Audi Tradition na Techno Classica Essen
Zcela ve znamení 75. výročí založení značky se čtyřmi kruhy ve znaku se presentovalo Audi na 19. ročníku veteránského veletrhu Techno Classica v Essenu. Navíc vybralo ještě tři vzácné a čerstvě zrestaurované závodní automobily.
Samotné dějiny značky Audi jsou velice zajímavou historií hned několik značek (viz. Historie) – Audi, DKW, Horch a Wanderer, které se v roce 1923 spojily ve společnost Auto Union. Proto ty čtyři kruhy ve znaku. Tím se stal auto-Union v roce 1930 druhým největším výrobcem automobilů v Německu.
Ze širokého portfolia čtyř značek vybralo Audi pro Essen exkluzivní Horch 670 Sport-Cabrio se šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 120 k. V letech 1931 až 34 jich bylo vyrobeno pouze 58 kusů. Dále dvoumístný DKW F5 Roadster z roku 1928, sportovně-elegantní dvoulitrový šestiválec Wandere W 25 Roadster z roku 1938 a rovněž šestiválcové Audi 920 Cabrio, bestseller roku 1939. Bohatou motocyklovou historii značky DKW prezentoval závodní „sajdkár“ DKW UL 700 z roku 1936, který v témže roce zvítězil v mistrovství Německa a o rok později také v ME.
Audi Tradition se prezentovalo třemi vzácnými exponáty, připomínající závodní aktivity z doby před érou revolučního quattra. V roce 1953 vystavil Auto Union GmbH na autosalonu IAA model DKW 3=6 Sonderklasse, Typ F91 (896 cm³, 34 k při 4000/min). Vůz s dvoudobým tříválcem vzbudil v Německu tehdy značný zájem, o čemž svědčí 72 600 vyrobených vozidel v letech 1953 až 55 s různými karosériemi. Po mnoha vítězstvích, včetně prvenství ve své objemové třídě při Rallye Monte Carlo, ukončil DKW 3=6 Sonderklasse svoji první závodní sezonu dalším překvapením. V evropském šampionátu sériových automobilů obsadili Walter Schlüter, Gustav Menz a Heinz Meier první tři místa.
Přitom soutěžní model z roku 1954 odpovídal převážně předpisům sériových automobilů, což nejlépe vystihuje jeho schopnosti. V letech 54 a 55 slavil malý tříválec také úspěchy v Mille Miglia, kde se jako nejrychlejší vůz kategorie cestovních automobilů do jednoho litru stal vítězem „Coppa argento grandissima“.
Vystavené vozidlo, v provedení Rallye Monte Carlo, zrenovovala podle originálních podkladů závodního oddělení Auto Union, firma Oldtimer Klassik v Hradci Králové.
S modelem 80 GLE v soutěžní verzi druhé generace startovalo Audi v roce 1979 v deseti soutěžích mistrovství Evropy a světa. Čtyřválec o objemu 1600 cm³ měl výkon 160 k při 7600/min a vůz s ním dosahoval rychlosti 205 km/h. S továrním vozem sbírali vavříny soutěžní jezdci Harald Demuth a Freddy Kottulinsky. Tohoto průkopníka pozdější úspěšné quattro-éry renovovala firma sms Konrada Schmidta, která už v roce 1979 spolupracovala s Audi, pro které později připravovala modely V8 pro DTM.
Poprvé si mohla veřejnost prohlédnout další úspěšné Audi 80, tentokrát 80 GLE v okruhové verzi s nímž se v roce 1980 účastnila dvojice Hans Joachim Nowak a Willi Bergmeister evropského šampionátu cestovních automobilů na okruhu. Mnozí pamětníci si je pamatují ještě z brněnského okruhu. Stejný čtyřválec 1.6 dosahoval v okruhové verzi výkonu 194 k při 7500/min a rychlosti 230 km/h. Na okruzích startovali s vozy Audi výhradně soukromí jezdci, ovšem úspěšné dvojice Nowak – Bergmeister a Seikel – Trint byli podporováni přímo firmou Audi. Pro ní také vybojovali po titulu vicemistra Evropy 79 o rok později prvenství v mistrovství Evropy.
Jindřich Lasík, 6.4.2007
Ze širokého portfolia čtyř značek vybralo Audi pro Essen exkluzivní Horch 670 Sport-Cabrio se šestilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 120 k. V letech 1931 až 34 jich bylo vyrobeno pouze 58 kusů. Dále dvoumístný DKW F5 Roadster z roku 1928, sportovně-elegantní dvoulitrový šestiválec Wandere W 25 Roadster z roku 1938 a rovněž šestiválcové Audi 920 Cabrio, bestseller roku 1939. Bohatou motocyklovou historii značky DKW prezentoval závodní „sajdkár“ DKW UL 700 z roku 1936, který v témže roce zvítězil v mistrovství Německa a o rok později také v ME.
Audi Tradition se prezentovalo třemi vzácnými exponáty, připomínající závodní aktivity z doby před érou revolučního quattra. V roce 1953 vystavil Auto Union GmbH na autosalonu IAA model DKW 3=6 Sonderklasse, Typ F91 (896 cm³, 34 k při 4000/min). Vůz s dvoudobým tříválcem vzbudil v Německu tehdy značný zájem, o čemž svědčí 72 600 vyrobených vozidel v letech 1953 až 55 s různými karosériemi. Po mnoha vítězstvích, včetně prvenství ve své objemové třídě při Rallye Monte Carlo, ukončil DKW 3=6 Sonderklasse svoji první závodní sezonu dalším překvapením. V evropském šampionátu sériových automobilů obsadili Walter Schlüter, Gustav Menz a Heinz Meier první tři místa.
Přitom soutěžní model z roku 1954 odpovídal převážně předpisům sériových automobilů, což nejlépe vystihuje jeho schopnosti. V letech 54 a 55 slavil malý tříválec také úspěchy v Mille Miglia, kde se jako nejrychlejší vůz kategorie cestovních automobilů do jednoho litru stal vítězem „Coppa argento grandissima“.
Vystavené vozidlo, v provedení Rallye Monte Carlo, zrenovovala podle originálních podkladů závodního oddělení Auto Union, firma Oldtimer Klassik v Hradci Králové.
S modelem 80 GLE v soutěžní verzi druhé generace startovalo Audi v roce 1979 v deseti soutěžích mistrovství Evropy a světa. Čtyřválec o objemu 1600 cm³ měl výkon 160 k při 7600/min a vůz s ním dosahoval rychlosti 205 km/h. S továrním vozem sbírali vavříny soutěžní jezdci Harald Demuth a Freddy Kottulinsky. Tohoto průkopníka pozdější úspěšné quattro-éry renovovala firma sms Konrada Schmidta, která už v roce 1979 spolupracovala s Audi, pro které později připravovala modely V8 pro DTM.
Poprvé si mohla veřejnost prohlédnout další úspěšné Audi 80, tentokrát 80 GLE v okruhové verzi s nímž se v roce 1980 účastnila dvojice Hans Joachim Nowak a Willi Bergmeister evropského šampionátu cestovních automobilů na okruhu. Mnozí pamětníci si je pamatují ještě z brněnského okruhu. Stejný čtyřválec 1.6 dosahoval v okruhové verzi výkonu 194 k při 7500/min a rychlosti 230 km/h. Na okruzích startovali s vozy Audi výhradně soukromí jezdci, ovšem úspěšné dvojice Nowak – Bergmeister a Seikel – Trint byli podporováni přímo firmou Audi. Pro ní také vybojovali po titulu vicemistra Evropy 79 o rok později prvenství v mistrovství Evropy.
Jindřich Lasík, 6.4.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout