Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Brno Revival - Mezi pavilony hřměly motory

Závody automobilů a motocyklů se v areálu brněnského výstaviště pořádaly s přestávkami od roku 1935 do 1967 a na tuto tradici by rád navázal pan Karel Kupka, vydavatel Motor Journalu a pořadatel závodu do vrchu Brno – Soběšice.

„Závodní okruh dlouhý 1350 metrů se v podstatě za padesát let nezměnil. I povrch zůstal podobný – jezdci pojedou po asfaltu, betonu, žulových kostkách a dvakrát přes koleje. Diváci mají možnost blízkého kontaktu s dráhou a otevřené depo dnes moderních okruzích není běžné. Atmosféra závodů, tak jak ji znali naši rodiče, by měla být nastolena,“ řekl před akcí Karel Kupka.

A měl pravdu, mezi pavilony se závodilo jako za starých časů, byť nešlo o závody v pravém slova smyslu, ale o ukázkové jízdy bez měření času. A tak si všichni užívali závodění i přes nepřízeň sobotního počasí. První den měla každá skupina na programu dvě jízdy po dvanácti minutách, v neděli pak jednu. Zvládnout takřka zhruba osmdesát automobilů a stovku motocyklů je doslova nadlidský úkol. Ale pořadatelé kolem Karla Kupky vše zvládli, a patnáctiminutové zpoždění v časovém harmonogramu je zcela zanedbatelné.

Automobily závodní i sportovní byly rozděleny do devíti kategorií, od nejstarších až po rok 1990. Samotnanou jízdu měly vozy Bugatti, který se do Brna sjelo pět včetně dvou Rakušáků a Markéty Profeldové s Bugatti 37 bez kompresoru. Po delší době jsme viděli i Bugatti T37A po Jiřím Šilhovi, kterou řídil jeho vnuk Vojtěch Masojídek.

Vrcholem Brno Revivalu byly monoposty Formule 3. Snad ještě nikdy se na startu v novodobé době nesešlo dvanáct monopostů F3 a jeden F4 Jawa. Ale to není všechno, v Brně se objevilo i pět mušketýrů, kteří tady před padesáti roky závodily. Byli to Ottu Buchberger (1934), Zdeněk Křivohlavý (1933), Karel Mencl (1941), Rudolf Böhm (1940) a Zdeněk Buchar (1935). K „ef-trojkám“ se vrátíme samostatným článkem.

Diváky, kterých mohlo přijít více, určitě potěšilo tovární muzeum Škoda Auto, a to hned s třemi exponáty a zároveň legendami: Monopostem Škoda F3, dvoumístnou Škodou 1100 sport (1954) a Škodou 130 RS (1978) řízenou Břetislavem Enge.

Ze zajímavých automobilů připomeňme třeba dvě Tatry T607 Monopost, Škodu Gazela (1974) Zdeňka Válka, MTX 160 RS Stanislava Kafky. Při pohledu na Ford Capri RS 2600 si pamětníci vzpomněli na Jochena Masse nebo Dieter Glemsera, kteří tento skvost proháněli po starém okruhu. Na trati se představil i Josef Michl se svojí originální Škodou 130 RS. Prostě bylo toho hodně a to jsme se nedostali ani k motocyklům.


Premiéra se vydařila na více než sto procent a přejme si, aby byl schopen v dnešní době tento podnik udržet při životě každý rok nebo minimálně jednou za dva roky. A aby mu i město nebo samotné Výstaviště byly nápomocny, protože všichni víme, jak těžké je dneska něco pořádat. My před Karlem Kupkou smekáme, protože projekt celé akce je u nás ojedinělý, zatímco v zahraničí zcela běžný.



JL 18.7.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar