Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

August Horch Museum Zwickau (I)

V roce 2004 bylo ze Zwickau, ve městě s takřka stoletou automobilovou tradicí, vybudováno nové reprezentativní muzeum nesoucí název po velkém německém konstruktérovi Augustu Horchovi.

Muzeum nabízí ucelenou historii koncernu Auto Union, úzce spojenou nejen se značkami Horch a Audi, ale také Wanderer a DKW. Druhou část tvoří historie národního podniku VEB Sachsenring. Jeho zřízení si vyžádalo investici ve výši 9 mil eur, z čehož 6,6 mil eur poskytla firma Audi AG.

První patro je věnováno předválečné produkci automobilů, přičemž z vystavených exponátů převažují modely Horch. První etapa končí prakticky druhou světovou válkou a dvěma modely z počátku 50. let reprezentované vozy Sachsenring. Poté se schází do přízemí, kde se projdeme po Leipziger Strasse ve Zwickau třicátých let se zaparkovanými automobily DKW a dostaneme se k vývoji automobilů Trabant.

Návštěvníci si neprohlížejí pouze samotné automobily, ale seznámí se také s motory, historickou strojní dílnou s transmisemi a funkční motorovou brzdou, uvidí jak vypadala začátkem třicátých let čerpací stanice s originální výbavou, u níž právě „tankují“ Horch 375 a Audi SS „Zwickau“. Nechybí expozice stánku Auto Union na výstavě automobilů nebo pracovna geniálního automobilového konstruktéra Augusta Horcha (1868 - 1951).

Závodní úspěchy Stříbrných šípů Auto Union, které vznikaly také ve Zwickau, přibližuje pouze šestnáctiválcový šestilitrový motor a jeho klikový hřídel. Bohužel jsme postrádali alespoň jednu z replik slavných závodních speciálů, na druhou stranu nás nadchlo promítání dobových záběrů z automobilových závodů.

Zwickau nejvíce proslavil právě August Horch, když svoji první firmu přemístil právě do metropole západního Saska, a tím položil základní kámen industrializace této oblasti. O pět let později, když se rozešel s akcionáři, založil druhý podnik – Audi a Zwickau se stalo místem výroby automobilů Horch a Audi. V roce 1932 se obě značky spojily v koncern Auto Union, do něhož byly ještě začleněny další dvě významné saské značky – DKW ze Zschopau a Wanderer z Chemnitz.

Z vystavených exponátů převažují vozy Horch včetně Phaetonu 12/28, posledního exempláře Typu K z roku 1911 nebo překrásný typ 350, první německý vůz s bezpečnostním sklem a centrálním mazáním. Hlavně pak velké osmiválcové kabriolety 830 s karosérií Baur nebo sportovní kabriolet 853 A s takřka pětilitrovým osmiválcem o výkonu 100 koní. Od narození jednoho z nejkrásnějších sportovních kabrioletů Německa, uplynule letos přesně sedmdesát let.

První část končí více než padesát let starým prototypem Horch a šestiválcem Sachsenring 2490 z roku 1958. Mnozí se zeptají, proč právě Sachsenringem? Tento první poválečný model byl totiž na výstavě v Lipsku 1956 ještě pod názvem Horch, ale od roku 1958 se sériově vyráběl už jako Sachsenring. To však už začíná druhá kapitola výroby automobilů ve Zwickau. (Pokračování příště).


Jindřich Lasík, 6.11.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar