Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

André Citroën - tvůrčí génius

Automobilový konstruktér André Citroën (1878-1935) hodně cestoval a již od mládí poznával a pozoroval svět. Poměrně brzy získal ambice proniknout se svou společností na výrobu ozubených kol Citroën na nábřeží Grenelle, kterou budoval 24 let, do celého světa.

Bezpochyby právě jeho schopnost vidět dále a posouvat své hranice u tohoto talentovaného vynálezce udivují a přivádějí v úžas dodnes. Během cesty do Polska objevil způsob opracování ozubených kol ve tvaru, který se stal jeho emblémem v podobě zalomeného šípu.

Po první světové válce založil na nábřeží Javel závod na výrobu automobilů – již tehdy vyráběl denně třicet vozů, což mu však nestačilo. Citroën se stal průmyslovým impériem s vlastní bankou, sítí koncesionářů, pojišťovnou, poprodejním servisem atd.
Jako zapřisáhlý humanista aplikoval André Citroën zásady Saint-Simona a uplatňoval nové pracovní metody: rozhodl se zajistit dětem zaměstnanců jesle, zaměstnával osoby se změněnou pracovní schopností a v praxi aplikoval model 13. měsíce. Jeho cílem bylo zpřístupnit automobil nejširším vrstvám při uchování jeho hodnoty a učinit z něj nástroj běžné každodenní potřeby ať pro práci nebo pro trávení volného času. Právě v zájmu prosazování svého společensko-ekonomického modelu uplatňoval originální a odvážnou komunikační strategii. Její tón v revolučních sloganech značky přetrvává stále. Pro jeho snažení jsou atypické veřejné akce jako například trvalé osvětlení Eiffelovky v letech 1925 à 1934. Jeho ambiciózní záměry, talent a odvaha ho přežily až do dnešních dnů.
Architektura „míst“ značky s lomenými šípy ve znaku byla pro jejího zakladatele vždy velice důležitá – vytvořil „architektonický styl Citroën“.

Tyto impozantní stavby typické moderností a světlostí v zájmu co nejlepší viditelnosti s rozsáhlými prosklenými plochami kombinují sklo, ocel a další příslušenství s maximální rafinovaností. André Citroën uvedl v život skutečný automobilistický sen: vytvoření pravého „ráje vozů“.

Dnes jsou některé stavby vybudované na počátku 20. století označovány za historické památky. V průběhu let se „architektonický styl Citroën“ modernizuje jako například v roce 1929 s otevřením koncese v pařížské ulici Marbeuf. Zde byla fasáda celá prosklená a vozidla vystavena jako na italském divadle. Jde o skutečnou „exhibici automobilů“. Od té doby, co se Citroën etabloval v cizině, naučil se přizpůsobovat lokální architektuře, vždy však se „stylem“ značky s lomenými šípy.


Při obnově svých prostorů si André Citroën přál důstojně využít historickou budovu v čísle 42 na Champs-Elysées, výkladní skříň komunikace značky. Automobilka podnikla mimořádný architektonický počin. Zachovat fasádě její funkci „originální vitríny“ a podpořit integraci budovy do městské zástavby, přitom zachovat její výjimečnost a učinit z ní místo vlídné, zároveň však moderní. Jako nutná inovace je výkladní skříň Citroënu od roku 1932 první novou stavbou na Champs-Elysées.


JL 23.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar