Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bertha Benz Fahrt - osmdesát klenotů na silnici

Z ARCHIVU: Jednou z oslav 125 let automobilismu byla veteránská Bertha Benz Fahrt z Mannheimu do Pforzheimu a zpátky. Pořádá se jednou za dva roky na počest první dálkové jízdy, kterou vykonala Bertha Benz, manželka Dr.Carl Benze, v srpnu 1888.

V roce 2011 se sjelo do Mannheimu osm desítek historických automobilů s datem výroby do roku 1930, přičemž nejstarším byl Petigars Prat Carrabin z roku 1898. Jediný na světě dochovaný vůz, postavený v roce 1898 v blízkosti Paříže, si musel s tratí o celkové délce přes dvě stě kilometrů poradit s jednoválcem o objemu 900 cm³ a výkonem 8 koňských sil. Na cestu potřeboval více vody, než benzinu.


Ale ještě slabší byly v Aachenu postavený Cudell Vis-a-vis (1901) s objemem 500 cm³ nebo Renault D (1901), jehož jeden válec měl dokonce jen 451 cm³ a výkon 4,5 k. Když už jsme u čísel, tak si řekněme, že naproti tomu největším objemem 6,8 litru se mohl chlubit šestiválcový Pierce Arrow Type 33 z roku 1924 a Benz 35/40 (1906), jenž poháněl čtyřválec 5880 cm³.


Nutno dodat, že přehlídka dědečků automobilů byla vskutku velkolepá. Mezi osmdesáti automobily jsme napočítali čtyřicet značek, z nichž šestadvacet už dávno zaniklo, jako třeba De Dion, Adler, White, Clement Bayard, Delage a další. Největší zastoupení měl Ford T v nejrůznějších verzích včetně sportovního Speedsteru nebo zelinářského Roadsteru. Je vidět, že legendárních „lízinek“ jezdí ještě dnes po světě víc než dost.


Jízda se snaží kopírovat původní trať z roku 1888, a tak se bohužel jede dnes už po hlavních a hodně frekventovaných silnicích, což je určitě škoda. Ale tradice je prostě tradice a na tu si Němci hodně potrpí. Start byl na pěší zóně v Mannheimu, ale vlastní jízda začínala až o pár kilometrů dál, v Ladenburgu u muzea Carl Benz. Poté se jelo rovinou přes Heidelberg, Wiesloch, Bruchsal do Köngsbachu, kde začínala první stoupání, zakončené prudkým výjezdem za Eisingenem. Poté už následoval sjezd do Pforzheimu, kde se na pěší zóně setkaly posádky s účastníky Schnauferl rallye, která startovala ve Schwetzingenu. Druhý den se jelo přes Bretten, Bruchsal, Hockenheim k zámku v Mannheimu.


Vraťme se do roku 1888, kdy Carl Benz vyrobil první automobil, ale nikdo si ho tehdy nechtěl koupit. Teprve, když s ním jeho paní Bertha podnikla tajně slavnou a první dálkovou jízdu, tak se situace začala obracet lepšímu.



A tak tomu bylo v roce 2011, kdy si všichni majitelé těch úžasných strojů řekli, za dva roky zase pojedeme do Pforzheimu.



J.Lasík, 29.6.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar