Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Automobily na kolejích

V minulém století bylo možné spatřit automobily nejen na silnicích, ale také na kolejích. Upravená vozidla využívaly dráhy zpravidla jako traťmistrovské drezíny. Na mezinárodním setkání drezín v Železničním muzeu v Zubrnicích se mohli návštěvníci s takovými vozidly seznámit také v praxi.

Z konce 40. a začátku 50. let pochází Tatra 15/52 označená jako Dm4. Její konstrukce vycházela v podstatě z předchozího typu Tatra 15/30 Dm6. Číslice za zkratkou Dm určovala, zda se jednalo o čtyř nebo šestimístnou drezínu.

V obou případech šlo o kolejové vozidlo s využitím konstrukčních prvků tehdy vyráběných osobních automobilů. Vozidlo poháněl vzduchem chlazený čtyřválec 1,9 litru s výkonem 27 k při 2500/min. Mezi motorem s magnetoelektrickým zapalováním a dvoustupňovou převodovkou pro oba směry byla vsazena pětilamelová suchá spojka. Vozidlo bylo vybaveno ruční brzdou na zadní kola a nožní na přední dvoukolo.

Nechybělo ani zvedací zařízení, s jehož pomocí bylo možné drezínu otočit nebo odstranit z kolejí. Karosérii z tvrdého dřeva pokrýval ocelový plech a otvor ve střeše sloužil jako nouzový výstup.

Protože některé drezíny Tatra, zvláště ty starší, vykazovaly špatný stav karoserie, nebo byly už málo prostorné a pohodlné, docházelo při generálních opravách k výměnám za novější karoserie osobních automobilů v té době vyráběných, jako například Wartburg 1000 nebo Škoda 1202 STW.

Novějšího data, z roku 1969 pochází Dmv 69-009 Warszawa 223 s benzinovým čtyřválcem 2,1 litru umožňující rychlost 60 km/h. Vozidla upravená pro jízdu na kolejích měla dřevěná kola s ocelovou obručí a zaaretované řízení. Po odstranění aretace a výměně kol mohla Warszawa, což byla vlastně vylepšená ruská Paběda, opět vyjet na silnice.

Pokud jste vydařené třídenní setkání drezín s komentovanými představeními jednotlivých strojů nestihli, můžete Malé železniční muzeum v Zubrnicích navštívit o prázdninách každý den, v září a říjnu pak o sobotách, nedělích nebo svátcích. Některé z drezín jsou zde vystaveny ve stálé expozici.

Jindřich Lasík, 10.7.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar