Bolevecká náves - to je pojem
I když jsme jen tušili, kde se v Plzni nachází Bolevecká náves, tak jsme ji našli velice rychle. Z nedaleké světelné křižovatky jsme najednou zahlédli uličku plnou lidí, doslova hlava na hlavě. To přeci nemůže být nic jiného, než sraz veteránů. A nemýlili jsme se.
Od ranních hodin se Bolevecká náves plnila účastníky 22. ročníku Jízdy historických vozidel okolím Plzně, kterou pořádá VCC Plzeň, jenž si vás zároveň dovoluje už dnes pozvat na jízdu do vrchu Kokotsko (25.6.) a srpnový Memoriál F.A.Elstera v Útušicích (27.8.).
Bylo vidět, že veteránské hnutí má na Plzeňsku bohatou tradici. Ještě dobře se pamatuji, jak jeden z aktivních členů pan Milan Turek před čtvrt stoletím pravidelně jezdíval s modrou sportovní aerovkou a svým klukem na veteránské akce do Prahy, na Zbraslav, a kdo ví kam ještě. I tentokrát jsme jej zahlédli, a to v posádce krásného hasičského vozu Magirus KSH 115 z roku 1940. Ani jsme se nestačili zeptat, kde jeho Aero vlastně skončilo.
Na trase vedoucí do Kladrub a Stříbra a zpět bylo možné vídat automobily předválečné i poválečné (do roku 1970), a také jednostopá vozidla vyrobená před druhou světovou válkou a pak Jawy z padesátých let. Tedy opravdu pestrá přehlídka automobilové historie.
Nejstarším vozidlem byl americký Chandler Opera Coupe. Tata značka vyráběla automobily pouhých dvacet let, v letech 1919 až 1929. Vůz s nímž se na veteránských akcích představuje pan Milan Vaníček má tzv. doktorskou karosérii Coupe. Sedadlo spolujezdce bylo posunuto asi o půl metru dozadu a vedle řidiče se nachází ještě sklopné sedadlo. Většina dílů včetně čalounění se dochovaly v původním stavu, a jak mohli diváci podél trati vidět, vůz je stále v dobré kondici. „Slovo kopec prakticky neznám. Jezdím pořád na trojku, stačí přišlápnout pedál plynu. Trochu horší je to se zastavením, hlavně na mokru, protože navlhnou málo účinné pásové brzdy,“ říká jeho pyšný majitel. Dodáváme, že zadní kola pohání šestiválec o objemu 4,7 litru a výkonu 40 k. Na ujetí sta kilometrů potřebuje zhruba pětatřicet litrů benzinu.
O dvacet let později než Chandler byl vyroben sportovní roadster BMW 327, považovaný za nejen z nejelegantnějších kabrioletů. Pod dlouhou přední kapotou se ukrývá řadový kapalinou chlazený šestiválec o objemu dvou litrů a výkonu 55 k. Do Čech byl oficiálně dovezen v roce 1947 pro Helenu Dvořáčkovou, dětskou sestru z Lomnice nad Popelkou. Dnes je více než pětatřicet let ve vlastnictví pana Stanislava Smolíka.
V posledních letech se nám zdá, jako by aerovky pomalu ale jistě mizely z veteránských soutěží, ale plzeňská soutěž nás přesvědčila o opaku. Hlavně „třicítky“ byly bohatě zastoupeny. Protipólem lidových vozítek byl majestátní Rolls Roace Silver Cloud I, z roku 1956.
Veteran Car Club Plzeň pod vedením pana Václava Cipry připravil pěknou a pohodovou soutěž, a je vidět, že se v západočeské metropoli nemusí o veteránskou budoucnost obávat.
J.Lasík, 31.5.2011
Bylo vidět, že veteránské hnutí má na Plzeňsku bohatou tradici. Ještě dobře se pamatuji, jak jeden z aktivních členů pan Milan Turek před čtvrt stoletím pravidelně jezdíval s modrou sportovní aerovkou a svým klukem na veteránské akce do Prahy, na Zbraslav, a kdo ví kam ještě. I tentokrát jsme jej zahlédli, a to v posádce krásného hasičského vozu Magirus KSH 115 z roku 1940. Ani jsme se nestačili zeptat, kde jeho Aero vlastně skončilo.
Na trase vedoucí do Kladrub a Stříbra a zpět bylo možné vídat automobily předválečné i poválečné (do roku 1970), a také jednostopá vozidla vyrobená před druhou světovou válkou a pak Jawy z padesátých let. Tedy opravdu pestrá přehlídka automobilové historie.
Nejstarším vozidlem byl americký Chandler Opera Coupe. Tata značka vyráběla automobily pouhých dvacet let, v letech 1919 až 1929. Vůz s nímž se na veteránských akcích představuje pan Milan Vaníček má tzv. doktorskou karosérii Coupe. Sedadlo spolujezdce bylo posunuto asi o půl metru dozadu a vedle řidiče se nachází ještě sklopné sedadlo. Většina dílů včetně čalounění se dochovaly v původním stavu, a jak mohli diváci podél trati vidět, vůz je stále v dobré kondici. „Slovo kopec prakticky neznám. Jezdím pořád na trojku, stačí přišlápnout pedál plynu. Trochu horší je to se zastavením, hlavně na mokru, protože navlhnou málo účinné pásové brzdy,“ říká jeho pyšný majitel. Dodáváme, že zadní kola pohání šestiválec o objemu 4,7 litru a výkonu 40 k. Na ujetí sta kilometrů potřebuje zhruba pětatřicet litrů benzinu.
O dvacet let později než Chandler byl vyroben sportovní roadster BMW 327, považovaný za nejen z nejelegantnějších kabrioletů. Pod dlouhou přední kapotou se ukrývá řadový kapalinou chlazený šestiválec o objemu dvou litrů a výkonu 55 k. Do Čech byl oficiálně dovezen v roce 1947 pro Helenu Dvořáčkovou, dětskou sestru z Lomnice nad Popelkou. Dnes je více než pětatřicet let ve vlastnictví pana Stanislava Smolíka.
V posledních letech se nám zdá, jako by aerovky pomalu ale jistě mizely z veteránských soutěží, ale plzeňská soutěž nás přesvědčila o opaku. Hlavně „třicítky“ byly bohatě zastoupeny. Protipólem lidových vozítek byl majestátní Rolls Roace Silver Cloud I, z roku 1956.
Veteran Car Club Plzeň pod vedením pana Václava Cipry připravil pěknou a pohodovou soutěž, a je vidět, že se v západočeské metropoli nemusí o veteránskou budoucnost obávat.
J.Lasík, 31.5.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















