Best of Show: Voisin C18 Cabrio Myrte (1931)
Hlavní cenu Best of Show odborné komise a také veřejnosti získal na Automobilových klenotech unikátní Avions Voisin C 18. Představuje jedinečný automobilový klenot. Vyniká použitím pokročilých technologii své doby, aerodynamickou karoserii a důrazem na bezpečnost.
Vozidlo má původní motor s vyjímečně nízkým počtem najetých kilometrů (asi 2700 km), což jej činí jedním z nejvzácnějších dochovaných vozů značky Voisin je jedním ze tří známých dochovaných Voisinů V12 na světě. Dalšími dochovanými vozy jsou ještě jeden model C18, který stále patří thajské královské rodině, a C20 demi-berline, jenž je součástí sbírky v USA.
Historie vozu a vlastnictvi
Automobil měl pouze dva majitele, přičemž většinu života strávil byl pečlivě uložen. Podvozek číslo 400033 původně vlastnil nadšený klenotník, který kolem roku 1936 pověřil karosáře Saliota vytvořením elegantního kupé. Později, pod dohledem francouzského ministerstva kultury a historie, byla vyrobena nová karoserie typu kabriolet, aby odpovídala původnímu vzhledu vozu, který k tomuto podvozku náležel.
V průběhu druhé světové války byl vůz uskladněn rodinou prvního majitele. V roce 1958 jej získal Alexis Dreye, avšak vůz krátce nato po pouhých 20 kilometrech provozu selhal a byl opět uložen. V roce 1975 prošel pečlivou renovaci motoru a laku. Od té doby byl příležitostně vystavován, ale na výstavy byl převážen na přívěsu.
C18 - V12 s objemem 4,9 l
Model C19 byl nahrazen modelem C18 s kodovým označením Diane, což znamenalo zvláštní obrat v číselném pořadí typu. Vývoj tohoto modelu byl z neznámých důvodů zpožděn. Nový motor lepe odpovídal původnímu podvozku, který zůstal beze změn.
Konstrukční řešení a inovace
Voisin navrhl chytré zařízení minimalizující škody při prasknutí posuvných pouzder motoru. Mechanismus byl ve tvaru písmene L, přičemž jeden konec ovládal pouzdro a druhy se pohyboval v dráze ve tvaru písmene U. Tímto řešením se zabránilo rotaci poškozených části a rozbiti klikové skříně.
Voisin také usiloval o lepší aerodynamiku snížením karoserie, čehož dosáhl uložením přední nápravy nad rámem podvozku. Tento princip nebyl nový, používal se již od roku 1920 na prototypu V12 C2.
Strategické záměry a následky
Voisin plánoval instalovat nový motor do standardního typu Diane C18, aby posílil svoji sbírku rekordních vozů. Zároveň vyvíjel nový šestiválcový třílitrový motor (13CV) k doplněni modelové řady mezi typy C14 (2,3 litru) a C12 (4,5 litru). Tento projekt se však ukázal být finančně nákladný
a neúspěšný, protože by přímo konkuroval existujícím modelům.
Projekty bohužel nezvýšily zájem zákazníků a nenahradily nákladné starší modely C14 a C12
Design elegance
Modely se vyznačovaly sníženou karoserii s téměř horizontální střechou, zakulacenými spodními částmi dveří v klasickém stylu kočáru a mírně sníženými čelními skly a postranními boxy. Zadní okno bylo umístěno bezprostředně nad zadní nápravou a chladič byl posunut mírně za přední nápravu.
Exkluzlvní prototyp Myrte
Nejpozoruhodnějším modelem byl kabriolet Myrte s dvanáctiválcovým podvozkem, který vynikal nízkým profilem a elegancí. Nejkrásnější exemplář však nebyl veřejně dostupný a byl určen pouze úzkému okruhu zákazníku či přátel. Vyrobeno bylo maximálně šest kusů těchto exkluzivních vozů na šestiválcovém šestilitrovém podvozku Sirocco, které nikdy neobdržely oficiální kodove označení.
AVIONS VOISIN
Značka Avians Voisin byla založená v roce1919 francouzským průkopníkem letectví Gabrielem Voisinem. Voisin využil své rozsáhlé zkušenosti z leteckého průmyslu, aby vytvořil automobily, které kombinovaly leteckou lehkost, technickou dokonalost a pokročilou aerodynamiku. Značka byla známa výrobou luxusních automobilů, které se pyšnily špičkovou technologii, jako byla například bezventilová technologie Knight, monokoková konstrukce a rozsáhlé použití hliníku a jiných lehkých slitin.
Automobily Voisin se vyznačovaly originálními a často kontroverzními designy, inspirovanými aviatikou a architekturou. Významné modely zahrnuji například Voisin C6 Laboratoire (1923), známý svou revoluční aerodynamikou a lehkou konstrukcí, a model C25Aerodyne
(1934), který je dodnes považován za ikonu automobilového designu. Vozy Voisin se často umisťovaly vysoko v soutěžích elegance, což značku řadilo mezi špičky evropské automobilové produkce mezi světovými válkami
GABRIEL VOISIN (1880-1973)
Gabriel Voisin by! francouzský průkopník letectví a automobilového průmyslu. Původně vystudovaný architekt, se svým bratrem Charlesem založil v roce 1905 společnost na výrobu letadel. Jeho letouny hrály klíčovou roli během první světové války. Po válce se Voisin rozhodl aplikovat své znalosti letectví do automobilového průmyslu, a tak vznikla značka Avions Voisin.
Podvozek číslo: 400033
Rok výroby: 1931
Motor: V12, 60° objem 4885 cm3
Výkon: 120 k
Karburátory:Gazette
Výfuky byly umistěny vně motoru
Zachován princip oddělených válcových bloku ve tvaru V, umistěných nad klikovou skříní
PR 3.5.2025
Historie vozu a vlastnictvi
Automobil měl pouze dva majitele, přičemž většinu života strávil byl pečlivě uložen. Podvozek číslo 400033 původně vlastnil nadšený klenotník, který kolem roku 1936 pověřil karosáře Saliota vytvořením elegantního kupé. Později, pod dohledem francouzského ministerstva kultury a historie, byla vyrobena nová karoserie typu kabriolet, aby odpovídala původnímu vzhledu vozu, který k tomuto podvozku náležel.
V průběhu druhé světové války byl vůz uskladněn rodinou prvního majitele. V roce 1958 jej získal Alexis Dreye, avšak vůz krátce nato po pouhých 20 kilometrech provozu selhal a byl opět uložen. V roce 1975 prošel pečlivou renovaci motoru a laku. Od té doby byl příležitostně vystavován, ale na výstavy byl převážen na přívěsu.
C18 - V12 s objemem 4,9 l
Model C19 byl nahrazen modelem C18 s kodovým označením Diane, což znamenalo zvláštní obrat v číselném pořadí typu. Vývoj tohoto modelu byl z neznámých důvodů zpožděn. Nový motor lepe odpovídal původnímu podvozku, který zůstal beze změn.
Konstrukční řešení a inovace
Voisin navrhl chytré zařízení minimalizující škody při prasknutí posuvných pouzder motoru. Mechanismus byl ve tvaru písmene L, přičemž jeden konec ovládal pouzdro a druhy se pohyboval v dráze ve tvaru písmene U. Tímto řešením se zabránilo rotaci poškozených části a rozbiti klikové skříně.
Voisin také usiloval o lepší aerodynamiku snížením karoserie, čehož dosáhl uložením přední nápravy nad rámem podvozku. Tento princip nebyl nový, používal se již od roku 1920 na prototypu V12 C2.
Strategické záměry a následky
Voisin plánoval instalovat nový motor do standardního typu Diane C18, aby posílil svoji sbírku rekordních vozů. Zároveň vyvíjel nový šestiválcový třílitrový motor (13CV) k doplněni modelové řady mezi typy C14 (2,3 litru) a C12 (4,5 litru). Tento projekt se však ukázal být finančně nákladný
a neúspěšný, protože by přímo konkuroval existujícím modelům.
Projekty bohužel nezvýšily zájem zákazníků a nenahradily nákladné starší modely C14 a C12
Design elegance
Modely se vyznačovaly sníženou karoserii s téměř horizontální střechou, zakulacenými spodními částmi dveří v klasickém stylu kočáru a mírně sníženými čelními skly a postranními boxy. Zadní okno bylo umístěno bezprostředně nad zadní nápravou a chladič byl posunut mírně za přední nápravu.
Exkluzlvní prototyp Myrte
Nejpozoruhodnějším modelem byl kabriolet Myrte s dvanáctiválcovým podvozkem, který vynikal nízkým profilem a elegancí. Nejkrásnější exemplář však nebyl veřejně dostupný a byl určen pouze úzkému okruhu zákazníku či přátel. Vyrobeno bylo maximálně šest kusů těchto exkluzivních vozů na šestiválcovém šestilitrovém podvozku Sirocco, které nikdy neobdržely oficiální kodove označení.
AVIONS VOISIN
Značka Avians Voisin byla založená v roce1919 francouzským průkopníkem letectví Gabrielem Voisinem. Voisin využil své rozsáhlé zkušenosti z leteckého průmyslu, aby vytvořil automobily, které kombinovaly leteckou lehkost, technickou dokonalost a pokročilou aerodynamiku. Značka byla známa výrobou luxusních automobilů, které se pyšnily špičkovou technologii, jako byla například bezventilová technologie Knight, monokoková konstrukce a rozsáhlé použití hliníku a jiných lehkých slitin.
Automobily Voisin se vyznačovaly originálními a často kontroverzními designy, inspirovanými aviatikou a architekturou. Významné modely zahrnuji například Voisin C6 Laboratoire (1923), známý svou revoluční aerodynamikou a lehkou konstrukcí, a model C25Aerodyne
(1934), který je dodnes považován za ikonu automobilového designu. Vozy Voisin se často umisťovaly vysoko v soutěžích elegance, což značku řadilo mezi špičky evropské automobilové produkce mezi světovými válkami
GABRIEL VOISIN (1880-1973)
Gabriel Voisin by! francouzský průkopník letectví a automobilového průmyslu. Původně vystudovaný architekt, se svým bratrem Charlesem založil v roce 1905 společnost na výrobu letadel. Jeho letouny hrály klíčovou roli během první světové války. Po válce se Voisin rozhodl aplikovat své znalosti letectví do automobilového průmyslu, a tak vznikla značka Avions Voisin.
Podvozek číslo: 400033
Rok výroby: 1931
Motor: V12, 60° objem 4885 cm3
Výkon: 120 k
Karburátory:Gazette
Výfuky byly umistěny vně motoru
Zachován princip oddělených válcových bloku ve tvaru V, umistěných nad klikovou skříní
PR 3.5.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout