledy, protože se již rýsovalo uspořádání velkého závodu na Masarykově okruhu. Poslední závod na historické trati se jel výjimečně za slunečného počasí, a proto byl ve znamení rekordů. Nejlepší čas měl Liška na Premieru a Bondy na Bugatti.
Oživení závodu Brno - Soběšice obstaral brněnský Veteran Automoto Club v roce 1974 jízdou do vrchu historických vozidel. V této tradici pokračoval pravidelně až do roku 1987, kdy pro rostoucí počet účastníků již nebylo možno zajistit ubytování. V roce 1999 Veteran Automoto Club Brno obnovil tradici jednodenním setkáním.

JL, 25.9.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar