Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Bohumil Staša v motocyklovém nebi

Se smutkem jsme přijali zprávu, že motoristický a hlavně pak motocyklový svět opustil v úterý 21. května 2019 ve věku 75 let Bohumil Staša, motocyklová legenda, proslulý závodník, dvacetinásobný (!) mistr republiky a účastník světového šampionátu.

Bohumil Staša se narodil 29. dubna 1944 ve Zlíně. Jezdecký talent zdědil po svém tatínkovi Vincencovi, jeho cesta do závodnického světa začínala na legendární Jawě Pionýr. Musel si na ni ušetřit, není tajemstvím, že jeho otec nechtěl, aby se dal na nebezpečnou řeholi, později však svolil a sedmnáctiletému Bohoušovi půjčil Jawu 250 k prvnímu závodu v krajském přeboru. „K závodění mi přivedl táta, který sám závodil, neuměl jsem si představit, že bych to měl mít jinak,“ říkal Bohumil Staša.

V roce 1972 se už dvakrát objevil s ČZ 175 v podnicích mistrovství republiky. Naplno jeho kariéra silničního motocyklového závodníka začala po absolvování vojny v roce 1964, kdy odešel do Strakonic, o rok později už jako tovární jezdec ČZM slavil první domácí titul. V průběhu let na domácích tratích vyhrál, co se dalo, například v roce 1967 získal hned tři tituly mistra republiky.

Za hranicemi zvítězil dvakrát v Grand Prix Rakouska v Salcburku v letech 1968 a 1969 na ČZ 350. O dva roky později ho na stejné trati připravila porucha tři kola před cílem o první vítězství v mistrovství světa. V roce 1977 vyhrál Grand Prix NDR na Sachsenringu ve třídě dvěstěpadesátek na Jawě.

Byl továrním jezdcem ČZ, později Jawy, když skončila, jezdil na strojích Yamaha, Suzuki a Hondě. Nasbíral 90 vítězství v domácím mistrovství a 20 titulů v pěti třídách. Ještě větším úspěchem jsou jeho dvě osmá místa v celkovém pořadí MS z let 1968 a 1969.

Nejlepšího umístění v mistrovství světa dosáhl v roce 1971 na domácí trati v Brně, když dojel druhý za Jarno Saarinenem ve třistapadesátkách, v roce 1969 skončil třetí v „pětistovkách“, rovněž v Brně. Patří mu neobyčejný primát, je naším jediným jezdcem, který závodil na všech poválečných brněnských tratích. V roce 1989 se před startem GP na novém automodromu oficiálně rozloučil se svojí osmadvacetiletou závodnickou kariérou.


AK + JL 24.5.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar