Böhmerlandy v Národním technickém muzeu
V Národním technickém muzeu v Praze probíhá až do 22. března 2026 zajímavá výstava, mapující historii značky Čechie – Böhmerland. Od jejího založení uplynulo právě letos sto let.
Národní technické muzeum připravilo výstavu „Böhmerland nebo Čechie. Nejdelší motocykl na světě“, kterou připravilo při příležitosti stoletého výročí zahájení výroby těchto motocyklů. Tyto výjimečné stroje, považované za nejdelší sériově vyráběné motocykly na světě, vznikaly od roku 1925 ve Šluknovském výběžku pod vedením konstruktéra Albina Liebische. Výstava nabídne první ucelený přehled všech vyráběných typů – návštěvníci zde uvidí tři desítky motocyklů značky Čechie–Böhmerland, včetně unikátních replik nedochovaných prototypů.
„Výstava návštěvníkům představí třicet zcela unikátních a sběratelsky velmi ceněných motocyklů Čechie–Böhmerland, a to při příležitosti stoletého výročí zahájení výroby této značky. V tomto rozsahu a množství nebyly motocykly Čechie–Böhmerland ještě nikdy prezentovány. Výstava je také připomínkou zajímavé a barvité historie drobných výrobců v našem německy hovořícím pohraničí v meziválečném období,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.
„Pozoruhodný je např. motocykl zapůjčený z drážďanského muzea, protože je to stroj s kompletně dokumentovanou historií. V roce 1935 ho koupil policejní strážmistr z Nejdku, který byl po válce vystěhován do Německa, ale podařilo se mu tam dostat i svůj oblíbený Böhmerland. Ze zahraničních sbírek pochází celkem třetina vystavených motocyklů. Nejvíce z nich je z Rakouska od pana Ewalda Schoissengeiera. Tento milovník Čechií–Böhmerland znovu vyrobil jejich nedochované prototypy,“ doplnil autor výstavy a ředitel Muzea Dopravy NTM Arnošt Nezmeškal.
„Základní ambicí Albina Huga Liebische bylo vyrábět spolehlivý, pohodlný a bezpečný stroj pro rozbité československé silnice, který doveze odvážnějšího majitele přes Alpy až k jižním mořím. Konstruktér se pokládal za technického inovátora a vizionáře, osamělého tanečníka, Prométhea, který dal lidstvu ideální stroj a musí za to strpět úšklebky od zapšklých tradicionalistů,“ vysvětlil spoluautor výstavy Jan Němec, ředitel Státního okresního archivu v Děčíně.
Až do počátku války vzniklo přibližně 750 těchto motocyklů vynikajících neobvyklou konstrukcí i vzhledem. Již v době vzniku šlo o raritu a postupem času se motocykly Čechie–Böhmerland zařadily mezi nejvyhledávanější historická vozidla. Výstava mapuje historii motocyklů Čechie–Böhmerland, představí všechny vyráběné typy. Vedle původních dochovaných strojů budou, u nás vůbec poprvé, vystaveny i nově zrekonstruované kopie nedochovaných prototypů motocyklů této značky. Jako je například dvouválcová sedmistovka model Sudet nebo dokonalé kopie čtyřmístného stroje Čechie–Böhmerland, vskutku nejdelšího motocyklu na světě. Bude připomenut i zánik firmy, odsun jejího zakladatele do Německa a jeho marné pokusy o obnovení výroby v Bavorsku. Součástí historie této značky je mimořádný zájem muzeí a sběratelů o stroje Čechie–Böhmerland nebo též vznik Čechie–Böhmerland klubu, který pořádá každoroční sraz těchto motocyklů a usiluje o zmapování jejich historie. I to výstava ve zkratce představí.
Albin Liebisch začal svoje stroje vyrábět od roku 1925 v Kunraticích. Aběhem krátké doby si získaly svůj zvuk jako výkonné a úsporné, přestože jejich konstrukce v typickém červeno-žlutém nebo zeleno žlutém laku byla na svoji dobu hodně ojedinělá. Dlouhý rám byl vyroben z ocelových trubek a umožňoval dopravu až tří osob, existovaly však také jedno nebo dvoumístné verze, a na rám o délce 350 cm se vešly dokonce čtyři osoby.
Přední vidlice byla řešena nekonvenčně pomocí vodícího ramene a odpružení předního kola pracovala v závislosti na napínání vinutých tažných pružin. Zadní kolo bylo uchycené v rámu bez odpružení. Později byly používány také kratší rám a hliníková kola nahradila lisovaná ocelová.
A co o jednoválci hlásal dobový leták: „Shora řízený čtyřtaktní motor s ventily šikmo visacími a příčnými řezy. Dlouhý zdvih se silným záběrem také při malých obrátkách. Zdvih 120 mm, vrtání 79,95 mm, objem 600 ccm, výkonnost 24 HP při 3600 obrátkách Těhlice a hlavní ložiska na kotoučcích a kuličkových ložiskách. Všechny orgány pohonové v olejové koupeli.“
Poslouchat historky „böhmerlanďáků“ a odborné diskuse pánů Václava Slováka, Karla Horkého nebo Karla Mareše a dalších veselích chlapíků bylo neopakovatelným zážitkem a člověk mezi nimi úplně zapomněl na denní starosti. Dokud zdraví sloužilo, tak se scházeli pravidelně, a vždy si měli co povídat.
Jedním z oblíbených modelů byl Touring o němž se v dobovém prospektu dočteme například: „Touring model Čechie byl vytvořen za tím účelem, aby se hodil a vyhovoval co nejlépe jak pro cesty za obchodem a povoláním, tak i sportovcům. Poskytuje velmi pěkný vzhled a jeho obsluha a ošetřování je velmi snadné a pohodlné. Je výhodnější než jiné modely pro denní cesty n.př. stavitelů, lesních úředníků a živnostníků. Hodí se však i pro velké cesty n.př. do ciziny, které s tímto strojem byly již podniknuty s nejkrásnějšími výsledky…Zajímavá je též statistika za rok 1928, kdy kupujícím byla ponechána volba barvy nátěru. Bylo shledání, že 2/3 kupujících přáli si míti červenou barvu a zbývající třetina barvu zelenou. Ty dvě třetiny zákazníků, kteří si přáli barvy červené skládaly se ponejvíce z mladších lidí, zatím co ostatní byly starší, usedlejší páni.“
Zajímavé jsou nejen motocykly, ale také doprovodné panely se zajímavými texty, které si rozhodně stojí zato přečíst si je a výstavu navštívit.
JL + NTM 26.11.2025
„Výstava návštěvníkům představí třicet zcela unikátních a sběratelsky velmi ceněných motocyklů Čechie–Böhmerland, a to při příležitosti stoletého výročí zahájení výroby této značky. V tomto rozsahu a množství nebyly motocykly Čechie–Böhmerland ještě nikdy prezentovány. Výstava je také připomínkou zajímavé a barvité historie drobných výrobců v našem německy hovořícím pohraničí v meziválečném období,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.
„Pozoruhodný je např. motocykl zapůjčený z drážďanského muzea, protože je to stroj s kompletně dokumentovanou historií. V roce 1935 ho koupil policejní strážmistr z Nejdku, který byl po válce vystěhován do Německa, ale podařilo se mu tam dostat i svůj oblíbený Böhmerland. Ze zahraničních sbírek pochází celkem třetina vystavených motocyklů. Nejvíce z nich je z Rakouska od pana Ewalda Schoissengeiera. Tento milovník Čechií–Böhmerland znovu vyrobil jejich nedochované prototypy,“ doplnil autor výstavy a ředitel Muzea Dopravy NTM Arnošt Nezmeškal.
„Základní ambicí Albina Huga Liebische bylo vyrábět spolehlivý, pohodlný a bezpečný stroj pro rozbité československé silnice, který doveze odvážnějšího majitele přes Alpy až k jižním mořím. Konstruktér se pokládal za technického inovátora a vizionáře, osamělého tanečníka, Prométhea, který dal lidstvu ideální stroj a musí za to strpět úšklebky od zapšklých tradicionalistů,“ vysvětlil spoluautor výstavy Jan Němec, ředitel Státního okresního archivu v Děčíně.
Až do počátku války vzniklo přibližně 750 těchto motocyklů vynikajících neobvyklou konstrukcí i vzhledem. Již v době vzniku šlo o raritu a postupem času se motocykly Čechie–Böhmerland zařadily mezi nejvyhledávanější historická vozidla. Výstava mapuje historii motocyklů Čechie–Böhmerland, představí všechny vyráběné typy. Vedle původních dochovaných strojů budou, u nás vůbec poprvé, vystaveny i nově zrekonstruované kopie nedochovaných prototypů motocyklů této značky. Jako je například dvouválcová sedmistovka model Sudet nebo dokonalé kopie čtyřmístného stroje Čechie–Böhmerland, vskutku nejdelšího motocyklu na světě. Bude připomenut i zánik firmy, odsun jejího zakladatele do Německa a jeho marné pokusy o obnovení výroby v Bavorsku. Součástí historie této značky je mimořádný zájem muzeí a sběratelů o stroje Čechie–Böhmerland nebo též vznik Čechie–Böhmerland klubu, který pořádá každoroční sraz těchto motocyklů a usiluje o zmapování jejich historie. I to výstava ve zkratce představí.
Albin Liebisch začal svoje stroje vyrábět od roku 1925 v Kunraticích. Aběhem krátké doby si získaly svůj zvuk jako výkonné a úsporné, přestože jejich konstrukce v typickém červeno-žlutém nebo zeleno žlutém laku byla na svoji dobu hodně ojedinělá. Dlouhý rám byl vyroben z ocelových trubek a umožňoval dopravu až tří osob, existovaly však také jedno nebo dvoumístné verze, a na rám o délce 350 cm se vešly dokonce čtyři osoby.
Přední vidlice byla řešena nekonvenčně pomocí vodícího ramene a odpružení předního kola pracovala v závislosti na napínání vinutých tažných pružin. Zadní kolo bylo uchycené v rámu bez odpružení. Později byly používány také kratší rám a hliníková kola nahradila lisovaná ocelová.
A co o jednoválci hlásal dobový leták: „Shora řízený čtyřtaktní motor s ventily šikmo visacími a příčnými řezy. Dlouhý zdvih se silným záběrem také při malých obrátkách. Zdvih 120 mm, vrtání 79,95 mm, objem 600 ccm, výkonnost 24 HP při 3600 obrátkách Těhlice a hlavní ložiska na kotoučcích a kuličkových ložiskách. Všechny orgány pohonové v olejové koupeli.“
Poslouchat historky „böhmerlanďáků“ a odborné diskuse pánů Václava Slováka, Karla Horkého nebo Karla Mareše a dalších veselích chlapíků bylo neopakovatelným zážitkem a člověk mezi nimi úplně zapomněl na denní starosti. Dokud zdraví sloužilo, tak se scházeli pravidelně, a vždy si měli co povídat.
Jedním z oblíbených modelů byl Touring o němž se v dobovém prospektu dočteme například: „Touring model Čechie byl vytvořen za tím účelem, aby se hodil a vyhovoval co nejlépe jak pro cesty za obchodem a povoláním, tak i sportovcům. Poskytuje velmi pěkný vzhled a jeho obsluha a ošetřování je velmi snadné a pohodlné. Je výhodnější než jiné modely pro denní cesty n.př. stavitelů, lesních úředníků a živnostníků. Hodí se však i pro velké cesty n.př. do ciziny, které s tímto strojem byly již podniknuty s nejkrásnějšími výsledky…Zajímavá je též statistika za rok 1928, kdy kupujícím byla ponechána volba barvy nátěru. Bylo shledání, že 2/3 kupujících přáli si míti červenou barvu a zbývající třetina barvu zelenou. Ty dvě třetiny zákazníků, kteří si přáli barvy červené skládaly se ponejvíce z mladších lidí, zatím co ostatní byly starší, usedlejší páni.“
Zajímavé jsou nejen motocykly, ale také doprovodné panely se zajímavými texty, které si rozhodně stojí zato přečíst si je a výstavu navštívit.
JL + NTM 26.11.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout














