Audi slaví 20 let motorů TDI
Audi letos slaví vedle stoletého výročí vzniku značky ještě 20. narozeniny motorů TDI. Na podzim 1989 měl na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem premiéru model Audi 100 2.5 TDI, první Audi s přímovstřikovým turbodieselem.
Od té doby vyrobilo Audi přes pět milionů motorů TDI, které spojují vynikající dynamiku s příkladnou hospodárností. I po dvaceti letech se pod zkratkou TDI skrývá technika, která má obrovský potenciál pro další vývoj v budoucnosti. Audi vyrábí vznětové motory již více než 30 let. Prvním byl atmosféricky plněný pětiválec se vstřikováním do předkomůrky z roku 1978.
O 11 let později způsobila tři písmena TDI ve světě vznětových motorů technickou revoluci. Ingolstadtská automobilka vytvořila kombinací přímého vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a elektronického řízení motoru novou dimenzi pohonu na naftu.
Vznětové motory najednou přestaly být slabými a hlučnými zdroji znečištění životního prostředí. Otcem techniky TDI používané automobilkou Audi je Richard Bauder, který ještě dnes vede vývoj vznětových motorů. Vše začalo v roce 1976 jako reakce na ropnou krizi z roku 1973. Bauder na tu dobu vzpomíná následovně: „Tehdy jsme se pokoušeli vyvinout spalovací motor s co nejnižší spotřebou. Zkoumali jsme všechny myslitelné koncepce včetně dvoudobého vznětového motoru. Zároveň jsme analyzovali a zdokonalovali různé vstřikovací a spalovací procesy. Jedním z našich velkých průlomů byl dvoupružinový držák trysky ve vstřikovači, který umožnil předvstřikovat malé množství paliva, čímž se změkčilo spalování a zlepšil zvukový projev motoru. Tím byl položen základ pro použití v osobních vozech.“
Hned první motor TDI, uvedený na trh koncem roku 1989 v modelu Audi 100 Avant, si zákazníci oblíbili. Pětiválec s rozdělovacím vstřikovacím čerpadlem poskytoval z objemu 2461 cm³ výkon 88 kW (120 k) a točivý moment 265 N.m při 2250/min. Díky tomu se Audi 100 2.5 TDI s rychlostí téměř 200 km/h zařadilo do klubu rychlých cestovních vozů, zároveň však udivoval nízkou spotřebou paliva jen 5,7 l/100 km.
V roce 1991 následoval menší čtyřválec 1.9 TDI s 66 kW (90 k) a 182 N.m pro vozy Audi 80. O čtyři roky později jej doplnila výkonnější varianta 81 kW (110 k) s novým turbodmychadlem VTG, jehož nastavitelná geometrie rozváděcích lopatek umožnila harmonický a spontánní nárůst točivého momentu již od nejnižších otáček.
Další revoluci Audi přineslo v roce 1997 s prvním motorem V6 TDI na světě pro osobní automobily. Čtyřventilový šestiválec 2.5 nabízel 110 kW (150 k) a 310 N.m. A o dva roky později následoval první motor V8 TDI v luxusních limuzínách Audi A8. Díky perspektivnímu vstřikování common rail dosahoval osmiválcový turbodiesel 3.3 výkonu 165 kW (224 k) a točivého momentu 480 N.m.
V roce 2000 dostaly čtyřválce nové vysokotlaké vstřikování čerpadlo-tryska, které se vyznačovalo vstřikovacím tlakem až 2050 barů. Variantu o výkonu 85 kW (115 k) doplnila později verze vyladěná na 96 kW (130 k). V roce 2003 rozšířil paletu čtyřválců větší agregát 2.0 TDI.
Novým milníkem se stal v roce 2001 model Audi A2 1.2 TDI s průměrnou spotřebou 2,99 l/100 km. Pod kapotou kompaktního pětidveřového hatchbacku A2 s lehkou hliníkovou karoserií pracoval tříválec 1.2 TDI, odvozen od 1.4 TDI. Poskytoval 45 kW (61 k) a 140 N.m.
V roce 2003 uvedl čtyřlitrový motor V8 TDI s výkonem 202 kW (275 k) na scénu celou řadu technických řešení, které převzala o rok později nová generace vidlicových motorů Audi, jejímž prvním představitelem se stal 3.0 V6 TDI s výkonem 165 kW (224 k) a systémem common rail vybaveným novými piezoelektrickými vstřikovači. Další novinkou se stal filtr pevných částic. Na přelomu let 2007/2008 se systém common rail s piezoelektrickými vstřikovači objevil také ve čtyřválcích 2.0 TDI.
Zvláštní kapitolou je nejvýkonnější sériově vyráběný vznětový motor pro osobní vozy – V12 TDI o výkonu 368 kW (500 k) a točivém momentu 1000 N.m.
Značka Audi udělala se vznětovým motorem průlom také ve světě motoristického sportu. Závodní Audi R10 TDI, poháněné motorem V12 TDI s výkonem přes 480 kW (650 k), zvítězilo ve 24 h Le Mans třikrát za sebou v letech 2006, 2007 a 2008. Jeho nástupce R15 TDI s motorem V10 TDI se dostal na stupně vítězů ihned při svém debutu v roce 2009.
Richard Bauder může být na dosavadní vývoj pyšný: „V roce 1989 jsme začali se vstřikovacím tlakem 900 barů a dnes jsme na 2000 barech. Naše motory TDI zvýšily během této doby svůj výkon z jednotky objemu o více než 100 % a točivý moment o 70 %. Emise zároveň poklesly o 98 %.“
Téměř všechny z 33 aktuálně nabízených modelů Audi s emisemi CO2 pod hranicí 140 g/km mají pod kapotou motor TDI a dosahují působivých hodnot spotřeby. Například Audi A4 2.0 TDI – 100 kW (136 k) se spokojí se 4,6 l/100 km a 1.6 TDI, který bude od roku 2010 pohánět modely A3, dosahuje 77 kW (105 k) a spotřebuje 3,8 l/100 km.
Také 20 let po uvedení prvního motoru TDI na trh zvyšuje Audi technický náskok. Inovativní technologie clean diesel přeměňuje naprostou většinu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu. Motory 3.0 TDI clean diesel ve vozech Q7 a A4 plní již dnes nejpřísnější emisní normy platné v USA a normu Euro 6 ohlášenou pro rok 2014.
V oblasti paliv sází Audi ve střednědobém horizontu na biopaliva druhé generace, jako je Sunfuel, vyráběná z odpadních částí energetických plodin.
Nezávisle na tom pracuje Audi na dalším snižování spotřeby paliva svých vozů. Do roku 2012 klesne spotřeba vozů Audi o 20 % v porovnání s rokem 2007. Vývojový potenciál, který spočívá v motorech TDI, ještě zdaleka není vyčerpán. Úspěšná dvacetiletá historie motorů TDI ve vozech Audi proto nalezne své pokračování bezesporu i v následujícím desetiletí.
JL, 26.11.2009
O 11 let později způsobila tři písmena TDI ve světě vznětových motorů technickou revoluci. Ingolstadtská automobilka vytvořila kombinací přímého vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a elektronického řízení motoru novou dimenzi pohonu na naftu.
Vznětové motory najednou přestaly být slabými a hlučnými zdroji znečištění životního prostředí. Otcem techniky TDI používané automobilkou Audi je Richard Bauder, který ještě dnes vede vývoj vznětových motorů. Vše začalo v roce 1976 jako reakce na ropnou krizi z roku 1973. Bauder na tu dobu vzpomíná následovně: „Tehdy jsme se pokoušeli vyvinout spalovací motor s co nejnižší spotřebou. Zkoumali jsme všechny myslitelné koncepce včetně dvoudobého vznětového motoru. Zároveň jsme analyzovali a zdokonalovali různé vstřikovací a spalovací procesy. Jedním z našich velkých průlomů byl dvoupružinový držák trysky ve vstřikovači, který umožnil předvstřikovat malé množství paliva, čímž se změkčilo spalování a zlepšil zvukový projev motoru. Tím byl položen základ pro použití v osobních vozech.“
Hned první motor TDI, uvedený na trh koncem roku 1989 v modelu Audi 100 Avant, si zákazníci oblíbili. Pětiválec s rozdělovacím vstřikovacím čerpadlem poskytoval z objemu 2461 cm³ výkon 88 kW (120 k) a točivý moment 265 N.m při 2250/min. Díky tomu se Audi 100 2.5 TDI s rychlostí téměř 200 km/h zařadilo do klubu rychlých cestovních vozů, zároveň však udivoval nízkou spotřebou paliva jen 5,7 l/100 km.
V roce 1991 následoval menší čtyřválec 1.9 TDI s 66 kW (90 k) a 182 N.m pro vozy Audi 80. O čtyři roky později jej doplnila výkonnější varianta 81 kW (110 k) s novým turbodmychadlem VTG, jehož nastavitelná geometrie rozváděcích lopatek umožnila harmonický a spontánní nárůst točivého momentu již od nejnižších otáček.
Další revoluci Audi přineslo v roce 1997 s prvním motorem V6 TDI na světě pro osobní automobily. Čtyřventilový šestiválec 2.5 nabízel 110 kW (150 k) a 310 N.m. A o dva roky později následoval první motor V8 TDI v luxusních limuzínách Audi A8. Díky perspektivnímu vstřikování common rail dosahoval osmiválcový turbodiesel 3.3 výkonu 165 kW (224 k) a točivého momentu 480 N.m.
V roce 2000 dostaly čtyřválce nové vysokotlaké vstřikování čerpadlo-tryska, které se vyznačovalo vstřikovacím tlakem až 2050 barů. Variantu o výkonu 85 kW (115 k) doplnila později verze vyladěná na 96 kW (130 k). V roce 2003 rozšířil paletu čtyřválců větší agregát 2.0 TDI.
Novým milníkem se stal v roce 2001 model Audi A2 1.2 TDI s průměrnou spotřebou 2,99 l/100 km. Pod kapotou kompaktního pětidveřového hatchbacku A2 s lehkou hliníkovou karoserií pracoval tříválec 1.2 TDI, odvozen od 1.4 TDI. Poskytoval 45 kW (61 k) a 140 N.m.
V roce 2003 uvedl čtyřlitrový motor V8 TDI s výkonem 202 kW (275 k) na scénu celou řadu technických řešení, které převzala o rok později nová generace vidlicových motorů Audi, jejímž prvním představitelem se stal 3.0 V6 TDI s výkonem 165 kW (224 k) a systémem common rail vybaveným novými piezoelektrickými vstřikovači. Další novinkou se stal filtr pevných částic. Na přelomu let 2007/2008 se systém common rail s piezoelektrickými vstřikovači objevil také ve čtyřválcích 2.0 TDI.
Zvláštní kapitolou je nejvýkonnější sériově vyráběný vznětový motor pro osobní vozy – V12 TDI o výkonu 368 kW (500 k) a točivém momentu 1000 N.m.
Značka Audi udělala se vznětovým motorem průlom také ve světě motoristického sportu. Závodní Audi R10 TDI, poháněné motorem V12 TDI s výkonem přes 480 kW (650 k), zvítězilo ve 24 h Le Mans třikrát za sebou v letech 2006, 2007 a 2008. Jeho nástupce R15 TDI s motorem V10 TDI se dostal na stupně vítězů ihned při svém debutu v roce 2009.
Richard Bauder může být na dosavadní vývoj pyšný: „V roce 1989 jsme začali se vstřikovacím tlakem 900 barů a dnes jsme na 2000 barech. Naše motory TDI zvýšily během této doby svůj výkon z jednotky objemu o více než 100 % a točivý moment o 70 %. Emise zároveň poklesly o 98 %.“
Téměř všechny z 33 aktuálně nabízených modelů Audi s emisemi CO2 pod hranicí 140 g/km mají pod kapotou motor TDI a dosahují působivých hodnot spotřeby. Například Audi A4 2.0 TDI – 100 kW (136 k) se spokojí se 4,6 l/100 km a 1.6 TDI, který bude od roku 2010 pohánět modely A3, dosahuje 77 kW (105 k) a spotřebuje 3,8 l/100 km.
Také 20 let po uvedení prvního motoru TDI na trh zvyšuje Audi technický náskok. Inovativní technologie clean diesel přeměňuje naprostou většinu oxidů dusíku na neškodný dusík a vodu. Motory 3.0 TDI clean diesel ve vozech Q7 a A4 plní již dnes nejpřísnější emisní normy platné v USA a normu Euro 6 ohlášenou pro rok 2014.
V oblasti paliv sází Audi ve střednědobém horizontu na biopaliva druhé generace, jako je Sunfuel, vyráběná z odpadních částí energetických plodin.
Nezávisle na tom pracuje Audi na dalším snižování spotřeby paliva svých vozů. Do roku 2012 klesne spotřeba vozů Audi o 20 % v porovnání s rokem 2007. Vývojový potenciál, který spočívá v motorech TDI, ještě zdaleka není vyčerpán. Úspěšná dvacetiletá historie motorů TDI ve vozech Audi proto nalezne své pokračování bezesporu i v následujícím desetiletí.
JL, 26.11.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout