Po druhé světové válce připadla většina továren společnosti
Auto-Union do sovětské zóny, jako například značka DKW, která musela být přemístěna do zcela nových závodů v Düsseldorfu a Ingolstadtu. Po obnově zničených závodů, kdy jen málokdo věřil, že ze Zwickau budou ještě někdy vyrábět
automobily, začaly jako první opouštět výrobní haly automobily IFA F8 a F9 s dvoudobými tříválcovými motory (jednalo se v podstatě o předválečné vozy DKW). Vozy byly však poměrně drahé, a tak bylo třeba začít s výrobou lidového
automobilu. Nejdůležitějším mezníkem byl rok 1958, kdy se spojily továrny VEB Kraftfahrzeugwerk Sachsen (do r. 57 Horch) a VEB Automobilwerk Zwickau AWZ (do r. 54 Audi) v národní podnik VEB Sachsenring
Automobilwerke Zwickau.
Díky technickému řediteli Dr. Werneru Langovi přišla v roce 1955 na svět šestiválcová limuzína Sachsenring 240 vyrobená do roku 1959 ve 1382
kusech. Z ní byl odvozen přehlídkový otevřený čtyřmístný model s takřka pětimetrovou karosérii z polyesteru. Jeden ze dvou vyrobených vozů byl naposledy použit během přehlídky 7. října 1989.
V roce 1958 se rozeběhla sériová produkce lidového vozít
ka, jehož původ najdeme ve výzkumném závodě FWE Chemnitz. Předchůdce známého Trabanta – model IFA P70 byl prvním automobilem s karosérií z plastu zvaného duroplast, vyráběný velkosériově. Po něm následoval prototyp a nultá série P50, z
něhož v roce 1960 vykrystalizoval první Trabant P60 s dvouválcem o objemu 500 cm³ a s výkonem 18 k. Do roku 1963 bylo vyrobena na 3,7 milionů těchto modelů. To co pro občany západního Německa znamenal Broku, to byl pro bývalé NDR právě Trabant. Vzhledem k politické situaci a nedostačujícím výrobním kapacitám se kromě ČR prakticky do jiné země neexportoval. To platí také o druhé generace s výkonem zvýšeným na 26 k. Jeho produkce skončila 30. dubna 1991 na čísle 3 699 099, ale to již byl vybaven zážehovým čtyřválcem VW 1.1. Tím však výroba automobilů neskončila, ale založením podniku VW Sachsen v roce 1990 pokračuje dále, což dokazují ostatně vystavené vozy VW Polo a VW Passat, milióntý Volkswagen ze Saska.
Rozhodně zajímavá je expozice projektů eventuálního nástupce lidového Trabanta, s nimiž se lze seznámit prostřednictvím fotografií, maket nebo i dvou prototypů. Už v roce 1960 vznikl vůz P504 se čtyřdobým motorem, o sedm let později P603 poháněný dokonce Wankelovým motorem a se strmou zádí, čímž předběhl VW Golf o sedm let.
Tyto prototypy k vidění nejsou, naopak se lze seznámit s dvouválcovým dvoudobým typem 601 WE II, jehož vývoj přišel v roce 1982 na dva milióny východoněmeckých marek. Z našeho pohledu je zajímavý prototyp P610/1100 z roku 1979, výsledek spolupráce VEB Sachsenring, AWE Eisenach a Škoda. Pod saskou karosérií se ukrýval čtyřválec Škoda o výkonu 45 k při 5000/min.
Auto Musem August Horch ve Zwickau je otevřeno od úterý do neděle v době od 9.30 do 17 hodin a cesta k němu je velice dobře značená. Vstupné činí 5 eur a občerstvit se můžete v útulné kavárničce.
Jindřich Lasík, 7.11.2006