Automobilové klenoty - malé české Pebble Beach
Golfové hřiště v Praze Hostivaři již podruhé poskytlo svůj „green“ automobilové a motocyklové historii. Vystaveno bylo na sedm desítek automobilů a třicítka motocyklů od nejstarších až po sedmdesátá léta.
[*!0] Nejstarší automobil, čtyřlitrový Renault VI z roku 1906, vystavil pan Michal Pomahač z Kytína, zatímco jeho klubový kolega Milan Fára čtyřválcovou šestistovku Ariel F, rok výroby 1932. Při té příležitosti nám prozradili, že 24. srpna se v Kytíně uspořádá Acetylénová jízda automobilů do roku 1918.
Jen o rok mladší byl jednoválec De Dion manželů Hadrabových. Třetím zástupcem „loukotí“ byl Lorraine Dietrich VVM/CZ pana Pavla Berana s nerozlučným doutníkem, který si nikdy nezapálí. Automobil koupil od pana Františka Kudely. Více o tomto vozidle na
https://www.autokaleidoskop.cz/Historie/Lorraine-Dietrich-z-roku-1907-/
Když už jsme u Františka Kudely, tak ten v premiéře vystavil Lagondu V12 se dvanáctiválcem 4,5 litru o výkonu 220 k. Tento automobil byl největší hvězdou Automobilových klenotů. Šest let trvala renovace ze šrotu objeveného v Belgii.
Hned vedle jsme mohli obdivovat málo známý osmiválcový Jensen S Typ Tourer z roku 1937 nebo Rolls Royce 20HP Open Tourer vyrobený v roce 1926.
Na klenotech si každý našel to své, třeba Ferrari BBI nebo 308 GTS, příznivci amerických křižníků obdivovali například sedmilitrový osmiválec Cadillac de Ville, dále Chrysler Newport, nádherný 7,5 litrový osmiválec Buick Riviera s výkonem 315 k. A tak bychom mohli pokračovat.
Ale abychom nemluvili pouze o zahraničních automobilech, tak mezi nejstarší z domácí produkce byla Praga Grand Torpédo (1921), kterou poháněl 3,8litrový čtyřválec. Ze sbírky pana Stanislava Kargera pocházel ještě šestiválec Walter 6B Super (1930), a pozornost poutala i Tatra 52 s karosérií Sodomka v originálním stavu.
Celkem se na „klenotech“ prezentovalo 46 automobilových značek a dvanáct motocyklových, mezi nimi například originální litrový dvouválec Indian Power Plus, vyrobený v roce 1921. Kuriozitou byl půllitr Indian Tricar 1910
Zvláštní část byla věnována automobilům, včetně čtrnácti předválečných, které „hrály“ v nejrůznějších firmech. Ing. Stanislav Karger vystavil například Pragu Grand z roku 1918 z filmu Svatba jako řemen s Ivou Janžurovou nebo Dáma na kolejích. Pan Václav Kafka přivezl Lincolna L (1928) z filmu Lída Baarová a také Wikova 7-28 (1930) z filmu První republika. Celkem bylo k vidění dvaadvacet filmových automobilů.
Zajímalo nás, jak pan Jiří Martinka, ředitel výstavy přišel na nápad pořád Automobilové klenoty na golfu? Mám rád veterány, doma jich pár mám, ale ne takové, které jsou tady. Vzorem je vlastně americká Pebble Beach s Concours d Elegance nebo akce u jezera Como. Přes všechny obavy bylo nakonec ideální počasí, diváci i naprostá většina vystavovatelů byli akcí nadšení. Měli jsme exponáty, které by obstály na výstavách mezinárodni úrovně, včetně několika světových výstavních premiér.
Potěšila mě osobní účast nejvýznamnějších českých a moravských sběratelů, kteří přijeli s opravdovými výstavními skvosty. Podařilo se nám nabídnout program, který nadchnul diváky, vystavovatele i odborníky.
Letos jsme rozdělili 19 různých ocenění, které byly založené na názoru odborné poroty, novinářů, sponzorů a diváků. Vybrat ty nejlepší exponáty mezi všemi klenoty bylo letos pro všechny extrémně obtížné - každý automobil a motocykl, který jsme vybrali k účasti na naší výstavě je tak již zároveň i vítězem.“
A které exponáty byly oceněny se dozvíte příště.
Navštívili jsme hodně akcí, ale Automobilové klenoty nás opravdu mile překvapili. Nejen výběrem automobilů, ale hlavně díky jejich umístění na zelené trávě golfového hřiště. Návštěvníci mohli mezi veterány volně chodit, nebo se posadit na židličky či se kochat pohledem na veterány z lehátka. Nechyběla módní přehlídka, živá hudba...Druhý ročník se vydařil a už se těšíme na další. Měl by být věnován sportovním a závodním automobilům.
JL 25.6.2019
Jen o rok mladší byl jednoválec De Dion manželů Hadrabových. Třetím zástupcem „loukotí“ byl Lorraine Dietrich VVM/CZ pana Pavla Berana s nerozlučným doutníkem, který si nikdy nezapálí. Automobil koupil od pana Františka Kudely. Více o tomto vozidle na
https://www.autokaleidoskop.cz/Historie/Lorraine-Dietrich-z-roku-1907-/
Když už jsme u Františka Kudely, tak ten v premiéře vystavil Lagondu V12 se dvanáctiválcem 4,5 litru o výkonu 220 k. Tento automobil byl největší hvězdou Automobilových klenotů. Šest let trvala renovace ze šrotu objeveného v Belgii.
Hned vedle jsme mohli obdivovat málo známý osmiválcový Jensen S Typ Tourer z roku 1937 nebo Rolls Royce 20HP Open Tourer vyrobený v roce 1926.
Na klenotech si každý našel to své, třeba Ferrari BBI nebo 308 GTS, příznivci amerických křižníků obdivovali například sedmilitrový osmiválec Cadillac de Ville, dále Chrysler Newport, nádherný 7,5 litrový osmiválec Buick Riviera s výkonem 315 k. A tak bychom mohli pokračovat.
Ale abychom nemluvili pouze o zahraničních automobilech, tak mezi nejstarší z domácí produkce byla Praga Grand Torpédo (1921), kterou poháněl 3,8litrový čtyřválec. Ze sbírky pana Stanislava Kargera pocházel ještě šestiválec Walter 6B Super (1930), a pozornost poutala i Tatra 52 s karosérií Sodomka v originálním stavu.
Celkem se na „klenotech“ prezentovalo 46 automobilových značek a dvanáct motocyklových, mezi nimi například originální litrový dvouválec Indian Power Plus, vyrobený v roce 1921. Kuriozitou byl půllitr Indian Tricar 1910
Zvláštní část byla věnována automobilům, včetně čtrnácti předválečných, které „hrály“ v nejrůznějších firmech. Ing. Stanislav Karger vystavil například Pragu Grand z roku 1918 z filmu Svatba jako řemen s Ivou Janžurovou nebo Dáma na kolejích. Pan Václav Kafka přivezl Lincolna L (1928) z filmu Lída Baarová a také Wikova 7-28 (1930) z filmu První republika. Celkem bylo k vidění dvaadvacet filmových automobilů.
Zajímalo nás, jak pan Jiří Martinka, ředitel výstavy přišel na nápad pořád Automobilové klenoty na golfu? Mám rád veterány, doma jich pár mám, ale ne takové, které jsou tady. Vzorem je vlastně americká Pebble Beach s Concours d Elegance nebo akce u jezera Como. Přes všechny obavy bylo nakonec ideální počasí, diváci i naprostá většina vystavovatelů byli akcí nadšení. Měli jsme exponáty, které by obstály na výstavách mezinárodni úrovně, včetně několika světových výstavních premiér.
Potěšila mě osobní účast nejvýznamnějších českých a moravských sběratelů, kteří přijeli s opravdovými výstavními skvosty. Podařilo se nám nabídnout program, který nadchnul diváky, vystavovatele i odborníky.
Letos jsme rozdělili 19 různých ocenění, které byly založené na názoru odborné poroty, novinářů, sponzorů a diváků. Vybrat ty nejlepší exponáty mezi všemi klenoty bylo letos pro všechny extrémně obtížné - každý automobil a motocykl, který jsme vybrali k účasti na naší výstavě je tak již zároveň i vítězem.“
A které exponáty byly oceněny se dozvíte příště.
Navštívili jsme hodně akcí, ale Automobilové klenoty nás opravdu mile překvapili. Nejen výběrem automobilů, ale hlavně díky jejich umístění na zelené trávě golfového hřiště. Návštěvníci mohli mezi veterány volně chodit, nebo se posadit na židličky či se kochat pohledem na veterány z lehátka. Nechyběla módní přehlídka, živá hudba...Druhý ročník se vydařil a už se těšíme na další. Měl by být věnován sportovním a závodním automobilům.
JL 25.6.2019
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout