Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Auto Muzem v Lánech má otevřeno i přes zimu

V poslední době jsme často slýchávali, že se ruší a rozprodává Muzeum sportovních automobilů v Lánech, které už příští rok oslaví dvacáté výročí a které založil automobilový závodník Antonín Charouz.

Proto jsme se do Lán vypravili, abychom vyzpovídali Ríšu Trajbolda, který má muzeum na starost, jak to doopravdy je. Zjistili jsme, že muselo několik exponátů sice změnit svého majitele, ale jinak má otevřeno stálo, a to i v době, kdy je přes zimu řada muzeí zavřená.

Expozici závodních a sportovních automobilů je nyní obohacena mimo jiné velkoplošné obrazy Jiřího Rameše, které vedle originálních závodních kombinéz (například Ralfa Schumachera, Villeneuva, Bernda Schneidera, Tomáše Engeho) a velkých modelů sportovních prototypů, muzeum jen oživily. Jedná se zřejmě o největší sbírku originálních obrazů Jiřího Rameše na jednom místě.

Z nových exponátů, které mohou návštěvníci, vidět zmiňme například Porsche 911, s nímž získal evropský titul v závodech do vrchu Arnošt Neubauer. Stojí hned vedle žlutého Porsche 911, které proháněl po evropských tratích Jan Trajbold. V loňském roce uplynulo dvacet let od jeho předčasného odchodu do závodnického nebe. Letos by se dožil sedmdesáti let.

Tyto modely se dodávaly se šestiválcovými vzduchem chlazenými motory typu boxer. První začínaly na objemu 1991 cm³ a postupem času se zvýšil až na 3,6 litru. Od počátku výroby byly vybaveny pětistupňovými převodovkami a kotoučovými brzdami na všech kolech. „911“ patří díky nesmrtelnému designu a vysoké kvalitě zpracování k nejoblíbenějším sportovním vozům po celém světě. Vystavený vůz je z roku 1965, a o rok později byl přestavěn pro historické závody a následně se stal čtyřnásobným mistrem Evropy s posádkou Jan Trajbold a Eva Trajboldová. Vavříny si přivezli z historických soutěží jako například Rally 1000 jezer, San Remo rally, Vltava rally, RAC rally, Elba rally a dalších.

Nejstaršími exponáty jsou Ford T z roku 1914 a Ford A vyrobený v roce 1928. Některé automobily jsou věrné repliky jako třeba Tatra 603 v úpravě B5 pro závody Marathon de la Route, jiné stoprocentní originály. To platí například o monopostu Chevrolet Dallara (IRL).

S tímto vozem startoval náš nejúspěšnější závodník Tomáš Enge za špičkový tým ROCKSTAR Panther Racing v americké sérii IRL v sezoně 2005. Tým Panther Racing dokázal jako jediný dvakrát za sebou zvítězit v této prestižní sérii v letech 2001 a 2002. Enge zajel v sezoně několik výborných výsledků: Sonoma 5., PikesPeak 6., Kalifornia 8., Richmond 7. Vidlicový osmiválec Chevrolet objemu 3,5 litru dosahoval výkonu 700 k.

Vidlicový osmiválec, ale objemu 7 litrů (výkon 530 k, točivý moment 600 Nm při 5500/min) najdeme i pod kapotou okruhového speciálu Corvette Z-06 GT3 pro závody FIA GT3. V roce 2008 s ním startovala dvojice Štěpán Vojtěch a Adam Lacko.

K raritám patří dvousedadlové sportovní kupé vycházející z vozu Jawa Minor II roadster. Konstrukce pochází z roku 1952, ale její autoři Hron a Hégr uvedli prototyp do provozu v roce 1954. Kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec dosahoval z objemu 615 cm3 výkonu 20 k.


Až do konce března můžete do muzea zavítat ve středu, v sobotu a v neděli od 10 do 16 hodin (středa od 11 h), v dubnu je otevřeno i ve čtvrtek. Přesnou otvírací dobu zjistíte na www.auto-muzem.cz


J.Lasík
4.1.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar