Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Benz Blitzen - blesk na kolech

Až do 23. dubna 1911 nedosáhlo žádné vozidlo rychlosti větší než 228,1 km/h. O světový rekord, který odolával plných sedm let, se tehdy postaral Bob Burmann na unikátním stroji oficiálně nazvaném Benz 200, ale známějším jako „Blitzen Benz“.

Na pláži Daytona Beach vytvořil Bob Burman hned dva rekordy. Na jeden kilometr s letmým startem dosáhl rychlosti 228,1 km/h. Letmou míli projel průměrnou rychlostí 225,65 km/h. Benz se tak stal rychlejší než letadlo a překonal i rekord kolejového vozidla, který měl z roku 1903 hodnotu 210 km/h.

Ryze sportovní automobil „Blitzen Benz" vznikl ve společnosti Benz&Cie a už v roce 1909 dokázal tento sportovní automobil pokořit magickou hranici 200 km/h. S Victorem Hémerly vytvořil na dráze v Brooklands rekord 202,69 km/h. Základ tvoří pohonná jednotka z typu Grand Prix o výkonu 150 k.

Tento výkon by však nestačil a proto byl objem zvětšen z původních 15 litrů na 21,5 litru. Výfukové kanály měly tak velký průměr, že mohli mechanici dovnitř sáhnout rukou, aby výfukové ventily vyndali nebo je nasadili. Větší objem neměl žádný závodní či rekordní speciál ze společností Benz&Cie, Daimler-Motoren Gesellschaft nebo Daimler Benz AG. V prvním provedení vykazoval 184 k při 1600/min, poté se vyšplhal až na 200 k při 1600/min, přičemž točivý moment dosahoval 360 N.m při 1000/min. Vlastní automobil s délkou 4,8 m, šířkou 1,6 m a výškou 1,2 m byl vlastně obestavěn kolem motoru, přičemž opět vycházel z vozu Grand Prix. Vůz měl tuhé nápravy odpružené půleliptickými pery. Vpředu neměl žádné brzdy, vzadu brzdy s vnitřními čelistmi a vnější umístěnou na hřídeli kola. Celé monstrum vážilo 1450 kg, samotný zážehový čtyřválec 407 kg.

Už při svém prvním startu ukázal, jaký v sobě skrývá potenciál. V závodě na jeden kilometr ve Frankfurtu vyhrál Fritz Erle s průměrnou rychlostí 159,3 km/h. Benz 200 PS, jak znělo oficiální označení vozu, zavítal na rekordní tratě celého světa, mimo jiné také na betonový ovál v Brooklands. Přitom posunul všechny do té doby známé hranice a brzy ukázal, že tratě v Evropě jsou příliš úzké a krátké pro dosahování špičkových rychlostí.

V roce 1910 byl poslán do Ameriky, ovšem už s novou karoserií, kde si jej koupil Ernie Moross a z reklamních důvodů ho nazval Ligtning Benz, protože auto bylo rychlé jako blesk (anglicky ligtning).

Ovšem britský okruh nebyl právě nejvhodnější a tak až na pískové ploché dráze na pláži Daytona Beach ukázal, co se v něm skrývá. Barney Oldfield překonal stávající světový rekord rychlostí 211,97 km/h.

Nakonec se dostal do rukou Boba Burmanna s nímž utvořil dva nové světové rekordy, které zůstaly do roku 1919 nepřekonány. Z celkem šesti postavených vozů se dochovaly pouze dva, jeden vlastní Mercedes Benz, druhý je v rukou amerického sběratele.

Jindřich Lasík, 20.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar