Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi Tradition na Techno Classica Essen 2014

Sedm set metrů čtverečních si Audi rezervovalo v Essenu na veletrhu Techno Classica, aby představilo úspěšné závodní automobily a motocykly od roku 1912 až 2013, respektive od Audi Typ C až po sportovní prototyp Audi R18 e-tron.

Nejstarším exponátem historického oddělení Audi Tradition bylo Audi Typ C „Alpensieger“, vyvinutý Augustem Horchem. S výkonem 35 k dosáhl rychlosti 80 km/h, což stačilo na tři vítězství v řadě v letech 1912 až 1914 v rakouské Alpenfahrt, svého času nejtěžší dálkovou jízdou.

Asi největší hvězdou, i když jich bylo hned několik, byl závodní Auto Union Typ A Stříbrný šíp, s nímž Hans Stuck vstoupil mezi automobilové legendy. Konstrukce prvního Grand Prix vozu značky Auto Union z roku 1934 byla jak pozoruhodná, tak pokroková. Šestnáctiválec objemu 4,4 litru vyvinul Ferdinand Porsche, byl umístěný uprostřed, hned za jezdcem. Z objemu 4,4 litru dosahoval výkonu 295 k. Hned při prvním závodě pokořil Hans Stuck tři rychlostní rekordy. Replika vystavená v Essenu je v majetku belgické firmy D Ieteren.

Dalším atraktivním kouskem bylo soutěžní Audi Quattro A2, vzhledově sice ne dvakrát elegantní rallye vůz, ale nejúspěšnější. Před třiceti lety s ním získal Stig Blomqvist titul mistra světa v jezdcích a pro Audi i ve značkách. S přeplňovaným pětiválcem objemu 2,1 litru a výkonu 360 k zrychlil z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy.

Na Techno Classica byl k vidění i okruhový speciál Audi 90 quattro IMSA GTO, s nímž na amerických tratích startovali Walter Röhrl, Hans Joachim Stuck (v sezoně 1989 vyhrál sedm závodů) nebo Hurley Haywood.

V posledních patnácti letech dominuje Audi v závodě 24 Le Mans, když dvanáctkrát vystoupili piloti této značka na nejvyšší stupínek, především pak Dán Tom Kristensen. S devíti prvními místy v letech 2000 až 2013 drží rekord tratě v Sarthe. Audi Tradition vystavilo originální automobily z debutu v roce 1999 i z loňského ročníku. S Audi R8R z roku 1999 dojelo trio Biela, Theys a Pirro na třetím místě, zatímco vloni se s vozem Audi R18 e-tron radovali McNish, Kristensen a Duval.
Vedle repliky Wandereru Stromlinie Spezial z roku 1939, který se zúčastnil maratonu Rallye Lutych – Řím – Lutych a vyhrál klasifikaci týmů, si mohli návštěvníci prohlédnout monopost DKW Hartmann Formule Junior. Vůz postavil Alfred Hartmann, obchodník s DKW z Berchtesgadenu na bázi Auto Unionu 1000, a také s ním závodil.

Expozici doplňovaly dva motocykly: NSU Rennfox Delphin 125 dovezl ke světovému titulu v roce 1954 Ruperta Hollase a NSU Rennmax 250 zase Wernera Haase ve stejném roce.



J.Lasík 1.4.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar